Blij met een nieuw agenda-app

Eigenlijk ben ik altijd lui geweest. Als kind al. Mijn kamer opruimen stelde ik altijd uit tot morgen – of tot mijn ouders dreigden met straf. En huiswerk maakte ik eigenlijk nooit. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet echt nodig: met zessen en zevens haalde ik mijn VWO examen.

In mijn studententijd kwam ik daar niet langer mee weg: er waren nauwelijks contacturen op de universiteit en vaak miste ik ook nog eens colleges omdat ik ook veel werkte om mijn collegegeld en andere kosten te kunnen betalen.

Dus moest ik voor de tentamens wel degelijk aan de bak en de boeken met theorieën waren soms behoorlijk taai en haast altijd erg lijvig. Dus leerde ik structuur. Ik leerde grote taken in deeltaken te breken en ik maakte planningen, zodat ik niet in de knel hoefde te komen. Dat ik dat vervolgens soms nog steeds wél kwam had dan weer te maken met dat een planning in theorie heel aardig is, maar de uitvoering ook nog moet gebeuren….

Inmiddels zijn we een half leven verder. Ik ken mijn valkuilen. Ik weet dat ik moet plannen en ik heb de beloning van het simpelweg afvinken van een taak, nodig om dingen te blijven doen.

Ik werk dus met afvinklijstjes. Voor alles.

Toch kwam daar zo langzamerhand het slop weer in….

Apps als Flylady spelen slim in op de behoefte van ons, huisvrouwen en mannen, om onze taken op een handige manier in te plannen. Maar ik ben van nature niet alleen lui, maar ook eigenwijs, dus wil ik er eentje die helemaal op maat is. Ik bepaal zelf wel of ik iedere week mijn bedden verschoon (niet!) immers…!

Alweer een hele tijd geleden installeerde ik een app om te plannen. Maar die was ik inmiddels wel beu. En dat betekent dus dat ik geen “hoera gevoel” meer kreeg. Dus taken bleven liggen en schoven verder door. Er moest iets gebeuren…. Dus… gisteren ging ik op zoek naar een nieuw plansysteem en vandaag ging ik ermee aan de slag!

Nog steeds werk ik op kantoor met een Go0gle agenda:  deze is makkelijker te synchroniseren met telefoon, laptop en tablet (op kantoor werk ik gewoon op een PC). altijd handig voor iemand die net zoals ik maar eens per week naar kantoor gaat en verder thuis werkt.

Maar voor het inplannen van de taken vind ik deze agenda niet voldoen. Ik wil meer functionaliteiten dat dat de agenda biedt. Om uitstel te voorkómen heb ik besloten om maar weer eens alle “werktaken” gewoon in  te plannen in mijn agenda. Bijkomend voordeel is dat ik ook beter kan zien hoe druk ik het heb en voor het inplannen van afspraken kan ik in één oogopslag zien welke dagen of dagdelen nog vrij zijn. Natuurlijk valt er wat te schuiven: alle “schuifbare taken” hebben in mijn agenda dezelfde (grijze) kleur.

Naamloos

En de uitgebreide mogelijkheden voor het plannen van taken vond ik!! De Planner Plus. Het leuke van deze app is dat hij (vereiste nummer 1) te synchroniseren is en dus te gebruiken op alle apparaten. Verder kun je taken makkelijk toevoegen en ook het instellen van herhalende taken is erg makkelijk: niet alleen “iedere week” maar ook “iedere maandag en dinsdag”.
Je kunt prioriteiten toekennen (van A1 tot C99) en kleuren toevoegen aan de verschillende taken voor extra overzicht. Per taak kun je bovendien bepalen of je een reminder wil en, zo ja.. wanneer.
Per taak kun je bovendien nog notities maken, een boodschappenlijstje bijvoorbeeld…

2016-03-01 15.17.52   2016-03-01 15.18.32

Nieuw voor mij is dat deze app het mogelijk maakt om “projecten” aan te maken, met binnen deze projecten de subtaken. Nu werk ik grotendeels op projectbasis maar daarvoor gebruik ik de agenda.

Maar ik heb ook privé een aantal projecten. Je kunt taken dus in een project bij elkaar zetten. Ik heb de projecten “leuke dingen” en ook bijvoorbeeld “weekmenu” (voor 6 dagen). Het project “leuke dingen” bijvoorbeeld, maar daarin vooralsnog 18 nog in te plannen activiteiten, de meeste vooralsnog zonder deadline.

2016-03-01 15.18.18   2016-03-01 15.47.22

Nou nu alleen nog de uitvoering, hè?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, Geen categorie, huishouden en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Blij met een nieuw agenda-app

  1. Daantje zegt:

    Fijn he, van die appjes die de nodige zaken wat makkelijker maken 😀

    Liked by 1 persoon

  2. Esther zegt:

    Wunderlisr werkt ook erg fijn, synchroniseren gaat ook vanzelf.

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Je omschrijft mooi in het eerste stukje wat zo moeilijk is voor veel kinderen. En ik zie daar zoon en veel andere jongens (vooral jongens) op vastlopen in zijn gymnasiumklas nu. (Er wordt qua zelfstandigheid wel veel meer gevraagd dan in “mijn” tijd!). Misschien is zo’n app handig ook voor brugklassers…

    En ja, ik maak ook lijstjes. Werkgerelateerd doe ik er ook wat mee. Huishoudelijk kijk ik er nooit op omdat het gewoon in mijn hoofd zit. Soms kom ik een lijstje tegen en dan kan ik weer een paar dingen afstrepen 🙂

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s