Een raadgevend referendum

goat-1345335-640x960Ik ben een plichtsgetrouwe stemmer. Het stemrecht is immers precies zo’n recht waar je trots en dankbaar voor mag zijn en er geen gebruik van maken vind ik om die reden “not done”.

Maar dan nu. Hebben we morgen dat raadgevend referendum over het associatieverdrag met Oekraïne.

En ik ga niet stemmen. Voor het eerst inmijn volwassen leven verscheurde ik mijn stemkaart.

Ik ben er gewoon HEEL ERG TEGEN dat men AL DAT GELD uitgeeft voor één of ander KLOTEREFERENDUM dat over iets gaat dat NIEMAND ECHT BEGRIJPT.

Ik las ergens: 30 miljoen. 30 miljoen euro. Daarmee kunnen 3 miljoen ernstig ondervoede kinderen een week lang worden behandeld. Of 3 honderdduizend kinderen 10 weken lang.

Of het is 30 miljard liter schoon water. Voor mensen die dat niet hebben.

Het zouden ook 333.333 geiten kunnen zijn voor vrouwen in de derde wereld. Geiten zijn tof.

Of een honderd duizend kinderen die een jaar naar school kunnen.

 

Tja.

In plaats daarvan gaat een minderheid van de Nederlanders stemmen. En de helft van die mensen stemt voor of tegen iets dat ze eigenlijk niet begrijpt. Terwijl we al gestemd hadden. In 2012. Toen kozen we de meneren en mevrouwen die ons vertegenwoordigen. In de Tweede Kamer. En de meerderheid van die mensen vindt dit verdrag een goed idee. Wij hebben ervoor gekozen dat zij dergelijke besluiten voor ons mogen nemen. Het is hun vak, niet ons vak.

Net zoals ze het een goed idee vinden om de WW verkorten van 36 naar 24 maanden. En de AOW leeftijd te verhogen. Flexwerken makkelijk te maken. Bijstand alleen aangevraagd kan worden als je de Nederlandse taal voldoende beheerst. Het minimum loon niet meer contant uitgekeerd mag worden. Het loonbriefje begrijpelijk moet zijn. De prijs van een inburgeringsexamen verlaagd is. De inkomensgrens voor een sociale huurwoning verhoogd is. Subsidie voor zonneboilers, warmtepompen, pelletkachels en biomassaketels mogelijk zijn. De maximale zorgtoeslag is gestegen, maar ook het verplichte eigen risico. Een bezitter van een hybride of elektrische auto minder of geen wegenbelasting betaalt. En we geen gratis plastic zakjes meer krijgen in de winkels.

Allemaal dingen die ze daar besloten hebben, daar in Den Haag. Zonder een referendum. Dat is er alleen maar over één of ander vaag associatieverdrag met de Oekraïne.

Ik verdom het om op te zoeken wat het nu echt allemaal inhoudt, dat verdrag. Laten we in plaats daarvan even stemmen over dat flexwerken nóg makkelijker moet worden. Of dat bankiers die zelfs na de crisis nog steeds klanten belazeren, een jaar die kinderen in de derde wereld gratis rekenles gaan geven. Of dementerenden in bad doen, een huis bouwen voor vluchtelingen, die geiten wegbrengen naar die vrouwen die met vijf kinderen zijn achtergebleven omdat hun man zo nodig in één of andere oorlog moest vechten. Of zo.

Ik hoop dat de kiesdrempel niet wordt gehaald. Klotereferendum.

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dromen, economie, geld. Bookmark de permalink .

43 reacties op Een raadgevend referendum

  1. Mijn opa heeft me geleerd dat ik altijd moet stemmen. Maar net als jij vind ik het referendum erg lastig. En eerlijk gezegd snap ik het ook niet zo goed…

    Like

  2. Wilma zegt:

    Ik ben geen voorstander van referenda. We hebben volksvertegenwoordigers gekozen om dit soort ingewikkelde vraagstukken voor ons te beoordelen en te behandelen. Een referendum heeft alleen zin als iedereen de materie begrijpt en ook de gevolgen van zijn/haar stem kan overzien. En ik ga dus niet stemmen. (Ik ben verder altijd een plichtsgetrouwe stemmer, volg de politiek ook zo goed mogelijk).

    Liked by 1 persoon

  3. Mientje zegt:

    Ik ga ook niet stemmen. Door blanco te stemmen wordt de opkomst groter en lijkt het of je het eens bent met het referendum zelf. Daar ben ik het al niet mee eens, en net als jij heb ik ook al in 2012 gekozen.
    Al die mensen die wel zo lekker schreeuwen doen vervolgens niets om het dan maar zelf te veranderen. Daar word ik ook zo moe van. Als je vind dat er iets moet veranderen doe er dan iets aan. OK, dat hebben deze schreeuwerds dan wel gedaan door dit referendum te verkrijgen, maar niet op juiste gronden. Zij zijn vooral tegen Europa, maar daar gaat dit referendum niet over. Dus mensen die tegen Europa zijn gaan stemmen, maar stemmen voor iets dat daar niet over gaat.

    Liked by 2 people

  4. VeggieMo zegt:

    Ik ga wel stemmen. En dat bedrag dat het referendum nu kost zal peanuts zijn bij de hoeveelheid geld die straks richting Oekraine gaat.
    Zie verder SP en PvDD.
    Om te zeggen dat dit verdrag te ingewikkeld is om over n te denken dan doe je jezelf echt tekort. En ook al ben je voor het associatieverdrag en je gaat niet stemmen dan geef je toch een signaal af dat je democratie niet zo belangrijk vindt.
    De bedenkers van het associatieverdrag zijn sterk anti-Rusland. Zij hebben het idee van dit verdrag in Brussel ingebracht en in in Brussel hadden ze werkelijk geen flauw idee dat ze met geopolitiek bezig waren. Ze hadden dan ook niet gedacht dat Poetin ‘not amused’ zou zijn. Dus wie had er nu geen verstand van…
    Er wordt gezegd dat de producten van Oekraine aan dezelfde standaard moeten voldoen als die in de EU. Het gaat echter om plannen en het is nog lang niet zo ver.
    Het gaat de EU om de bodemschatten in Oekraine. De bevolking van Oekraine ondervindt nu al dat Shell niet naar hen luistert en is aan het fracken naar schaliegas. Het zeer verontreinigd afvalwater ligt in open bassins. Dat zou in de EU verboden zijn.
    Als je tegen genetisch gemodificeerde gewassen bent stem dan tegen dit verdrag. Monsanto en DuPont staan klaar om de zeer vruchtbare grond in Oekraine over te nemen.
    In het associatieverdrag in artikel 404 staat een clausule dat de EU en Oekraine samen gaan werken om het gebruik van biotechnologie uit te breiden.

    Like

    • Kreupelgeld zegt:

      Denk je niet dat je middels verdragen juist invloed kan uitoefenen om dit soort misstanden tegen te gaan?

      Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Heb je al uitgezocht waar Monsanto en DuPont actief zijn en in hoeverre Nederland handelt met deze landen?

      Heb je je verdiept naar de voorwaarden waaronder Oekraïne in aanmerking zou komen voor ondersteuning vanuit Europa? Wat dus niet wil zeggen dat ze überhaupt ondersteuning krijgen? En weet je ook hoeveel van die eventuele ondersteuning uit de Nederlandse staatskas komt?

      Liked by 1 persoon

    • Janne1950 zegt:

      Hear, hear! SP en PVVD! Heb je naar de gewone mensen (40.000.000) in Oekraïne geluisterd? Naar verstandige mensen in onze Kamers?
      Ik ben een gematigd denkend links georienteerd mens en ga niet stemmen omdat ik in 2012 gekozen heb! Als er (net als vroeger) een opkomstplicht zou bestaan, zou ik zeker j stemmen!

      Liked by 1 persoon

  5. Ivy zegt:

    Ik heb lang getwijfeld of ik zou gaan stemmen, omdat ik eigenlijk wil dat de drempel van 30% niet gehaald wordt, zodat het referendum sowieso niet geldig is. Komt door die vreselijke Jan Roos c.s. Toch vind ik uiteindelijk dat ik wel moet gaan, want ik ben voor het verdrag. We hebben overigens met veel meer soortgelijke landen verdragen (stilzwijgend) gesloten. Nooit hoorde je Roos en zijn kompanen hierover.
    Wat een vreselijk mens, die Roos, alleen maar een referendum uitlokken om te zien of hij het voor elkaar kon krijgen, zonder fatsoenlijke bedoelingen, bah! 30/40 Miljoen euro mogen dan peanuts zijn, er had heel wat beters mee gedaan kunnen worden. Ik stel voor dit geld terug te eisen van Roos, want hij heeft in mijn ogen gewoonweg misbruik gemaakt van ons belastinggeld, al zul je hem juridisch gezien wel niets kunnen maken.

    Liked by 2 people

    • Hypotheekweg zegt:

      verschil met andere verdragen is dat bij dit verdrag veel meer is afgesproken dan alleen handel..

      Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Weet je dat zeker? Heb je de verdragen die wij hebben met Midden Amerika, Egypte, Chili, Algerije, Israel, Jordanië, Libanon, Turkije, Zuid Afrika en (zelfs!) Syrië gelezen?

        Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Dat is inderdaad precies wat Jan Roos en Geen Stijl gedaan hebben. Hij noemt zichzelf een “rasprovocatist” en heeft dit referendum afgedwongen door handig in te spelen op buikgevoel van burgers en slim gebruik te maken van social media, gewoon omdat het kan.
      Dat mensen daarin trappen kun je ze niet kwalijk nemen. Maar ik doe er niet aan mee en blijf erbij dat referenda over dergelijke complexe materie geen zin hebben.

      En ja het geld terugeisen lijkt me een heel goed idee!!

      Like

  6. Hypotheekweg zegt:

    Ik ga wel stemmen. Niet omdat ik alles precies tot achter de komma snap, maar wel omdat ik hooflijnen een mening heb over dit onderwerp en ik uit principe altijd ga stemmen.
    Als ik jou lees hoeft er van jou dus helemaal nooit een referendum te worden gehouden. Terwijl dezelfde dames en heren in Den Haag hier juist wel een wet voor gemaakt hebben. Je kunt het ook anders zien. Het referendum kost 30 miljoen, dat is minder dan 2 euro per persoon. Een koopje dus om je mening te laten horen. Een normale verkiezing kost een stuk meer namelijk.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ik ben inderdaad tegen referenda als de materie te complex is voor leken. Ik ben zelf ook zo’n leek. Ik was ook tegen het referendum over de Europese Grondwet maar heb er twee dagen voor uitgetrokken om een gefundamenteerde mening te hebben, zodat ik mezelf goed in staat achtte hiervoor te stemmen.

      Van mensen die in het kabinet en de tweede kamer zitten, verwacht ik dat zij deze tijd wél nemen om op basis van goede redenen voor of tegen te stemmen. Van mijn buurman en mijn moeder verwacht ik dat niet. Daarom denk ik dat referenda in veel gevallen een slecht idee zijn.

      Liked by 1 persoon

  7. Minimaal zegt:

    Sorry Mariimma, ik vond dit bericht wel heel erg heftig. Het komt vrij agressief over.
    Net als VeggieMo ga ik stemmen (en dus tegen-stemmen). Hier en daar pik ik dingen over het associatievedrag op (kijk eens bij GeenPeil, oid), en hoe meer ik wordt geacht “voor” te stemmen (door de politiek, want het levert hen geld op), hoe meer dwarser ik word.

    Zoals ook VeggieMo ook aangeeft, is dit verdrag er voornamelijk voor de grote bedrijven. Of het Oekraeense volk hier uberhaupt van gaat profiteren, is nog onzeker. En wat te denken van de schade aan de natuur?

    Ik hoop van harte dat je je bedenkt en gaat stemmen. Ik stem elke keer, ook al is het maar voor de waterschappen oid – je hebt een stem, laat deze niet verloren gaan. Het kan net het verschil bieden tussen wel of niet.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Veel populisten, waaronder ook de Geen Peil lui waarnaar jij verwijst, hanteren een aggressieve communicatiestijl. Zij vinden dat daar niets mis mee is en hebben op die manier, en om in te spelen op “vage buikgevoelens” van burgers, dit referendum, wat volgens mij dus pure kapitaalvernietiging is, afgedwongen.

      Tja sorry maar daar kan ik dus niets mee.

      Liked by 1 persoon

      • VeggieMo zegt:

        Hoe je ook denkt over Geen Peil, en al hebben ze een andere agenda over dit referendum, het heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik meer over dit verdrag wilde weten. Het werd in het begin door de overheid continu alleen als handelsverdrag benoemd. Dat het veel en veel verder gaat is me ondertussen wel duidelijk.
        Van Rompuy is niet blij met dit referendum in Nederland en vroeg zich al af of er dan ook een refrendum komt over TTIP.
        Ik mag het wel hopen, ja!

        Like

      • mariimma zegt:

        Tja…. lees ik goed dat jij je kennis over dit verdrag hebt gehaald van populistische partijen?

        Of heb je het verdrag zelf gelezen?

        En hoe weet jij dan of je goed op de hoogte bent?

        wist je dat wij een verdrag hebben met Midden Amerika, Egypte, Chili, Algerije, Israel, Jordanië, Libanon, Turkije, Zuid Afrika en (zelfs!) Syrië? Heb je die ook gelezen?

        Liked by 1 persoon

  8. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Ik ga wel stemmen en stem vol overtuiging Nee! En ja, ik vind het ook belachelijk dat hieraan zo veel geld wordt uitgegeven, maar door niet te gaan stemmen wordt het niet goedkoper / de volgende keer aan iets anders besteed.

    Mocht je het nog niet weten of niet (helemaal) begrijpen waar dit allemaal over gaat (en natuurlijk zijn er verborgen agenda’s…), vul dan de vragen bij kieskompas in. Die vind je: https://www.kieskompas.nl/nl/#/statements. De persoonlijke vragen kun je heel fijn lekker doorklikken, die hoef je niet te beantwoorden.

    Like

    • mariimma zegt:

      Door niet te stemmen en te hopen dat veel mensen hetzelfde doen, zodat de kiesdrempel van 30% niet behaald wordt, hoop ik dat het hele idee van referenda eens op de agenda komt in de tweede kamer. Om dat te bereiken heb ik al een paar kamerleden een email gestuurd.
      Wellicht is dit dan het laatste stomme referendum…

      Liked by 1 persoon

      • Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

        Een referendum hoeft natuurlijk niet per definitie stom te zijn… Zelf had ik destijds heeeeel graag een referendum over de invoering van de euro gehad… Om maar een voorbeeldje te noemen…

        Like

  9. julia zegt:

    Ik ben het helemaal met jou eens. De meeste mensen zijn echt niet in staat een zinnige mening te geven (zeker als ik reacties lees bij bijv. RTLnieuws of telegraaf .nl, dan neig ik tegenwoordig meer naar een dictator, want wat een domheid….Sorry..). En ook ik vind dit, zelfs na me goed ingelezen te hebben, te ingewikkeld. Jan Roos zat bij mij op de basisschool, was toen al een aandachtstrekker. De regering beslist, daar worden ze voor betaald en dat lijkt me democratisch genoeg. Ik ga dus ook niet stemmen uit protest tegen het referendum.

    Liked by 2 people

  10. Kreupelgeld zegt:

    De volkskrant heeft 12 vragen en antwoorden op een rij gezet. Als je overweegt te gaan stemmen is het wellicht een aanrader om deze door te nemen.
    http://www.volkskrant.nl/kijkverder/2016/referendum/

    Liked by 2 people

  11. Kreupelgeld zegt:

    En voor de volledigheid dan ook nog maar de link naar de NRC opsomming: “Alles wat je moet weten over het Oekraïne referendum”
    http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/05/alles-wat-je-moet-weten-over-het-oekraine-referendum

    Liked by 2 people

    • VeggieMo zegt:

      Bedankt voor de link en ik heb het gelezen. Wat betreft associatieverdragen. In die met de Oekraine staan ook afspraken over militaire samenwerking. Dat lijkt me niet standaard voor een handelsverdrag.
      Ik hoop echt dat ik ongelijk heb en dat ik het te zwart zie. Ik heb me echter heel veel verschillende bronnen gelezen en hoe meer ik las hoe meer zorgen ik me ging maken.
      Ik gun de Oekrainers een beter leven en meer welvaart. Wat ik eerder verwacht is dat het bijna failliete land wordt leeggeroofd door grote bedrijven en de zeer vruchtbare grond gebruikt gaat worden voor gmo teelt.
      In het land is veel corruptie. Laat dat land nu eerst eens zien dat ze dit daadwerkelijk aanpakken. Net als de bio industrie. Vanochtend nog gelezen op de website van ‘De Boerderij’ dat het in Oekraine heel normaal is om veel antibiotica en groeihormonen te gebruiken. Eerst verbeteringen en dan meer samenwerken.
      Mijn stem tegen het verdrag zie ik niet als een stem tegen de regering of tegen de EU. Bij die laatste kunnen naar mijn idee wel verbeteringen komen. Wat betreft ons kabinet. Ben ik ook niet heel blij mee, maar kan erger. Als het valt wordt het zeer moeilijk om dit land te besturen.

      Like

      • mariimma zegt:

        Beste Veggie.
        Bedankt voor al je reacties op mijn blogartikel over het referendum. Goed om te lezen dat er veel lezers zijn, waaronder jij, die hun best doen om een gefundamenteerde mening te hebben over deze kwestie, ik ben er trots op dat ik blijkbaar dergelijke lezers trek.

        Ik zou je willen vragen het hierbij te houden. Mocht je nog verder willen praten, dan stel ik voor dat je dat op je eigen blog doet.

        Groetjes van Mariimma.

        Like

      • Kreupelgeld zegt:

        Met het verdrag in de hand kun je eisen op tafel leggen om de voedselveiligheid te borgen en te controleren. Zonder het verdrag kun je dat niet.

        Liked by 1 persoon

  12. Ik ga ook niet stemmen en vind het een onzinnig referendum. Een groot deel van de mensen die tegen gaan stemmen lijken vooral een statement te willen maken tegen de EU terwijl het daar dus niet over gaat. Jan Roos en consorten hebben gewoon een willekeurig iets gepakt omdat ze een referendum wilde uitlokken.

    Verder ben ik wel voor het verdrag, al begrijp ik ook goed dat er mensen tegen zijn. Informeer je dan in ieder geval goed én objectief. Die idiote filmpjes van de PvdD geloof ik wel…

    Mocht je je nog iets meer willen lezen over het referendum en of je voor of tegen bent kan dat hier: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/04/05/alles-wat-je-moet-weten-over-het-oekraine-referendum.

    Liked by 2 people

    • mariimma zegt:

      Het probleem is dat mensen die gaan stemmen er één ding uitpakken en daar hun mening op baseren. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen….

      Like

      • Dat neem ik ze nou net wél kwalijk. Prima als je ergens tegen ben, maar probeer je zelf dan in ieder geval goed en volledig(er) te laten informeren. Dat mis ik bij veel mensen. Of het nou over een referendum of over vluchtelingen gaat..

        Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Helemaal eens, in theorie…!

        Maar in de praktijk doen mensen dit niet. Die gaan nee stemmen omdat de PvdD heeft gezegd dat er veel bio-industrie is in Oekraïne en ze denken dan dat ze op die manier duidelijk kunnen maken dat ze tegen bio-industrie zijn…. En ik begrijp dat wel, dat ze zo denken. Maar mijn mening is dat het niet zo werkt en daarom ben ik tegen referenda (en misschien wel tegen stemrecht voor iedereen… 🙂 )

        Like

  13. Lot zegt:

    Bij de kieswijzer kwam ik op 10% voor.
    Nee stemmen is voor mijn gevoel (niet verder gefundeerd) voor Poetin zijn.
    Ik denk dat ik niet ga!

    Liked by 1 persoon

  14. VeggieMo zegt:

    Mariima,
    Jij bent bezig met steken onder de gordel. Veel plezier ermee!

    Like

    • Kreupelgeld zegt:

      Jammer dat je bij tegengas gelijk de handdoek gooit. Geeft tevens ook aan dat het frame dat door de tegenstanders wordt neergezet effectief is. Ik ben en blijf van mening dat we de Oekraïne beter kunnen insluiten dan uitsluiten. Informeer jezelf eens objectief, de linkjes staan hierboven.

      Liked by 2 people

  15. madelief zegt:

    En laten we vooral niet vergeten dat het maar raadgevend is! Wat een flauwekul. Ik doe waar ik goed in ben en laten zij doen waar zij goed in zijn.

    Liked by 1 persoon

  16. Mathilde zegt:

    hoi Mariima, goed stuk, en ik ben het bijna helemaal met je eens. Dat referendum had van mij ook niet gehoeven, en het is ontluisterend om te lezen dat het de initiatiefnemers helemaal niet gaat om de Oekraine. Mijn conclusie is anders: ik stem voor. Het handelsverdrag gaat sowieso door, met of zonder tegenuitslag, dus we stemmen over het aanvullende verdrag. Het lijkt me dat juist dat deel de moeite waard is, ook al is het niet bindend. Dus de vraag is: willen we een handelsverdrag met of zonder aanvullende voorwaarden? Ik wil met, dus stem ik voor.

    Liked by 2 people

    • mariimma zegt:

      Fijn dat je voor stemt, ik hoop ook dat het voorstel in de 2e kamer voldoende draagvlak blijft houden om ’t door te laten gaan….

      Liked by 1 persoon

    • Ivy zegt:

      Wij zijn van de 28 landen in de Europese Unie het enige dat erover hannest. Officieel hebben wij ons al lang verplicht deel te nemen aan het verdrag. Geheel gerechtvaardigd dus als de regering bij een geldigheid van het referendum met een ‘nee’-uitslag deze naast zich neerlegt.
      Ik ga overigens ook ‘voor’ stemmen!

      Liked by 2 people

      • Mathilde zegt:

        volgens mij, als ik het goed heb begrepen, is het handelsverdrag allang in werking, maar het deel over politiek, democratie en al die andere dingen nog niet. Dat kan als Nederland tegenstemt van het handelsverdrag losgekoppeld worden. Dat heeft Rutte in een interview gezegd, dus dat zal zijn insteek zijn.

        Liked by 1 persoon

  17. Oh help, wat ben je goed ingelezen! Ik weet nog niet of ik ga stemmen of niet. Zoals altijd in dit soort zaken ben ik compleet niet op de hoogte.

    Like

  18. Lis zegt:

    Goh, gezellig hier! Morgen weer een rondje thuis vs. werken? 😀
    *ik ga wel stemmen, en voor stemmen*

    Liked by 1 persoon

  19. Nannie zegt:

    Uh…. doe mij maar een referendum over de maximale grootte van klassen of iets anders waar ik een mening over heb.

    Geen idee of ik ga stemmen.

    Hadden we trouwens niet al eens een referendum over het financiële stuk van de EU (dat ze geld mogen eisen voor Europa en dat je dat als land niet kunt weigeren). Volgens mij stemde een meerderheid tegen, maar ging het toch door.

    Dus tja…. referendum….

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.