Wàt nou adviseurs?!

20160315_094000

Steeds als ik wil sleutelen aan mijn hypotheek (en dat wil ik toch zeker een keer of vijf per jaar) krijg ik te maken met adviseurs die werken bij de bank. Ook voor een simpele extra aflossing voor de aflossingsvrije hypotheek. Want ik als consument snap daar natuurlijk allemaal niet zo veel van. Dus… adviseurs van de bank. De ABNAMRO-bank mensen, even goed onthouden.(en koop vooral géén aandelen…!).

Die adviseurs zijn mensen die er betaald voor krijgen om meer te weten over mijn hypotheekleningen dan ikzelf. Mensen die – vermoed ik – ook als opdracht meekrijgen om mij niet àl te pro-actief te vertellen hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn lening me zo weinig mogelijk geld kost, want dat betekent immers dat de bank er minder aan gaat verdienen. Als ik met ze bel of hun mailtjes lees staat mijn argwaanknop in de hoogste stand. Ik heb altijd een hoop vragen voor ze en vaak zijn de antwoorden die ze geven voor mij een aanleiding om een week later weer opnieuw vragen te stellen. 

Dus.

… vroeg ik een maand geleden informatie over wat ik dit jaar kan bijstorten in de tegenrekening van de meegroeihypotheek. U weet wel, dat hybride bank/verzekeringsproduct dat blijkbaar nét binnen de marges bleef waardoor het vooral geen woekerpolis is. Waaraan ik in negen jaar ongeveer 17.000 euro betaalde aan bankkosten, een te duren overlijdensrisicoverzekering en inleg voor beleggen om er vervolgens achter te komen dat ik minder dan de helft aan kapitaal opgebouwd had in de tegenrekening. Die.

Zoals u weet werd ik in 2014 wakker: ik zette één en ander om van beleggen naar sparen, sloopte de overlijdensrisicoverzekering eruit (die sloot ik ergens ander af voor ongeveer een tiende van de kosten tegen de helft van het uit te keren bedrag, wat kan omdat ik aflos) en deed een storting. Het maximale binnen de bandbreedte, werd mij verteld. Vanaf dat moment begon het bedrag in de tegenrekening fiks te groeien tegen 5% rente en bovendien verlaagde ik mijn kosten van bijna 200 naar ongeveer 50 euro per maand.

Dat was dus best een goed idee. Van mij (niet van de adviseurbankmevrouw, de arme schat….).

Dus ook in 2015 wilde ik storten. Ik vroeg weer netjes aan hoeveel binnen de bandbreedte mogelijk was en deed de storting, waarna mijn maandlasten wederom afnamen.

Zo uit mijn hoofd stortte ik in het eerste jaar ongeveer 2.500 euro en in het tweede jaar stortte ik 1.750 euro. Waarom dat bedrag minder werd snap ik nog steeds niet helemaal: het zou ongeveer een zevende van wat ik ooit maximaal in een jaar betaalde moeten zijn, dus ieder jaar even veel…. maar goed. Ik ging ervan uit dat het te bepalen bedrag één druk op de knop zou zijn, dus ook voor dit jaar nam ik contact op. Dat moest ingewikkeld met een afspraak om een afspraak te maken etcetera, maar uiteindelijk kreeg ik een mevrouw aan de lijn.

En nu komt het.

Deze mevrouw liet me weten dat er géén gegarandeerd eindkapitaal in mijn meegroeipolis zit. Wat logisch is bij een hybride hypotheek met behoorlijk hoge kosten, vaste inleg en de mogelijkheid tot zeer offensief beleggen (dat had ik in 2014 dus gemerkt…).

Maar wat ik niet wist, en deze mevrouw wel (tot het tegendeel bewezen is…) was dat dat dus óók betekent dat die regel van de bandbreedte voor mij niet geldt. Ik mag gewoon jaarlijks evenveel bijstorten als wat ik ooit binnen een jaar maximaal betaalde. In mijn geval is dat dik 4.000 euro….

 

Conclusie…

…. er is mij twee jaar achter elkaar verkeerde informatie gegeven. Waardoor ik bij benadering 4.000 euro minder heb bijgestort dan dat mogelijk was. Waardoor ik minder heb kunnen profiteren van die 5% rente per jaar (en rente op rente) die ik niet alleen betaal voor het uitstaande bedrag, maar ook krijg voor het bedrag in de tegenrekening… Kortom: deze verkeerde informatie heeft mij geld gekost. Een dikke 300 euro in de afgelopen twee jaar om precies te zijn (and counting… ieder jaar wordt dit bedrag hoger!).

Ik ben dus maar weer een klachtenprocedure begonnen. Ben benieuwd waar ze nu weer mee komen. De ABNAMRO dus.

 

Geen aandelen kopen….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in hypotheek. Bookmark de permalink .

6 reacties op Wàt nou adviseurs?!

  1. Lot zegt:

    Het is zo vervelend als je verkeerd wordt voorgelicht. Ik heb een probleempje vij de KPN, vorige jaar info gekregen dat iets wel kon, ook in februari kreeg ik hetzelfde antwoord maar nu blijkt dat de regeltjes al in november waren veranderd en de adviseur dus mij in februari verkeerd heeft ingelicht. Gaat maar om 35 euro maar toch ga ik daar een brief over schrijven. Het gaat om het principe tenslotte, je wilt weten waar je aantoe bent.

    Like

  2. greet zegt:

    Wat vind ik het fijn dat je deze idiote manier van werken (mensen besodemieteren) hier deelt. Daar kunnen veel mensen wat van leren.
    Groet,Greet

    Like

  3. Dat kost je vele uren en zorg voor een lange adem, kun je die hypotheek niet omzetten naar wat meer profijt oplevert?

    Like

  4. Suzanne zegt:

    Heel herkenbaar verhaal. Paar jaar geleden heb ik onze beleggingshypotheek omgezet naar een product dat ik wel begrijp: een aflossingsvrije hypotheek met variabele rente. Want wat nog nooit iemand me verteld had: bij die variabele rente mag je zoveel aflossen als je wil. Kostte heel veel tijd en eindeloos melden dat ik geen, echt geen, helemaal geen advies van ze wilde (tegen betaling uiteraard). Het enige dat ze mochten doen was administratiekosten rekenen voor de omzetting. Pffff, bij elkaar een jaar geduurd en vervolgens kreeg ik een rekening van 1200 euro voor advieskosten….

    Like

Reacties zijn gesloten.