Hoera, voor altijd minder stress!

He2016-03-31 17.31.08t is een beetje een slechte foto, want ik probeer er een goede gewoonte van te maken om tijdens het rijden niet met mijn telefoon in mijn handen te zitten. Ik heb er dus niet echt de tijd voor genomen om die foto te maken.

Maar… ik reed hier maar 30 kilometer per uur… Want het was file. Zoals je ziet houd ik voldoende afstand, haha…

Eens per jaar, in maart, is er  in Utrecht een erg belangrijk congres voor mij. Agelopen donderdag was het weer zo ver. En altijd was het voor mij stressen op de terugweg. Je ziet het al op de t0mt0m…: verwachte aankomsttijd 18.21 uur. And counting. Uiteindelijk was ik om vijf voor zeven bij de opvang om Zonne op te halen. Op donderdag is er gewoon regelmatig  file tussen Utrecht en Nijmegen. En de vertraging van gisteren bedroeg een uur….

De afgelopen jaren zou dat een uur te laat geweest zijn en om die reden vertrok ik altijd voortijdig. Ook regelde ik een paar keer al van tevoren dat ze door iemand anders zou worden opgehaald.
Het kinderdagverblijf sloot namelijk al om zes uur. En dat was voor mij regelmatig NIET te halen, ook niet als ik via het openbaar vervoer zou gaan (wat ik één keer probeerde en nee geen succes: nog MEER vertraging…) ondanks dat ik dus eigenlijk al te vroeg vertrok. Terwijl de borrel na afloop voor mij als zelfstandige eigenlijk een heel belangrijk onderdeel van een congres is. Netwerken en zo… immers…

Dit specifieke congres is altijd erg leerzaam, interessant (zowel inhoudelijk als – voor mij – commercieel) en gezellig. Ook gisteren sprak ik de juiste mensen en maakte ik met meerdere afspraken om eens verder te praten. Ik stelde op de goede momenten de goede vragen zodat de deelnemers allemaal weer even mijn naam en snoet gezien hebben. Dat gaf me veel energie.

En dan is het zo jammer dat je vervolgens met een dikke prop in je keel in de auto zit omdat je bang bent dat ze, bij wijze van spreken, je kind met de vuilnis aan de straat gaan zetten… Het gebeurde niet vaak, de afgelopen jaren, maar toch wel een keer of twee per jaar, dat ik me even geen raad wist omdat ik te laat zou zijn om Zonne van de opvang op te halen. Soms kun je vertraging gewoonweg niet zien aankomen, immers….

Ik heb voor dergelijke situaties een lijstje met maar liefst ZES telefoonnummers van mensen die me verzekeren dat het Geen Enkel Probleem Is om haar eventjes op te halen. In de praktijk moesten de dames van de opvang één keer een half uur op me wachten. Ik was nog twee andere dagen een paar minuten te laat, maar niet de laatste ouder (dus dat telt dan niet mee, toch?!). In de overige gevallen viel ik bij noodsituaties uiteindelijk terug op de buren, één van de zes telefoonnummers. In één geval belde ik de oppas van 17, die niet eens op mijn lijstje stond, en haalde zij Zonne op.

Die overige vijf “nee zeggers” heb ik inmiddels van mijn lijstje geschrapt. Als ik iemand drie of vier keer vraagt of ik van hun aanbod gebruik mag maken en ze zeggen steeds dat het niet uitkomt, dan vraag ik het geen vijfde keer…. No hard feelings verder…

Gelukkig zit ze nu op de BSO. En die is gelukkig tot 7 uur open. Dus eigenlijk was ik gewoon vijf minuten te vroeg… 🙂

En gelukkig hebben we nu de klasseouders-whatsappgroep waarin je met één berichtje ALLE ouders vraagt of je kind met ze mee kan… wat regelmatig gebeurt en altijd snel wordt opgelost…

Dus ja: ik kon heerlijk nagenieten van het congres en kwam lachend aan bij de buitenschoolse opvang. Niks aan de hand. Heerlijk. Wat een luxe.

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, singlemum, werk. Bookmark de permalink .

Een reactie op Hoera, voor altijd minder stress!

  1. greet zegt:

    O wat fijn voor je! Misschien volgende keer gewoon oppas vantevoren regelen, zo’n ouder bijvoorbeeld. Kan je na de borrel, én mis je ook de file.

    Groet,Greet

    Like

Wat vind jij daarvan?

