Wat ik niet kocht in de afgelopen maanden

savings-1238472-639x426

Omdenken, ik word er steeds beter in…  Dus ondanks dat ik ook de afgelopen maand op sommige gebied iets te veel (en andere gebied veel minder dan begroot…!) uitgaf, som ik vandaag even op waar ik géén geld aan uitgaf, de afgelopen periode….

Auto

Tja die auto…. ik bleef maar kijken naar alle advertenties op de sites. Ik begon met auto’s van zo’n 7.000 euro, die leuke kekke hippe modellen, u kent ze wel… En ik zakte langzaam af naar rond de 2.000 euro… Nog steeds struin ik de bekende sites af op zoek naar een koopje. Zo langzamerhand kwamen er wel wat eisen bij: hij moest namelijk niet alleen qua aanschafskosten te betalen zijn, maar ook de vaste lasten (belasting en verzekering) en het verbruik moesten laag zijn.
Maar… via Snappcar bieden mijn buren al auto’s aan voor 20 euro per dag. Dus ik kan 100 keer zo’n auto’tje huren voor de aanschafsprijs. En dan tel ik de verzekering en wegenbelasting nog niet meer, dus eigenlijk is het meer….
En laten we eerlijk zijn… als ik inderdaad de Sunnybus zou bewaren voor vakanties, dan nóg zou ik die auto maar zo eens per week – of minder – nodig hebben. Zeker nu het (hopelijk snel!!) lente wordt, met aangenamere temperaturen, èn nu ik die zeven en en een halve kilometer enkele reis naar mijn kantoor nog maar enkele maanden hoef te maken (want bijna van het huurcontract af) is het Grote Afzien Op De Fiets Voorbij.
Ik heb niet besloten om de auto niet te kopen. Maar tot nu toe nog niet, in ieder geval. Misschien later dit jaar, als ik meer zicht heb op wat mijn jaarinkomen gaat worden…

Besparing: 2.000 – 7.000 euro (plus brandstof verzekering en wegenbelasting).

Basklarinet

Een email over het carnaval maakte dat ik de zolder opging om mijn klarinet uit te pakken. Ik oefende een middagje en ging ertegenaan. En vervolgens, puur toeval, werd ik door een vriendin uitgenodigd om naar een (klassiek) concert te gaan. Toen wist ik het zeker: ik wil weer muziek maken. Met anderen. En wel nu. Dus de koffer met klarinet bleef beneden en de afgelopen vier dagen werd het instrument dagelijks in de handen genomen.
Maar eigenlijk wil ik een basklarinet. Ik speelde daar ooit een aantal jaren op, op een leen-exemplaar. De liefde voor dit instrument bleef hangen…
Dus ging ik weer op zoek, via internet… Ik bood zelfs op een tweedehandsje. 3.000 euro maar…. maar al snel kwam ik bij zinnen en trok mijn bod in. Overigens wilde de meneer die hem te koop had, sowieso meer hebben dan die 3k.

Bof ik even, 3.000 euro bespaard!

Stylingadvies

Ik blogde over hoe lastig in het vond om kleding te kopen en om die reden werd dit probleem opeens heel erg groot. Dus zocht ik websites af naar styling advies. Want dat zou immers de oplossing zijn: ik zou kleur – en – stijl advies krijgen, ook meteen een leuke make-over met uitleg over kapsel en make-up.
Ik zag even over het hoofd dat dit probleem maar eens in de twee of drie maanden heel acuut lijkt te zijn. En sinds ik mezelf op een strenger rantsoen zette wat betreft het kledingbudget doe ik nog stééds wel een miskoop, zo af en toe, maar eigenlijk valt het alles mee. Ik vind het gewoon lastig, ik moet moeite doen. Nou én?
Ik sluit niet uit nog een keer zo’n advies te vragen. De kosten vallen ook alles mee eigenlijk: voor minder dan 200 euro heb je een prima advies. Dus deze “aanschaf” stelde ik niet definitief uit. Ik zet het op mijn lijstje “Misschien binnenkort een keertje” dus wie weet.

Besparing: zo’n 200 euro. En waarschijnlijk veel meer, want na zo’n styling advies is shoppen natuurlijk super verleidelijk.

Lekkere dingen en uitjes

Vorige maand maakte ik het wel erg bont met al die leuke uitjes en extra bestellingen zoals vers belegde broodjes en andere traktaties. Deze maand deed ik dus rustig-aan. Dat ik een lichte blessure had hielp: ik ging een paar weken niet klimmen. Ik was ook wat gedemotiveerd omdat ik wist dat er na die éne wedstrijd, weinig uitdaging voor mij was in de vaste plek waar ik train. En een aantal vriendinnen waren op vakantie…
Dus deed ik thuis wat saaie oefeningen en verder niet te veel. Ik plande andere dingen in die me minder geld kostten. Zo bespaarde ik behoorlijk van mijn leuke dingen budget, zodat één en ander op jaarbasis weer lekker in balans is.

Besparing: zeker 150 euro en counting (de maand is nog niet om…!).

Kleding

Het was uitverkoop dus ik ging naar de winkel. Ik kocht meer dan de maandelijkse richtlijn. Makkelijk om dan jezelf vermanend toe te spreken en ja, dat deed ik…

Maar…

Ben ik soms vergeten dat ik tot twee jaar geleden bij een dergelijke shop-actie soms wel het tienvoudige uitgaf van nu? En dat het dus vergeleken met toen héél goed was dat ik mezelf inhield, alles aanpaste, kritisch keek, ook naar de prijs, en met precies die kledingstukken thuis kwam waarvan ik vantevoren had bedacht dat ik ze nodig had? Dus niet ook nog vijf of vijftien andere dingen?

Dus ook wat betreft kleding bespaarde ik. Honderden euro’s, gok ik!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, sparen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Wat ik niet kocht in de afgelopen maanden

  1. Daantje zegt:

    wow, €3000 voor een basklarinet! Goed dat je bij zinnen kwam! 😉

    Like

  2. Janne1950 zegt:

    De basklarinet zou ik gekocht hebben omdat dat een aamschaf voor het leven is en Oveel plezier geeft.

    Like

  3. nadasurf zegt:

    Die extra auto snap ik niet die T3 kun je toch ook gebruiken ?

    Like

  4. Gewoon Vlijtig zegt:

    Dat zijn erg forse besparingen. Dochterlief wil graag voor haar 18e verjaardag een dwarsfluit. We hebben nog even te gaan. Maar ik weet dat die instrumenten erg veel geld kosten. En hier ook vorige maand een enorme bak geld eruit met alle activiteiten. (carnaval)

    Like

  5. Mammalien zegt:

    Kijk, dat is besparen. En omdenken, haha.

    Liked by 1 persoon

  6. anoniem zegt:

    kleurenadvies heb ik ook gedaan afgelopen jaar. Het is zo prettig om te weten wat je staat. Kan nu heel veel kleuren al overslaan met het kijken.
    Is de kleur nuance goed dan nog kijken naar de snit van het kledingstuk. Vroeger zou ik andersom gekeken hebben en eindeloos hebben zitten dubben of me iets stond.
    Op deze wijze krijg ik nu een heel eigen kledingstijl en weet precies ( zo langzamerhand) wat mij staat.
    Heb dochters een kleurenanalyse aangeboden voor hun verjaardag. Denk dat ze hun hele leven hier iets aan hebben.

    Like

  7. Thea zegt:

    In de bieb en op internet kan je ook al veel vinden over kleurenleer. Misschien is dat al een begin. Ik heb het al een flink aantal jaren geleden gedaan en heb er veel plezier van. Fijne dag, groetjes, Thea

    Like

Reacties zijn gesloten.