Een tussenstand van de uitgaven

Ik werk met jaarbudgetten die ik vertaal naar maandbudgetten. Zo halverwege de maand werk ik mijn overzichten bij, zodat ik precies weet wat ik die maand nog te besteden heb. En aan het einde van iedere maand werk ik de overzichten opnieuw bij zodat ik weet of ik nog een beetje “in de pas loop” in wat ik per jaar begrootte. En aangezien het vandaag het einde van de maand is…

In de tabel zie je de verschillen tussen wat ik uitgaf en ik budgetteerde. Als er een “-” is, gaf ik minder dan begroot uit, en bij bedragen zonder “-” ging ik over de begroting. 

Naamloos

Ik heb minder vaste kosten gehad dan begroot. Dat komt met name omdat:

  • ik de hypotheekrente aan de BV dit jaar nog niet betaalde (ik betaal dit niet maandelijks maar jaarlijks, als de jaarrekening klaar is)
  • Ik kinderopvangtoeslag terug ontving over 2014
  • Ik in de laatste maand(en) van mijn huidige energiecontract zit en er een overstap-bonus was die ik nu dus uitspaar. En dat had ik niet begroot… 😉
  • De gemeentelijke heffingen in 10 maanden gaan en nu dus nog niet betaald zijn
  • Ik blijkbaar minder betaal aan tv/tel/int dan begroot, dat moet ik nog even uitzoeken
  • Ik ging over budget wat betreft de verzekeringen, dit heeft te maken met de zorgverzekering die ik jaarlijks in één klap betaal. Dus in de loop van het jaar wordt dit vanzelf recht getrokken.

De variabele uitgaven waren in deze eerste twee maanden hoger dan begroot. Dat komt doordat:

  • Ik (fiks!) te veel uitgaf aan boodschappen, dus dat moet echt effe anders deze maand
  • Ik een nieuwe bank kocht. Die kosten waren overigens wel begroot maar omdat ik met een jaarbegroting werk, kwam ik in deze eerste maanden te hoog uit
  • Ik gaf in januari veel te veel uit aan leuke dingen, maar in februari compenseerde ik dat ruimschoots, zodat het nu eigenlijk prima is (ik bleef over de twee maanden samen onder de begroting). Dat betekent dat ik een kampeerweekendje kan gaan plannen!
  • Ik ging over budget qua kleding. Dat was een bewuste keuze. Het was immers uitverkoop.
  • Ik had op een kleine tandartsrekening na, geen zorgkosten. Deze begroot ik wel een beetje. Als er helemaal geen zorgkosten zijn dan heb ik een leuk spaarpotje voor iets leuks!

Sparen zit prima op schema: de doelstelling voor het potje van Zonne voor dit jaar is gehaald, de eerste hypotheekaflossing vindt morgen plaats en beleggen gaat automatisch.

Het meest opvallende is echter wat er op een andere sheet staat. Ik loop achter in inkomsten: zo’n €8.000 om precies te zijn… Gelukkig was eind 2015 een aardige tijd qua factureren waardoor ik niet aan mijn buffer hoef te komen en gelukkig zit er wel wat in de pijplijn… maar… het zou tòch wel echt leuk zijn als deze wat harder zou gaan lopen. Inmiddels heb ik behoorlijk wat acquisitietaken ingepland. Ik ga ervoor!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget. Bookmark de permalink .

3 reacties op Een tussenstand van de uitgaven

  1. Interessant om te lezen. Wel zou het fijn zijn om ook het budget zelf er bij te plaatsen, zodat de verschillen in perspectief hiervan gezien kunnen worden. Het belangrijkste is natuurlijk dat jij goed inzicht hebt. En zo zien je het prima op orde 😊

    Like

  2. Ik ben jaloers op je hypotheekkosten! Wat zijn die fijn laag!

    Like

  3. Wauw wat heerlijk, ik schrik nu opeens van mijn eigen vasten lasten. auww. Heerlijk zo’n lekkere kleine hypotheekpost.

    Like

Reacties zijn gesloten.