Balans zoeken: anders werken

Sinds ik geen vaste werknemers met verantwoordelijkheden heb, maar alleen nog mensen taakgericht aanstuur, heb ik gezocht naar mogelijkheden om mijn werk anders in te richten. Er is immers veel minder overleg nodig: ik heb geen team meer.

Ik wacht dus met smart totdat het huurcontract van mijn kantoor is afgelopen. In de praktijk zit ik er immers maar één (korte) dag per week en de belangrijkste reden is dat ik het te duur vind om er helemaal niet meer te komen…  En.. die planten moeten water. Dat natuurlijk ook…

Nu het huurcontract over twee maanden afloopt, geeft me dat meer aanleiding om écht eens te gaan nadenken over hoe ik mijn werk anders kan inrichten.

2015-02-09 17.29.29Ik heb dus besloten om de dingen opnieuw op een rijtje te zetten:

  1. Ik moet werken om geld te verdienen: om de kosten te betalen voor wonen, eten en leven. Hoe meer geld ik nu verdien, hoe minder ik later hoef te werken.
  2. Ik hoef niet meer zo veel en hard te werken: ik investeerde al jaren heel veel tijd en energie in mijn bedrijf, daarom heb ik nu expertise; mensen weten me te vinden en willen goed betalen voor mijn werk. Daar mag ik trots op zijn.
  3. Ik heb de afgelopen tijd veel bespaard op mijn uitgaven en ook de komende twee jaar zal ik een aantal kosten niet langer meer hebben. De kosten voor dat dure kantoor, bijvoorbeeld. Bovendien spaar ik al een paar jaar en loste ik al een behoorlijk deel van mijn hypotheeklening af: ook voor later ben ik goed bezig.
  4. Wij leven nu. Het leven is zó voorbij. Pluk de dag….!
  5. Ik heb een baan waarbij ik niet persé gebonden ben aan kantoortijden. Ik kan ook ’s avonds en in het weekend werken, zo lang ik maar redelijk bereikbaar ben voor mijn opdrachtgevers en ook af en toe een dagje “op pad kan” naar opdrachtgevers.
  6. Ik heb een geweldig lief kind waarvan ik wil genieten en waarvoor ik wil zorgen.
  7. Het wordt lekker weer  de komende tijd en daar word ik blij van.
  8. Zonne zit op school. Zij begint een sociaal leven op te bouwen. Daar hoort bij dat ze speelafspraakjes heeft. Als die speelafspraakjes bij een vriendinnetje zijn, heeft ze mij niet nodig.
  9. Er valt wel een slag te maken in de efficiëntie waarin ik mijn werk uitvoer. Ik zit nu bijvoorbeeld “onder werktijd” dit verhaaltje te tikken nadat ik eerst een paar andere blogs bezocht. Dat schiet dus niet op!
  10. Ik kijk eigenlijk liever geen televisie meer ’s avonds omdat ik gemerkt heb dat dat me niets oplevert en ik er een passief mens van word: tv kijken is alsof je een deel van je leven in een afvoerputje giet.
  11. Ik wil meer geïnspireerd raken in mijn werk. Door menselijk contact. Door mensen blij te maken. Door mensen te inspireren en te helpen. Door maatschappelijke relevante projecten uit te voeren. Daar word ik blij van.
Ik nam al een aantal besluiten en de eerste wordt vandaag concreet: Zonne gaat op maandag niet langer vast naar de BSO, waarmee haar BSO-bezoek is afgenomen tot één halve donderdagmiddag (Van 3 tot half 6) per week. Mocht het nodig zijn (bijvoorbeeld wanneer ik een zakelijke afspraak heb gemaakt op een andere middag dan de donderdag) dan koop ik een dagje BSO bij.
Mijn werktijden overdag zijn dus vanaf nu bijna 100% gelijk aan de schooltijden van Zonne, die op maandag, woensdag en vrijdag de middagen vrij heeft. Ik ga meer avonden werken, maar ook wil ik écht aan de slag met efficiëntie: terug naar een dagplanning en me daar gewoon aan houden!!
Zes of zeven dagdelen per week wil ik besteden aan “lopende zaken” waarmee ik nu al mijn geld verdien. Daarnaast wil ik wee dagdelen per week besteden aan “meer opdrachten” en één dagdeel per week wordt gereserveerd voor “nieuwe projecten waar ik blij van word”.
Voor een deel zijn deze besluiten niet nieuw voor me. Ik werkte altijd al ’s avonds. Maar nieuw voor mij is, dat ik nu dus ook ’s avonds werk aan taken die niet persé een gillende deadline hebben. Ook het gestructureerder werken aan de wat onconcretere taken die ik als ZZP-er heb, is relatief nieuw: eerder deed ik dat alleen in teamverband.
Wat het me hopelijk gaat opleveren, is dat ik méér uit mijn werkweek haal zonder dat dat ten koste gaat van tijd met mijn dochter. Ook hoop ik meer te kunnen genieten van het leven van vandaag – en – morgen, bijvoorbeeld door mezelf “officieel toe te staan” om gewoon van het lekker weer te genieten, in de middagen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Samen-doen, werk. Bookmark de permalink .

8 reacties op Balans zoeken: anders werken

  1. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Dat leest als een goed doordacht en overdacht plan, leuk, gaat je zeker lukken! Enne, zijn kindjes tegenwoordig 3 middagen vrij van school? Jeej, wat veel… Wel heerlijk als het je lukt je tijd zo in te delen dat je lekker kunt genieten van en met je dochter!

    Liked by 1 persoon

  2. 10jaarnadato zegt:

    Je hebt het goed voor elkaar! Knap van je.

    Like

  3. Als ik jouw blog zo lees weet je precies waar de knelpunten zitten. Het klinkt als een goed doordacht plan. Succes met het uitvoeren er van, maar dat gaat je vast en zeker lukken! 🙂

    Liked by 1 persoon

  4. Floortje zegt:

    Dat klinkt als een goed plan! Ik ben wel benieuwd hoe je dat verder gaat doen, plan je dit van te voren (wat je wanneer gaat doen) of houd je vaste dagdelen aan?

    Like

  5. nadasurf zegt:

    Mooie plannen, enkel punt 1 werk ik liever nu ook minder nu kids klein zijn kun je zo ook van genieten dan maar wat langer doorwerken.Straks zijn ze huis uit is er genoeg tijd om te werken 🙂

    Like

  6. En over een paar jaar ligt alles weer anders. Als je zorgt dat je dan weer anders kunt werken (doordat je je opleidingen en netwerkcontacten bijhoudt), is dit prima. Best of all worlds

    Liked by 1 persoon

  7. Lis zegt:

    Klinkt goed! Geniet ze 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.