Geen vlees meer eten?

beans-and-grain-1563581-640x480

Zonne wil geen kip meer eten.

Dat is zielig, vindt ze.

Ik heb haar maar niet verteld dat er ook dood dier in gehaktballetjes zit; een vierjarige vegetariër vind ik geen goed idee. Maar door haar opmerkingen over “die arme kipjes” vroeg een eerder dilemma weer opnieuw de aandacht: moet ik niet overgaan op vegetarisch eten? Of in ieder geval… vaker vega eten…?

Maar… ik vind dat dus lastig. Ik ben niet zo’n keukenprinses. Ik kan best koken, maar eerlijk gezegd vind ik het niet bijzonder leuk en het moet vooral allemaal niet te lang duren. Ik heb wat beters te doen: luieren in de tuin bijvoorbeeld…Dus… hoe maak je eigenlijk simpele maar heerlijke vega gerechten klaar…?

Vandaag vroeg ik dat aan mijn werkneemster. Zij eet vegetarisch; al een hele tijd.

Ze vertelde me dat ze veel vega-burgers eet. En tja… die blief ik dus eigenlijk niet… Ik houd niet van “al in de fabriek samengesteld voedsel” zoals soep uit blik, poeder waar je water bij moet doen zodat je saus krijgt en van die kartonnen dozen met zakjes en pakjes erin. Ik wil geen eten kopen met tig ingrediënten, waarvan ik niet eens weet wat ’t is. Dat geldt dus ook voor vega balletjes en schijven. En eigenlijk geldt het ook voor worstjes, om maar ‘es wat te noemen….

Samen keken we wat er in een vegetarische schijf zit….:

In­gre­di­ën­ten: 54% groen­te(20% wor­tel, 12% dop­erwt, ma­ïs, ui, 4% ro­de pa­pri­ka), ge­re­hy­dra­teerd tar­we-eiwit, plant­aar­di­ge olie [zon­ne­bloem, raap (in wis­se­len­de ver­hou­ding)], aard­ap­pel, pa­neer­meel, schar­rel­ei-eiwit (EI), wa­ter, zout, uip­oe­der, erwt­ve­zel, mal­todex­tri­ne, krui­den en spe­ce­rij­en (selderij), dex­tro­se, ge­hy­dro­ly­seerd so­ja-eiwit, aro­ma, vi­ta­mi­ne B12, ij­zer.

Tja dat koop ik dus liever niet. Want wat is gerehydrateerd tarwe-eiwit en hoezo is het eerst gedehydrateerd om het vervolgens te hydrateren? Wat is maltodextrine en hoe kom je aan erwtvezel? En hoe hydroloseer je soja-eiwit? Hoe maak je eigenlijk soja-eiwit en wat is trouwens dextrose?

Ze begreep mijn punt. En al pratende kwam ze er achter dat ze eigenlijk best vaak kiest voor kant-en-klaar gemakseten, terwijl ze eigenlijk dacht dat ze best goed bezig was.

Ze kijkt bijna nooit naar ingrediënten, zei ze. Ik eigenlijk altijd…. Bijvoorbeeld: kant-en-klare tomatensaus voor door de pasta. Dat koop ik dus nooit. Ik koop wél gepelde tomaten uit blik (ingrediënten: tomaten, tomatensap, citroenzuur). En daar doe ik dan een uitje en restjes groenten uit de koelkast bij. Beetje kruiden, staafmixer, klaar. Dat kost amper meer tijd dan zo’n pot met tomatensaus.

Ze vertelde me ook dat ze eigenlijk niet zo veel biologische producten kocht, vega is toch ook al heel goed. Dat is natuurlijk ook zo, maar de belangrijkste reden voor mij om wél biologisch te eten is dat ik liever geen vlees-met-antibiotica-voor-als-‘t-beest-ziek-wordt eet maar ook geen met insecticide ondergespoten groente. Dat ze uit voorzorg erop spuiten om allerlei beestjes te killen die misschien ook best wel zo hun nut hebben. Bijen bijvoorbeeld.

Daar had ze ook nog niet echt bij stil gestaan, zei het collegaatje. Ik voelde me bijna schuldig dat ik haar het gevoel gaf dat ze het “niet goed deed”, dat was helemaal mijn bedoeling niet….

Maar goed.

Vegetarisch koken dus. Zonder kant-en-klare vleesvervanger waarvan ik niet weet wat het is. Ik googlede hoe je zelf burgers of balletjes maakt van kikkererwten en bonen en dat is eigenlijk niet zo moeilijk…. je kunt er balletjes van draaien (of leuke kleutervriendelijke vormpjes bedacht ik al enthousiast), per stuk invriezen en vervolgens samen in een grote diepvriesdoos doen. Dat is éven veel werk maar als die voorraad er eenmaal is kun je wel even vooruit. En dan een weekje later hetzelfde doen met andere bonen en/of tofoe.

Ik zette maar wat peulvruchten uit mijn weckpotten in de week. En op pinterest ontdekte de wereld van het “mealpreppen”, wat eigenlijk wel héél goed klinkt.

Iemand nog recepten, tips of ideeën?

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in eten, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

18 reacties op Geen vlees meer eten?

  1. Lis zegt:

    Ik kies zelf liever voor bewust vlees en vis eten. Dus weinig (hoeveelheid), weinig (frequentie) en van goede afkomst. Ik ben bijvoorbeeld erg enthousiast over het vlees van Buitengewone Varkens. En hier vlakbij zit een bioboer die Blije Buiten Koeien houdt. Ik hou niet van troep eten, en alle voorbeelden van pakjes en zakjes die je noemde komen er hier ook niet in. Ik krijg jeuk van vleesvervangers en de meeste soja/graan/mais-based kant-en-klaar producten, die zijn trouwens ook verre van leuk voor natuur, milieu en lokale bevolking. Ik bedoel maar, je doet het toch nooit goed. Dus doe je best, en eet gezond en gevarieerd en vooral met mate… Daar probeer ik me dan maar aan vast te houden 🙂

    W.b. vega dingen kan ik je niet veel creatiever helpen dan peulvruchten, noten, zuivel, groenten-groenten-groenten. Zorg vooral dat je echt heel erg veel en gevarieerde groenten eet. Stop het gewoon overal extra tussen, paar blaadjes spinazie extra op je brood, soepje van gepureerde groenten tussendoor, rauwkost gedurende de dag, enz, enz. De valkuil is dat je energieloos wordt omdat je nou eenmaal veel meer groenten moet eten en verwerken om dezelfde vitaminen/ijzer balans te houden. En dat kost ook een hoop energie. Dus meer eten, maar dan niet terugvallen op de ‘makkelijke’ koolhydraten als pasta, brood, etc.

    Uit pure bemoeizucht ga ik er ook nog aan toevoegen dat ik persoonlijk van mening ben dat (kleine) kinderen ook echt regelmatig vlees en vis moeten eten, al is het maar om een gezonde weerstand en spijsvertering op te bouwen… De bacteriën uit vlees en vis zijn ook zeker wel heel erg nuttig… Maar daar mag je rustig sch**t aan hebben hoor… Bemoeizucht, zei ik al 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Mathilde zegt:

    Hier al jaren vega, en meestal zelfs vegan dus ook geen eieren en zuivel. Het gemakkelijkst vind ik de Indiase keuken met veel curry, dhal, en allerlei ander lekkers zonder vlees en vis. Ik maak bijvoorbeeld een pan rijst, een tweede pan bonen of dhal en een derde pan met een groentecurry met kokosmelk. Heerlijk.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Bedankt voor je tip!!

      … nu nog kleutervriendelijke versies bedenken. Die houdt niet van sauzen…..

      Liked by 1 persoon

      • Willemien zegt:

        Daar houdt die van mij ook niet van, en al helemaal niet als je de ingredienten niet herkent. Favoriet hier: gevulde paprika. Aardappeltjes in kleine blokjes koken, feta in heel kleine blokjes snijden, die 2 mengen met een lepeltje pesto en daarmee de paprika helften vullen. Dan 40 minuten in de oven bij 200 graden.

        Leen eens een vegetarisch kookboek uit de bieb, doe wat ideen op.

        Ook chili sin carne waar je het gehakt vervangt door blokjes kaas wordt hier erg gewaardeerd.

        Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Hee die ga ik echt proberen, die gevulde paprika. Ik denk dat de kleuter daar ook van smult!

        Like

  3. greet zegt:

    Inderdaad, kikkererwtenburgers of balletjes maken is niet heel moeilijk en dochter kan mooi meehelpen balletjes maken.Knolselderijburger is ook lekker, google maar eens een recept.Kaasplak ipv vlees, of bv stamppot met kaasblokjes erdoor. Wat vaker bonen door de salade, een gebakken of gekookt eitje, gebakken champignons, tahoe, tofu, noten.
    Ik heb ooit een goed vegetarisch kookboek aangeschaft waaruit ik het principe zonder vlees koken leerde. Niet vervangen met een kantenklaarnepvlees…maar vegetarisch koken, vervangen door eiwitrijk voedsel. http://www.vegetariers.nl/gezond/gezond-eten/eiwitten.
    Maak het ook niet te ingewikkeld. Zoek voor jezelf enkele makkelijke en lekkere vegetarische recepten en leer jezelf elke paar weken een nieuw recept aan.
    Andijviestamppot met walnoten en kaas,
    Spinazie wokken, daarbij ook stukjes tomaat (in vieren of achten snijden)warm maken in dezelfde pan en een minuutje feta mee warmen met die spinazie en tomaat.
    Kaasfondue met stokbrood en groenten als broccoli,paprika,tomaat.
    Macaroni met champignonragout.
    Sperzieboontjes met tofublokjes (en wat sojasaus eventueel sesamzaaadjes)
    Vegetarische goulashsoep met witte bonen in tomatensaus(is makkelijk te googelen)
    En vergeet ook niet regelmatig heerlijk ontbijtje met Turkse yoghurt met walnoten en honing.
    Eet smakelijk!

    Liked by 1 persoon

  4. 10jaarnadato zegt:

    Ik heb ook die aversie tegen gefabriekte zooi dus hier ook geen vleesvervangers uit de supermarkt. Creatieve kooktips heb ik niet voor je. Moet zelf ook nog de perfecte kikkererwtenburger maken. Vaak ook geen zin in. Maar wat ik wel weet, is dat langzaam opschuiven best soepel gaat. Eerst laat je vlees uit alle voor de hand liggende gerechten (doe je waarschijnlijk al) zoals pastasaus, chili, lasagne. Je merkt er eigenlijk niets van. Daarna de stamppotten. Ik voeg inmiddels vaak noten toe: walnoten of pijnboompitjes, lekker veel tomaatjes en wat kaas (wil ik eigenlijk ook liever niet, maar anders wordt het me echt te saai) en vaak ook nog een portie tuinbonen erbij. En nu eet ik de aardappelen-vlees-groente maaltijden ook zonder vlees. Ik maak verschillende groentes klaar en altijd heel veel sla en rauwkost ed erbij. Soms vraag ik me af of ik wel voldoende compenseer en als ik twijfel lepel ik een blikje kikkererwten leeg. Vind ik nog lekker ook.
    En je maakt me nieuwsgierig. Ik ga eens googelen op ‘mealpreppen’. Nog nooit van gehoord.

    Liked by 1 persoon

  5. Marie zegt:

    Ik kook 3 handen bruine linzen , zet ze koud weg. Dan een ui snipperen,stukje paprika snipperen, even aanbakken . Geraspte broccoli stronk erdoor. Handje havermout mengen met linzen. Even met de staafdiagram of zo er door, niet te fijn. Half eitje , verse groene kruiden , zout peper en paprikapoeder. Burgers vormen. Door paneermeel en even bakken 3 min per kant. De burgers kan je gemakkelijk invriezen.

    Liked by 1 persoon

  6. Ik maak nog wel eens bami en dan met gebakken ei. Niet erg creatief maar wel lekker. En zonder vlees!

    Liked by 1 persoon

  7. Nannie zegt:

    Er staan een paar bonenburger-recepten op m’n kookblog (genietenvaneten.blogspot.nl
    Andere opties: tahoe (goed in te vriezen als je de boel even goed uitknijpt voor je ze in de vriezer doet). Tempé vind ik zelf ook erg lekker, maar daar is de man hier niet dol op.
    Verder ben ik erg gecharmeerd van het kookboekje ‘De dunne vegetariër’. Da’s een dun kookboekje met makkelijke, kindvriendelijke vegetarische recepten. Die recepten slaan hier bijzonder goed aan.

    Voor mezelf (dat is, niet percé vanwege de kindvriendelijke recepten) heb ik de Dikke vegetariër ooit aangeschaft. Geen goedkoop kookboek, maar wel met de basics van het vegetarisch koken erin (en veel meer – het is het meest volle kookboek wat ik heb). Misschien zou je die eens kunnen lenen bij de bieb. Overigens vond ik het recept voor notenburgers wat erin staat fantastisch, maar het recept voor bonenburgers te pittig.

    Liked by 1 persoon

    • Katrien zegt:

      Ha, die dikke vegetariër heb ik ook. Ik ben er heel enthousiast over, vooral omdat er zoveel mogelijkheden voor het vervangen van ingrediënten in staan, en hij zich niet druk maakt om portiegroottes. Het is mijn favoriete kookboek.
      Helaas vind ik het ook het slechts ontsloten kookboek dat ik ken. De Inhoudstafel is allesbehalve duidelijk, en de handige lijstjes lijken wel lukraak verspreid te staan.
      Mijn dikke vegetariër is nog dikker geworden door alle bladwijzers die er in zitten.

      Liked by 1 persoon

  8. Mammalien zegt:

    Minder vlees eten vind ik ook een prima idee, maar het moet inderdaad niet ten koste gaan van de nodige voedingsstoffen. Hoe dan vind ik ook lastig. Dus ik lees even mee hier. Ben zelf ook erg slecht in etiketten lezen (behalve dan bereidingstijd, dat is kennelijk wel belangrijk, schaam)

    Liked by 1 persoon

  9. Janne1950 zegt:

    Ik houd zelf ook niet van kant-en-klare produkten dus gebruik diverse recepten van noten- en peulvruchtenburgers, balletjes en maak zelf panir.
    ’n Leuke anekdote: nichtje, nu 10, komt vanaf haar geboorte regelmatig logeren. Paar jaar geleden belt ze op, de avond voor ze zou komen, met de mededeling: ik eet nu ook geen vlees meer dus mag ik ook een notenburger ofzo! Dat mag natuurlijk!
    Op mijn vraag hoelang ze al vegetarisch eet moet ze even met pappa overleggen. Het antwoord luidt: al 10 minuten 😃😃
    Ze eet sindsdien geen vlees!

    Liked by 1 persoon

  10. Anoniem zegt:

    Ook hier geen interesse in verwerkte voedingsmiddelen, zoals vega burgers. Beetje geraspte kaas, of een omeletje of gekookt eitje. Pinda’s door de roerbak. Kaassoufleetje (of zelfgemaakt: niet te dikke plak kaas paneren en dan bakken. Eventueel wat gedroogde kruiden door het broodkruim). Of de gouden combinatie peulvrucht/granen. Of iets met zelfgemaakte notenpesto. Maar ook wij eten niet iedere dag vegetarisch. Als je alle dagen vega eet, kun je beter niet kiezen voor heel veel kaas als vervanger wegens zout/vet.
    Op de markt kunnen we verse vis krijgen waaronder ook verse makreel (goede keus op meerdere vlakken). Maar dat zal je dochter wel helemaal zielig vinden vrees ik. Dan is een visfiletje minder herkenbaar

    Like

  11. Siebrie zegt:

    Misschien eens kijken op cookingonabootstrap.com. Lekkere vegan-recepten, en niet duur, èn een goed verhaal erachter (‘hunger hurts’).

    Like

  12. ikleef zegt:

    En gewoon een super simpele salade van sla, tomaatjes, komkommer, kaas, pesto, ei en wat je verder nog in de koelkast hebt liggen… brood met smeersels erbij en klaar! Vinden wij altijd heel lekker

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s