Een trainingsschema voor mijzelf

2016-03-06 19.01.05

Ik maakte voor mijzelf een “keigaaf” trainingsschema en ging aan de
slag. Het is niet mijn eerste schema en het zal ook niet de laatste zijn. En ik zal ook dit schema waarschijnlijk niet volhouden.  Zo’n loser ben ik wel 🙂

Maar het mooie van dergelijke doelen is ook niet dat je het tot het einde volhoudt. Het is wat je in de tussentijd bereikt en dat je dat dan vasthoudt.

Ik vergelijk het maar met afvallen: Stel je bent 100 kilo en je streefgewicht is 75. Je gaat enthousiast aan de slag met een nieuwe levensstijl en je valt in het begin als een tierelier af. Dan komt er een verjaardagsfeestje; je blijft sterk en slaat die taart af. Of je neemt wel een stukje maar je compenseert het door ’s avonds een toetje te nemen. Of je neemt wel dat toetje maar je gaat de volgende dag 20 minuten langer hardlopen. 

En dan is er weer een feestje en er is weer taart. En je neemt toch ’s avonds dat toetje weer. En de volgende dag regent het en ga je dus toch maar even niet hardlopen. En de volgende dag ook. Nog steeds regen en steeds minder zin en je ziet in dat je die 75 kilo nooit gaat halen…

Kijk. In de tussentijd ben je misschien wel gewoon mooi 7 kilo kwijt. Je weegt dus geen 100 kilo meer maar 93. Nog steeds te veel… maar…

een half jaar later bedenk je je opnieuw dat je wilt afvallen. En je valt weer zeven kilo af, of misschien wel acht omdat er op dat moment niet zo veel mensen jarig zijn. Op zo’n moment is het mooi meegenomen dat je de vorige keer op 93 kilo zat en daarop bent blijven hangen (en dus niet na dat stukje taart ook maar meteen aan de kaas en nootjes gegaan bent… dagelijks…): met die extra 8 kilo erbij weeg je toch mooi alweer 15(!) kilo minder dan die 100 kilo die je ooit woog. Mooi, toch?!

Zo kun je ook naar budgetteren kijken: het maakt niet uit als je niet al je spaardoelen en budgetdoelen haalt. Als je doel was om in een jaar 5.000 euro af te lossen en je blijft op 4.000 euro steken, dan is die 4.000 nog altijd mooi afgelost. Kwestie van gewoon niet opnieuw schulden maken (òf zo teleurgesteld zijn dat je taart en kaas gaat eten tot je 105 kilo weegt…)

Makkelijk gezegd, hè, in theorie…?

Ik ga maar weer eens aan de uitvoering beginnen… want die 7a ga ik misschien niet halen, maar ik ben wél meer in vorm dan een jaar geleden (èn minder kilo’s).

2016-03-06 19.14.53.png

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, klimmen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een trainingsschema voor mijzelf

  1. propriis zegt:

    Op zich ben ik het wel met je eens; al vind ik ook dat mensen weleens wat discipline mogen hebben. Het is prima om op die verjaardag een klein stukje taart te nemen, of een keer een toetje. Maar da’s dus niet dagelijks. Als je je doordeweeks houdt aan beperkt eten, kun je in het weekend best iets geks doen. Maar mensen vinden zichzelf al gauw zielig en vinden dat ze ‘recht’ hebben op genieten; of dat het ‘leuk moet blijven’. Maar helaas is bijvoorbeeld afvallen niet heel leuk. Ik deed ooit vier maanden over vier kilo, ondanks ultrastreng regime. Maar die bleven er wel af tot op heden.

    Gelukkig kun je tegenwoordig alsnog lekker eten, ondanks dieet. Succes met je nieuwe plan!

    Like

  2. Mammalien zegt:

    Eh ja. Dat beginnen ken ik. En dan dat feestje. En dan niet helemaal zo compenseren als je van plan was. En dan weer in het ritme en nog eens een handje nootjes en voor je het weet ben je 110 kilo! Wat een sukkel vind ik mezelf dan! Maar goed, beter wel plannen maken om te beginnen dan helemaal niet.

    Ik heb vanochtend weer wat buikspieroefeningen gedaan. En binnenkort “moet” ik (want in groepsverband) gaan tennissen… Wie weet! 🙂

    Liked by 1 persoon

  3. Nona zegt:

    Hahaha sorry…hier herken ik mezelf dus wel in…ik ben vaak zielig want slecht geslapen door baby…en dan vreet ik me te pletter overdag. Gelukkig wil mn metabolisme (nog?) mee want ik ben (na 3 kinderen in 7 jaar tijd) maar 2 kg te zwaar volgens mezelf. Volgens BMI is alles heel erg prima, maar die zooi geloof ik niet. Luister naar je lichaam, dat weet zelf best wat het ideale gewicht is voor zichzelf.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.