Soms past het allemaal net…

clock-1424391-639x426

Soms moet je als ondernemer het ijzer smeden als het heet is. Dus toen ik eerdere deze week een leuk telefoongesprek had met een gemeente-mevrouw die op zoek is naar een goede onderzoeker (en dat ben ik) maakten we een afspraak. Liefst deze week nog, zei ze. En dan zeg je dus gewoon geen nee.

We planden dus die afspraak in. Voor vandaag. Ik kreeg nog de tip om de auto te parkeren in de parkeergarage naast het gemeentehuis. Terwijl ik in mijn agenda tuurde zocht ik uit dat het een uur en een kwartier rijden zou zijn. Zonne gaat naar school van half negen tot één, op vrijdag.

En zo ging het in de praktijk…:

  • Paar dagen geleden auto regelen via Sna.ppcar: Sunnybus past immers niet in parkeergarages.
  • Gisteren einde middag auto opgehaald.
  • 7:00: de wekker. Samen wakker worden.
  • 7:15 het vaste ritueel van aankleden ontbijten tanden poetsen haren kammen jas en schoenen aan. Mijn outfit legde ik gisteren al klaar: wèl een jasje, niet in pak. Altijd goed voor gemeentes. Pakken zijn voor andere branches.
  • 8:00 Met de auto naar school. Onderweg laat ik Zonne weten dat ik niet kan blijven voor het liedje en de knuffels. Dat duurt namelijk toch al snel tien minuten en die heb ik niet… Ze mag van mij een andere mama of papa kiezen met wie ze wil knuffelen. Ze kiest de mama van haar beste vriendje.
  • 8:30: de klas in. Zonne vertelt de mama dat zij vandaag met haar mag knuffelen. Ik licht de juf in. Zonne vindt het allemaal prima maar ik ga met tranen in mijn ogen weg… ach meisje wat ben je stoer en sterk en ik schiet tekort!
  • 9:50: Tegen alle verwachtingen en ervaringen in kan ik in deze stad dat stomme gemeentehuis niet vinden. Gelukkig ben ik tien minuten te vroeg en heb ik acht minuten nodig om het toch te vinden. Ik ben dus nèt op tijd.
  • 10:00: Een goed gesprek (en dat vindt de gemeentemevrouw ook). Van tien tot half twaalf. Ik mag een plan van aanpak schrijven. Vijf bedrijven krijgen de kans. Ze laat me weten dat ze van twee bedrijven sowieso geen fan is. Ook geeft ze me nog wat tips: dingen waar ik vooral aan moet denken in de offerte.
  • 11:35: Terwijl ik langs de baliemevrouw loop zie ik mijn concurrenten die ook voor de briefing komen. Twee mannen. Strak in het pak. Ik glimlach. Ik pas beter bij deze mevrouw. Wij hadden een “pittige wijven klik”. Ik zie mijn kansen op de opdracht groeien.
  • 11:40: Ik heb nog een uur en twintig minuten om bij de school te staan. Mijn telefoon is leeg en in de auto is geen oplader. Ik heb er geen bij me. Ik rijd vervolgens de verkeerde kant op en kom er via de borden achter hoe het wèl moet.
    Tien minuten later zit ik weer op de rondweg en stop ik toch maar bij een benzinestation voor de aanschaf van een lader. Voor 13 euro. Terwijl ik er thuis twaalf heb liggen. Dertien, deze meegeteld… Maar ik kan me niet permitteren nóg een keer verkeerd te rijden. De school gaat over een uur en tien minuten uit.
  • 11:50: Een rit door de natte sneeuw. Ik bid dat er geen files ontstaan, houd me netjes aan de snelheden en neem geen risico’s. Nooit meer, sinds ik moeder ben. Dat ik dood zou gaan is altijd erger dan te laat komen.
    Ik maak in gedachten een noodlijstje voor als ik in de file kom en Zonne niet op tijd kan ophalen. Gelukkig is er een “ouders van de klas – whatsapp – groep”.
  • 13:05: Ik parkeer de auto voor de school en loop ik naar binnen. Vijf minuten te laat is echt nog wel binnen de marge. Soms past het allemaal nèt.
  • 13:15: Zonne en ik samen naar huis. “Hoe was jouw dag hoe was mijn dag?”.
  • 13:40: Ik ga naar de WC. Eigenlijk moest ik om half tien vanmorgen al. Gelukkig heb ik een geweldige blaas…!
    “Meisje, jij mag even alleen thuis blijven want ik moet de auto terugbrengen. Je mag NIET naar boven (want stel je voor dat je de trap afvalt en ik ben er niet. Maar je mag wèl even een film kijken.” “Oh mama wat ben ik toch een BOFKONTJE!”
  • 13:45: Ik haal het autostoeltje weg en breng de auto terug en loop in tien minuten naar huis. Door de natte sneeuw. En nog even langs de bakker. Lekker efficiënt.
  • 14:00: Weer thuis. Tijd voor een kopje thee en een boterham. Of twee. Drie. En wat linzensalade.
  • 15:00: Ik ruim de ontbijtboel af, ruim de vaatwasser uit – en – in . Veeg lafjes over het aanrecht.
  • 15:15: Wij lezen boekjes en maken een puzzel.
  • 16:00: Zonne mag even “zelf spelen” want ik moet mijn mail checken op terugbelverzoeken die de telefoondienst voor me heeft genoteerd. Het is immers vrijdag en soms moet dat gewoon nog, aan het einde van de week.
  • 16:15: Ik maak een spannende tent op het kamertje van Zonne en verstop er acht knuffels. Zij mag ze gaan zoeken. In de tussentijd bel ik die éne zakenrelatie even snel terug.
  • 16:30: Zonne heeft het in haar kamer blijkbaar prima naar haar zin zodat ik nog even snel een gespreksverslag kan schrijven met informatie voor in de offerte, voor volgende week.
  • 16:45: Ik pak een boek.
  • 17:15: Tijd om te koken: voor mij de paksoi stamppot van gisteren. Zonne wil ik dat niet een tweede dag aandoen, voor haar maak ik even snel wat couscous met diepvriesboontjes. We delen samen een visje.
  • 17:45: Samen aan het eten. Zonne tovert me zéker twintig keer wakker en slapend. Ik begrijp maar niet wat er gebeurt. We maken er samen een hele show van.
  • 18:30: Tijd voor Kindertijd. Helaas is Zonnes tekening nog steeds of alweer niet geselecteerd om op TV te komen… We spreken af dat we morgen gewoon een derde tekening maken, lekker puh!
  • 19:00: Een klein meisje gaat tanden poetsen en nog een keertje plassen. Ze gaat alleen naar boven om om te kleden. Ze is immers al heel zelfstandig en ik mag niet mee. Ik kijk naar een halve uitzending van het Nieuws via uitzendinggemist.
  • 19:20: Ik kom in haar kamer en OH NEE!!! HET BED IS LEEG!! Waar is ze nou? Onder het bed? Nee. Achter de gordijnen? Nee. In de kast? Nee. In mama’s kamer? Nee. Oh nee waar is mijn MEEEIISSJE nou?!
  • 19:25: Ik hoor gegiechel van onder de Fatboy. Hij beweegt ook een beetje zie ik… … … En ik voel een enkeltje! Een hoop gelach en ik gooi haar met een PLOF in haar bed. Nog een verhaaltje over Madelief, Roos en Jan Willem. Een liedje “ga maar lekker slapen doe je ogen dicht”.
  • 19:30: Tijd om de tafel af te ruimen. De kookboel. Ik ben moe en heb geen zin om ook nog het fornuis te doen. De vaatwasser gaat aan en de waterkoker ook. Tijd voor thee.
  • 20:00: Er gaat een piepje van mijn inmiddels weer opgeladen telefoon. Oh ja. Core training en vingertraining. Die 7a moet immers geklommen worden, dit jaar en daar moet ik wèl wat voor doen. Ik zucht en zet de app aan.
    … En ga ook nog zes keer tien seconden aan een klein randje boven mijn deur hangen. Langzaam opbouwen: die vingers raken snel geblesseerd want ik ben geen 18 meer…
  • 20:30: Een chat met mijn zusje. Over dat ik gestopt ben met training geven. En ontdekt heb dat ik nu dus gewoon iedere dinsdagavond van 7 tot 11 een oppas heb en gedurende die uurtjes niet hoef te werken. Over moeders die met flessen drank over de straat slierten om lekker kerels op te pikken. En over dat haar kleine jongen overmorgen alweer 13! jaar oud is.
  • 21:00: Eigenlijk moet ik echt dat fornuis…
  • 21:10: Gedachtenloos zappen.
  • 22:20: Toch maar even dat fornuis. Ik had me immers iets voorgenomen over “als het minder dan een minuut werk is”. Dat is het niet helemaal maar toch is het te gèk voor woorden dat ik dit al drie dagen uitgesteld heb.
  • 22:30: toch maar een blogje schrijven.

En, hoe was jouw dag?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden, werk, Zonnekind, zzp. Bookmark de permalink .

8 reacties op Soms past het allemaal net…

  1. greet zegt:

    Heerlijk zo’n dag dat alles nét past.
    Voor je mobiel is het misschien handiger een powerbank aan te schaffen(en altijd opgeladen in je tas hebben)

    Groet,Greet

    Liked by 1 persoon

  2. Petra zegt:

    Buikgriep. Om 1:00, 1;15, 1:25 etc. om de 10 minuten tot maximaal een halfuur uit bed.
    Om 2:00 gooi ik een deken bij de wc, zet de cv weer aan en op hoog. Om zes uur bel ik mijn werk. Tegen 9 uur zoek ik mijn bed op. Lauwe cola met zout.. Een emmer en heel veel sprintjes naar een wc. Om zes uur douche ik me.
    Tegen half acht at ik een kaal beschuitje. Om 8 uur zet ik de vaat van gisteren in de vaatwasser, ik maak meer cola met zout en vul een emmer met sop. De wc poetsen. Als ik er de hele dag en nacht doorbreng wil ik wel op een min of meer frisse wc hangen.

    Nu lig ik uitgeput, moe en misselijk in bed. Maar slapen ho maar.

    Like

  3. Wilma zegt:

    Wat ben jij een ongelofelijk lieve moeder……….

    Liked by 1 persoon

  4. kniene zegt:

    O jee, jij vindt dat je tekort schiet als je niet met het liedje en de knuffel mee kunt doen. Wat een spiegel houd jij voor. Schiet ik dan ook tekort denk ik meteen. Twee dagen per week wordt mijn dochter van 4 om 7.00 uur naar de bso gebracht, ze eet daar haar broodje en zij brengen haar naar school. Maar nee, het voelt ok. Drie keer per week kunnen we haar zelf naar school brengen en 1x ook ophalen. de andere vier keer gaat ze naar de bso, maar tot 17.00 uur. Nee, ik heb het niet het gevoel tekort te schieten. het is zoals het is, we zijn blij dat we nog/weer werk hebben. wij maken de keuzes en zij vindt het prima. Al vind ze het ook heeeeeerlijk om op zaterdag en zondag de hele ochtend in pyjama te blijven, een soort compensatiegedrag 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.