Knabbelen aan de vaste lasten

toast-1-1158561-639x592

In de eerste maanden dat ik meer zicht kreeg op mijn financiën, namelijk gewoon èlk bedrag dat er uit – en – in ging, bespaarde ik enorm veel geld door mijn vaste lasten door te spitten en per kostenpost te onderzoeken of het ook voor minder kon.

Het leuke aan besparen van vaste lasten vind ik, dat deze besparingen iedere maand of ieder jaar weer terugkomen. Het kost éven tijd om uit te zoeken of het goedkoper kan, maar dan ben je ook wel weer voor een jaar (of langer) klaar…

Naar mijn ervaring levert het regelmatig doorlichten van je vaste lasten een kostenbesparing op die je echt nóóit kunt bereiken met het schuiven met geld, zoals het “pay forward system”, bedragen afronden en wat centen overmaken op je spaarrekening of “weeksparen”, waarbij je iedere week een bedrag tussen de 1 en 52 euro overmaakt naar je spaarrekening. Overigens heb ik die methoden ook gewoon nog nooit geprobeerd… 🙂

Wat ik wèl deed?

toast-2-1158555-639x592

  • Ik ontwoekerde (besparing per maand: 150 euro met ook nog eens veel meer zekerheid dat er wat van de inleg overblijft),
  • Ik ging veranderde van zorgverzekeraar, vergrootte het eigen risico en zegde het “pluspakket”- dat ik eigenlijk nooit nodig had – op (besparing: 70 euro per maand),
  • Ik zegde een dubbel mobiel telefoonabonnement op en ontving alle kosten met terugwerkende kracht terug (besparing 35 euro per maand),
  • Ik stapte over naar een andere energieleverancier (besparing 60 euro per maand) en bleef dat doen vanwege de welkomstbonus,
  • Ik zegde abonnement op krant en tijdschrift op (€60 euro per maand),
  • Ik zette het contract met de kinderopvang om van 52 weken naar 48 weken. Sinds ze naar school gaat heb ik bovendien een dag minder opvang nodig en per dag minder uren (besparing netto 150 euro per maand),
  • Ik loste mijn hypotheekschuld deels af waardoor de kosten die ik aan rente kwijt ben, ongeveer 100 euro per maand lager werden. Een ander deel van de hypotheekschuld nam ik over met de BV. Ik betaal nu dus rente aan de BV in plaats van aan de bank en het kapitaal dat in de BV wordt opgebouwd zal na pensioenleeftijd (of eerder, als ik dat wil) uitgekeerd worden. Door de BV- constructie hoef ik in de toekomst slechts een klein deel van de totale hypotheekschuld te betalen aan de belastingdienst. Deze constructie levert me nu dus nog geen kostenbesparing op maar op de lange duur heb ik een fiscaal voordelige oudedagsvoorziening.
  • Ik zegde nog wat kleine lidmaatschappen op, zoals bijvoorbeeld VEH.

Dit waren de grote slagen. Alles bij elkaar daalden mijn vaste lasten met 600-700 euro per maand. Maar nog steeds bespaar ik jaarlijks op vaste lasten…toast-3-1158550-639x592

  • Zo besloot ik onlangs om de kinderopvang verder af te bouwen van twee naar één (halve) middag. Dat betekent dat ik in drukke weken vaker ’s avonds moet werken of dat Zonne in die weken vaker bij een kindje gaat spelen (en dan de week erna samen bij ons…). Maar het betekent ook weer een kosten besparing van ongeveer €100 per maand.
  • Ook veranderde ik (weer eens…) van verzekeraar. Met het omzetten van de aansprakelijkheids-verzekering bespaarde ik 20 euro per maand, de rechtsbijstands-verzekering van nog eens 15 euro per maand zegde ik op. Deze heb ik immers ook zakelijk en voor privé kan ik me eigenlijk niet zo goed voorstellen hem ooit nodig te hebben (en zo ja, dan hebben we de buffer)…
  • toast-5-1158540-639x592Ik wilde de camperverzekering ergens anders onderbrengen, maar daar werd Sunny geweigerd vanwege haar leeftijd… arm oudje… dus op de camperverzekering bespaarde ik helaas niet.
  • Wel bespaarde ik wederom op mobiele telefonie door na 2 jaar geen nieuw toestel te kopen maar het abonnement om te zetten naar Sim Only (besparing circa 50 euro per maand).
  • Daarnaast ben ik volgend jaar geen lid meer van een vereniging voor camperaars, voor 60 euro per jaar. Daar deed ik ook echt helemaal niets mee: ieder jaar kreeg ik weer een overzicht van alle campervriendelijke campings die ik eigenlijk alleen gebruikte als ik met geen mogelijkheid een internetverbinding kon krijgen: bijna nooit, dus…
  • En die ongebruikte creditcard zegde ik op, waardoor ik ook niet eens in de zoveel tijd een afschrijving krijg voor creditcardkosten voor iets dat ik niet gebruik….. Besparing: ongeveer 20 euro per jaar.
  • Tenslotte zegde ik zojuist abonnementen op voor de ANWB plus pechhulp (een abonnement op de pechhulp werd ook door mijn autoverzekeraar aangeboden, voor veel minder… ) en een lidmaatschap. Daarmee bespaar ik weer 55 euro per jaar.
  • En natuurlijk hopte ik weer van energieleverancier waardoor ik ook dit jaar weer 250 euro welkomstbonus meepak.

Ja. Zo eens per jaar je vaste lasten doorlichten is zo gek nog niet. Het kostte me in totaal drie uur. En het leverde me voor dit jaar een kostenbesparing van 2.700 euro op (terwijl ik écht écht dacht dat mijn vaste lasten na de vorige overstap- en opzeg acties niet veel lager konden…)!

Op mijn to do – lijst staat nog één kostenbesparing: de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Op dit moment kost deze verzekering me een slordige 4.000 euro per jaar. Door de wachttijd wat te verkleinen en het uit te keren bedrag wat te verlagen (dat kan nu immers: mijn vaste lasten zijn een stuk lager geworden) kan ik hierop meer dan 1.000 euro per jaar besparen. En.. als ik ook deze verzekering aangepast heb, ga ik over een maandje weer eens naar de vaste lasten die ik zakelijk heb, kijken…!

 

Kijk eens door mijn vraag- en aanbod lijstjes. Misschien ook iets voor jou? 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

3 reacties op Knabbelen aan de vaste lasten

  1. Daantje zegt:

    Wow, dat is een flink bedrag 😀 Super!

    Like

  2. Lis zegt:

    fijn zeg! wat ga je met je winsten doen? 🙂
    Ik doe in okt/nov altijd een flinke ronde, dan kan de zorg/anwb ook aangepast worden. Ook onze apkdatum en woonverzekeringen verleningen vallen in die periode.
    Maar helaas ben ik er dit jaar echt echt echt doorheen (na een jaar of vijf-zes), en zijn de vaste lasten zelfs weer iets gestegen, maar vooral door de stijging in het aantal kinderen dus ik tel mijn zegeningen. Volgend jaar zal het ook weer duurder worden wegens ‘achterstallig zorgonderhoud’ (de man gaat voor een strategisch geplaatst knoopje en ik moet toch een keer die verstandskiezen laten uitbikken door de kaakchirurg, dus het voordeel van verhoogd eigen risico moeten we in 2017 mislopen), de ‘noodzaak’ van een tweede auto en bijbehorende lasten en waarschijnlijk een gestage toename in boodschappen en kledingkosten van de kinders… zucht…
    de bespaarjaren liggen voorlopig achter ons vrees ik 😀

    Like

Reacties zijn gesloten.