Huis wordt thuis

Jarenlang twijfelde ik of ik wel in mijn huidige huis wil blijven wonen. De reden hiervoor was vooral dat ik het huis ergens zag als een blok aan mijn been: we kochten het samen maar nog geen jaar later woonde ik er alleen.

En tijdens al dat twijfelen deed ik weinig aan onderhoud en maakte ik het eigenlijk ook niet echt gezellig…

Inmiddels woon ik er alweer bijna tien jaar: een jaar samen, vijf jaar alleen en nu alweer vier jaar met Zonne. Inmiddels weet ik dat het geen optie is om te verhuizen: de hypotheekregels zijn dusdanig veranderd dat ik alleen nog een Walk-in Closet op driehoog achter zou kunnen kopen. Het wordt dus tijd dat ik een streep door dat eerste jaar zet en er me thuis ga voelen. Er is immers niets mis met dit huis en áls ik er al iets mis aan vind, zou ik het ook gewoon kunnen veranderen…

Ik blijf gewoon lekker de tijd nemen om besluiten te nemen voor eventuele verbouwingen; in mijn stappenplan staan echter wel nog behoorlijk wat taken open…:

  1. Januari: Lelijke kastje waar de tv op staat vervangen.
  2. Januari: Kamer van Zonnekind aanpassen naar kleuterkamer (die heeft immers al láng geen commode meer nodig…).
  3. Februari: Commode en kastje en evt. andere zooi verkopen op MP.
  4. Februari: Een ander bankstel.
  5. Januari: Deurmat vervangen.
  6. Januari: Kapstokken verhangen in de hal.
  7. Februari: Drie offertes aanvragen voor het bewoonbaar maken van mijn souterrain zodat ik thuis kan gaan werken. Met daarbij de optie “Tuinkamer verplaatsen naar achterin de tuin voor een beter tuingevoel”, “badkamer creëren in het souterrain” en “aanpassing hek plus overdekt fietsenrek”.
  8. Februari: Zooi richting kringloop of milieustraat.
  9. Februari: nieuwe gordijnen.
  10. Februari: Kastruimte creëren op zolder.
  11. Februari: regenpijp vervangen.

De kleine taken die ik al aanpakte geven me nog bijna dagelijks een goed gevoel, en toch lijkt het alsof ik het mezelf niet helemaal gun om er echt mee aan de slag te gaan. Juist omdat ik dat al voelde aankomen, maakte ik deze lijst. En omdat het volgende week de laatste week van februari is, zal de komende week voor mij in het teken staan van het “huis wordt thuis – doel”.

Dat betekent: opruimen, opruimen en nog eens opruimen. Én een nieuwe regenpijp. Èn die offertes. Dan kan ik gaan bedenken wat ik aan een eventuele verbouw ga laten uitvoeren en hoeveel geld ik daarvoor nog moet sparen…

Overigens veranderde er de afgelopen week wél al wat: de bank die ik eerder bestelde, werd geleverd, kijk maar…:

2016-02-17 08.23.08

Oude bank. Niet zo veel mis mee, maar wel donker, groot en massief… en eronder veel stof en rotzooi waar ik nooit meer bij kon…

2016-02-20 13.27.21.jpg

Nieuwe bank. Heerlijk dat ik er ook gewoon goed onder kan stofzuigen!

2016-02-20 13.36.24

Ook nieuw: Wit lkEa kastje

Er is meer veranderd in de inrichting. Ik had namelijk op de plek van het witte kastje, links op de foto, een laag en veel breder teakhouten lage tafel staan. Met lades. Ik heb er geen foto van, maar hij lijkt op de foto hieronder.

 

En ik had geen vloerkleed. Alles bij mekaar opgeteld vond ik het somber, degelijk, donker.

Dus de teak tafel ging eruit waardoor er meer ruimte kwam. Ook kocht ik een vloerkleed en een wit kastje bij de lkeA. Het ziet er nu al een stuk frisser uit, ik word er blij van. De volgende stap is het verven van de veel te donkere muur die op de bovenste foto nog net te zien is. Ook ga ik nog nieuwe gordijnen kopen, véél lichter dan die er nu hangen.

Zo maak ik, na negen jaar, mijn huis steeds meer “eigen”.

images

dáág teakhouten degelijkheid…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in wonen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Huis wordt thuis

  1. VeggieMo zegt:

    Mooi geworden. Dat groene stoeltje en het kleed maken het helemaal af. En het zal je schelen in de stookkosten nu de bank niet meer voor je verwarming staat.

    Liked by 1 persoon

  2. greet zegt:

    Het ziet er gezellig uit! Weet je al welke kleur je op die muur wilt? Tip, als je een of meer kussens op de bank in diezelfde kleur doet, de kleur terug laat komen zeg maar(kan ook in gordijnen) dan geeft dat rust. Dat geldt ook voor een felle kleur, zoals dat blauwe kussen wat ik op de bank zie.

    Groet,Greet

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Mooie bank hoor!

    Ik vind het leuk om me bezig te houden met inrichting. Ben helemaal geen styliste en het ontbreekt me ook aan geld om eindeloos alles te kopen en te doen wat ik leuk vind. Maar het zit m vaak in de kleine dingen juist.

    Like

  4. Gerlinde zegt:

    Wow, mooi! Zowel voor als na! Met een klein beetje liefde en aandacht kan het al zo veel meer als je eigen plek aanvoelen.

    Like

  5. Kun je nagaan hoe lang sommige processen duren! Ik herken wel wat van het gevoel om van je huis je thuis te maken. Na 10 jaar in ons huis, heb ik nog steeds niet het gevoel dat het helemaal is zoals het hoort te zijn.
    Je kamer is heel mooi geworden! Je bank en je kleed springer er voor mij uit.

    Like

Reacties zijn gesloten.