Geven is leuker dan krijgen!

2016-03-16 14.50.40

Een paar dagen geleden had Zonne een kinderfeestje van een jongen in haar klas. De ouders, die vlak bij school wonen, hadden de hele klas uitgenodigd in de speeltuin tegenover hun huis. Heel sympathiek!!

Via de “ouders van de klas whatsapp” ontstond een kleine discussie over de cadeautjes. aan de éne kant vonden de ouders van de jarige 24 cadeaus (terecht) wel een beetje veel van het goede, aan de andere kant merkten de ouders van de genodigden op dat hun kinderen erg blij werden van het idee een cadeau te mogen geven…. Uiteindelijk was het compromis dat er wat gezamenlijke cadeaus werden gegeven, bovendien kreeg ik achteraf de indruk dat de ouders ervoor gekozen hebben om weinig aandacht te geven aan het “cadeau geef ritueel” waardoor sommige cadeaus ingepakt zijn gebleven. Als ze slim zijn dan kijken ze wat erin zit en noteren ze van wie het kwam, om de cadeautjes gewoon door te geven aan een ander jarig kind. Tenminste, dat zou ik doen….

Het voordeel van de Vrije School is dat bijna alle ouders dezelfde ideeën lijken te hebben over zaken als hoeveelheden en soorten speelgoed (weinig en liever van natuurlijke materialen, zonder stekker en/of batterij), eten en tussendoortjes (liever geen snoep) en bijvoorbeeld “beeldschermbeleid”. Onze school is de enige in de stad waar géén digitale schoolborden zijn, met argumenten. Ik word daar erg enthousiast van en ik hoop dat het me daardoor iets makkelijker gemaakt wordt om – ook in de komende jaren – terughoudend te blijven met mijn tv- tablet- en telefoonbeleid.

Maar goed. Ik dwaal zoals gewoonlijk af….

Wat me is bijgebleven van de cadeaudiscussie is dat werd gezegd dat onze kinderen geven eigenlijk haast nog leuker vinden dan krijgen. Ik merk dat bijna dagelijks aan de hoeveelheid zelf geknutselde cadeaus die ik van Zonne krijg, waarbij de verpakking eigenlijk nog belangrijker is dan de inhoud. Voor ons allebei…

En misschien was ik daarom, ondanks de gewèldige reacties en mailtjes die ik ontving naar aanleiding van mijn “vraag- en aanbod lijstjes“, toch een beetje teleurgesteld. Want vooralsnog word ik nog niet echt overspoeld door mensen die ingaan op wat ik te bieden heb. Ik hoef (nog) geen advies te geven, ervaringen te delen, CV’s te checken. Ik hoef geen trainingsschema’s te ontwikkelen, mensen te coachen of iets te leren en ook hoef ik mijn logeerruimte of werkplek niet gezellig te maken voor bezoek.
Voor mij een reden om het lijstje wat verder uit te breiden met nieuwe dingen die je ook van me mag vragen, dus kijk vooral nog eens opnieuw… !

Gisteren ontving ik al een geweldig cadeau: een prachtig ingepakte (kijk maar eens, bovenaan dit bericht…!) doos vol wolletjes met een heel lief kaartje erbij, plus een paar hele mooie haaknaalden, van Het Rijke Wijf. Zomaar. Voor mij. Ze betaalde zelfs de kosten van de verzending van het pakket….

2016-03-16 14.59.27

En ook ontving ik nóg drie mailtjes met aanbiedingen om vooral op de oprit te komen logeren. Dat maakt dat ik nu al VIER adressen heb in Groningen, dus ik moet voor in april maar eens een roadtrip gaan inplannen, die kant op…. (Iemand nog leuke bezoeksuggesties misschien?) (Hee die voeg ik even toe aan mijn lijstje!).

Ook kreeg ik vandaag via email een lieve update van Anita over haar kleding-opruimacties van kinderen die net effe een maatje groter zijn dan Zonne.

Het is hartverwarmend om de reacties te lezen en de ontvangende partij te zijn, maar het maakte me ook wat onrustig. Ik begon me bijna schuldig te voelen omdat zo overladen word met al die lieve aanbiedingen. Want….IK-WIL-ÓÓK-GEVEN!!!

Daarom sprak ik zojuist maar even een mama aan, op school. Of ze geïntereseerd was in Zonne’s te klein geworden kleding voor een kleiner zussie. En dat was ze…

En bovendien vroeg mijn vriendin – met baby (een jongetje dus geen geschikt doorgeef-adres van tweedehands kleding) of ik die ergonomische drager nog had en of ze die kon overnemen. Ja dus, voor niks…

Pfew… een “last” van mijn schouders!

PS: maak jij óók zo’n lijst? Lijkt me leuk om jou ook eens zo’n leuke doos te sturen…! En.. wie weet help je mij wel, door je verzoek, om binnenkort eens écht aan het opruimen van mijn rommelzolder te beginnen…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, delen, Geefmaand, goededoelen, leukedingendoen, opvoeddingen, Samen-doen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Geven is leuker dan krijgen!

  1. Astrid C. zegt:

    Wat leuk zeg, 4 adresjes in Groningen. Ik heb zelf een tijdje geleden heel erg genoten van mijn bezoekje aan de theefabriek (http://www.theefabriek.nl/). Er wordt uitgelegd waar de thee vandaan komt en hoe het zo gemaakt wordt zodat wij er lekker van kunnen drinken. Ik ben een echte theeleut misschien scheelt dat. Ook is er een grote collectie theepotten, koffieschenkers, etc te zien. Een overzicht van vroeger tot nu. Het is niet groot en heel kleurijk en als je wilt kun je natuurlijk nog ff theetje drinken op het terras, of ranja, dat hebben ze vast ook.

    Liked by 1 persoon

  2. Cisca Servie zegt:

    het rijke wijf is hartstikke tof. . Vanaf verleden week noem ik haar het toffe rijke wijf. Ik kreeg verleden week ook zo,n gezellig ingepakt kadootje van haar

    Liked by 1 persoon

  3. mirjamdownunder zegt:

    Mijn collega van Ogma is hier geweest, misschien iets voor jou? http://www.ogma.nu/ogma/2016/03/04/books4life/

    Like

  4. ingrid (SE) zegt:

    Geldt dat niet voor de meeste mensen dat geven fijner is dan nemen? Voor mij ook heel herkenbaar! Ik geef je ook graag een plekje in onze tuin met je busje. Is alleen iets verder noordelijk: Zweden, op een eiland bij Göteborg! NEMEN is zo’n stuk moeilijker dan geven. Maar dit aanbod kan je best aanNEMEN! Fijn weekend, Ingrid (SE)

    Liked by 1 persoon

  5. ingrid (SE) zegt:

    Geldt dat niet voor de meeste mensen dat geven fijner is dan nemen? Voor mij ook heel herkenbaar! Ik geef je ook graag een plekje in onze tuin met je busje. Is alleen iets verder noordelijk: Zweden, op een eiland bij Göteborg! NEMEN is zo’n stuk moeilijker dan geven. Maar dit aanbod kan je best aanNEMEN! Fijn weekend, Ingrid (SE). Ps: welkom

    Liked by 1 persoon

  6. Anoniem zegt:

    Wij gaan graag naar dierenweide Boegbeeld met speeltuin (en in de buurt is ook nog een klimcentrum), zorgboerderij de Mikkelhorst in Haren en het kabouterbos in Eext (wel wat verder van de stad). Leuk is ook altijd de speeltuin en kinderboerderij in het stadspark en het Scheepvaartmuseum. Veel plezier!

    Liked by 1 persoon

  7. Wat een leuk pakket :)))) Blij dat het goed is aangekomen. En wat gezellig al die aanbiedingen voor het Noorden. Als klimmer vind je het wellicht ook leuk om de Martinitoren te beklimmen. Gewoon via de trap hoor haha.

    Like

Reacties zijn gesloten.