Hoe budgetteer jij?

Twee jaar geleden begon ik, in het kader van het versneld aflossen van mijn hypotheekschuld, met budgetteren. Ik sloot me aan bij de club consuminder- en geldbloggers en las hoe andere ermee omgingen. Ik bezocht de site van het Nibud en mijn internetbankierenpagina. Ik opende een lege excelsheet en ik was onderweg…

een.png

Overzicht van de maandbudgetten

In de eerste maanden gaf ik zo ongeveer niets uit behalve het écht hoognodige. Dat was heel leerzaam: ik ontdekte wat ik minimaal nodig had. Maar natuurlijk hield ik dat héle minimalistische niet vol, nadat het nieuwe eraf was. Omdat mijn boodschappenuitgaven vervolgens langzaam maar zeker opliepen, deelde ik ook een tijdlang deze uitgaven in, in “basis zoals macaroni” “luxe zoals zalm” en “snoep en overbodig”, wat ook erg leerzaam was. Ik maakte categorieën, voegde deze samen en splitste andere categorieën op. Ik budgetteerde per week en rekende uit wat gemiddeld ik per dag kwijt was. Na een jaar telde ik alle uitgaven per categorie bij elkaar op om op basis daarvan nieuwe budgetten te maken.

Inmiddels budgetteer ik nu een dikke twee jaar en graag zet ik op een rijtje, wat ik geleerd heb:

  • Sommige mensen budgetteren door geld te pinnen en in meerdere enveloppen te doen. Dit is een methode die ik niet eens overwoog. Ik zie mezelf al de stad in gaan om kleding te kopen èn even naar de markt te gaan èn tussendoor iets lekkers te kopen, met in mijn tas meerdere enveloppen waarvan de inhoud nooit lijkt te kloppen en die ik nooit kan terugvinden tussen de reserveonderbroeken, vage papiertjes, pennen, sleutelbossen, kindertekeningen en andere vage rommel die nu eenmaal altijd in mijn tas lijkt te zitten. Nee. Ik pin.
  • Ik download eens per week of twee weken alle bankmutaties, plak die in mijn excelsheet en deel alle uitgaven meteen in, in de verschillende categorieën.
twee

Bankmutaties

  • Door bankmutaties als basis te nemen, sta ik even stil bij iedere uitgave. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ik blijkbaar dubbel betaald had aan één mobiel abonnement (en kreeg ik een jaar teveel betaalde kosten terug omdat zij niet twee contracten aan mij konden overleggen). Ook zegde ik veel nutteloze lidmaatschappen op, VeH bijvoorbeeld… Juist op vaste uitgaven kun je veel besparen, daar kan geen laag boodschappenbudget tegenop!
  • Een weekbudget vind ik raar als je regelmatig voorraad koopt, zelfs een maandbudget klopt dan niet helemaal. Zo kocht ik laatst vijf potten pindakaas omdat Ons Merk in de aanbieding was. Ik kan me voorstellen dat ik dat niet gedaan zou hebben als ik een weekbudget had, en helemaal niet als ik met die enveloppen zou werken. Ook koop ik maar eens per kwartaal kattenvoer. en soms koop ik een maand geen kleding en de andere maand wat meer. Dus hoezo, weekbudget?!
  • Mijn budgetten zijn een richtlijn: het is een hoeveelheid geld waarvan ik weet dat ik “het er prima van kan doen”. Budgetten helpen mij om het niet te gek te maken.
  • Door mijn uitgaven en inkomsten wekelijks of tweewekelijks bij te werken, weet ik redelijk nauwkeurig voor welke uitgaven ik de komende periode even pas op de plaats moet maken. Ook weet ik per categorie wat mijn valkuilen zijn. Bijvoorbeeld: als ik vaak boodschappen doe, dan koop en eet ik toch meer “lekker dure dingen” dan wanneer ik minder vaak ga. En als ik relatief veel uitgegeven heb aan “leuke dingen” dan is dat per definitie de lekkere lunchmomenten en koffietjes. Terwijl ik van écht leuke dingen (een avond theater) veel meer geniet…
  • Mijn excelsheet berekent ook gemiddelden, telt op en trekt af. Als ik in januari een budget overschreed, kan ik dat dus ook in februari nog “terug verdienen” en andersom. Als het per jaar redelijk klopt, ben ik tevreden….
  • Budgetteren van vaste lasten hoeft in principe maar eens per jaar, opdat ik weet hoe mijn uitgaven zich verhouden tot mijn inkomsten en wat er overblijft om te sparen en af te lossen. Ik houd de uitgaven natuurlijk wél gewoon bij. Eigenlijk is dat niet echt budgetteren maar reserveren, zodat ik inzicht heb in inkomsten, uitgaven en sparen. Mijn jaaroverzicht loopt gewoon door tot ver voorbij de pensioenleeftijd. Dit is ook nodig, omdat ik geen pensioen meer opbouw en dus zelf moet zorgen voor een goede oudedagreserve.
drie

jaarbudgetten en financieel plan

  • Iedere maand heb ik één uitzoek-klus wat betreft de vaste lasten; om te checken of het ergens anders goedkoper kan. In december is dat de zorgverzekering en deze maand staat de energieleverancier op het lijstje. In januari check ik of ik echt alle lidmaatschappen en abonnementen nog steeds wil houden en in een andere maand zijn de autoverzekering en inboedel- en opstal verzekering aan de beurt. Geen leuke klusjes, maar als het er maar eentje per maand is valt het mee.

Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat het me zó goed zou bevallen om op deze manier mijn administratie bij te houden. Tot 2014 hield ik namelijk niets bij… behalve dan dat wat echt moet, omdat ik een BV had….Maar ik merkte al snel dat ik hierdoor dus echt jarenlang veel te veel geld uitgaf, bijvoorbeeld doordat ik lidmaatschap betaalde van clubs waarvan ik niet eens meer wist dat ik er lid van was. Bovendien blijft het motiverend werken om te zien wat het oplevert. De grafiek in de onderste illustratie, waarin je globaal ziet hoe mijn kapitaal stijgt van negatief naar ettelijke tonnen, toont dat aan…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget. Bookmark de permalink .

10 reacties op Hoe budgetteer jij?

  1. 10jaarnadato zegt:

    Ik houd inmiddels al onze uitgaven bij en dat bevalt me goed. Het geeft veel inzicht en het zorgt ervoor dat we langzaam steeds minder uitgeven. Maar budgetteren doe ik niet, want over elke uitgave denken we na. En dan maakt het me niet zoveel uit of ie nou gepland was of niet.

    Like

  2. Wilma zegt:

    Ik hou er ook budgetten op na.
    Dat maakt het voor mij overzichtelijk. Ik hou er niet van om dat op de computer te doen en schrijf alles in een map.
    Mijn budgetten staan gewoon op de bank. Onderverdeeld in: boodschappen, uiterlijke verzorging, vervoer, ziektekosten. 1/12 deel van de vaste lasten per jaar blijft ook elke maand staan op de betaalrekening
    Dan de vrij opneembare spaarrekening. Hierop staat een reservering voor autokosten (onderhoud en vervanging), inventaris huis en tuin, vakantie en vrije tijd, cadeaus.
    Dan een spaarrekening waar ik nooit iets afhaal. Deze is bedoeld om straks het pensioen mee te kunnen aanvullen.
    Ik pin alles waardoor ik snel kan terugvinden van welke categorie in het moet afboeken. Boodschappenbudget per maand. Inderdaad niet al te strikt ivm voorraad, maar over een langere periode moet het wel binnen het budget blijven.

    Like

  3. Meer door Minder zegt:

    Inzicht zorgt dat je meer kan doen doordat je minder uitgeeft.

    Like

  4. In 2012 hebben wij ook een budget gemaakt in Excel. Die zag er overigens wat eenvoudiger uit dan jouw Excelsheet 🙂 Complimenten hoor, voor de gedetailleerdheid van jouw overzicht.
    Een paar keer per week werkten wij onze uitgaven keurig per categorie bij.
    Sinds vorig jaar zijn wij er mee gestopt, omdat het inkomsten en met name uitgavenpatroon inmiddels goed ingesleten is. Sindsdien werken wij met jaardoelstellingen. Over (grotere) uitgaven denken wij nu goed na en wegen steeds af of het nodig is / toegevoegde waarde heeft.
    Daarnaast lopen we op vaste momenten in het jaar onze vaste lasten na om te kijken of deze nog aansluiten (hebben wij ze nodig, is de dekking voldoende, kan het goedkoper?).

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik kan me voorstellen dat de meerwaarde van alles bijhouden er niet meer is als het uitgavepatroon ingesleten is…. jaardoelstellingen zijn dan inderdaad voldoende.
      Vooralsnog vind ik het ook nog gewoon erg leuk om het bij te houden en – vooral – mezelf rijk te rekenen…. 😉

      Like

  5. Lis zegt:

    Budgetteren en nadenken over uitgaven, goed onderzoek verrichten, plannen… Het maakt dat ik fulltime voor de kinderen kan zorgen en de man nu ook maar drieeneenhalve dag werkt. We komen niets tekort, kunnen eigenlijk alles doen en sparen ook nog. Ik zie om mij heen vrienden gemakzuchtiger keuzes maken die eigenlijk hetzelfde opleveren naar waarvoor ze twee keer zoveel moeten werken en daardoor nog minder tijd willen vrijmaken om ‘met geld bezig te zijn’ waardoor er nog meer geld door de kieren valt en ze alsnog maandelijks tekort lijken te komen… Dan vind ik eens per maand een uurtje met de planning/administratie/geld bezig zijn toch wel de écht gemakkelijke keus 🙂

    Like

  6. Ik moet bekennen dat dit mij boven de pet gaat. Maar het ziet er heel goed uit!

    Like

  7. propriisne zegt:

    Ik heb een exceloverzicht waarin vaste en variabele lasten verwerkt zijn. Zo kan ik zien wat ik overhou na vaste lasten, benzine en boodschappen. Aangezien deze niet per maand is ingedeeld, maar alle dagen van het jaar doorloopt, kun je ook variabele uitgaven als uitjes budgetteren en zie je nu al wat dat straks voor gevolgen heeft zodat je op tijd genoeg geld overhoudt.

    Ik begroot dus wel een bepaald bedrag per week voor boodschappen en benzine. Hoeft niet tot op de euro nauwkeurig te kloppen, maar maakt wel dat ik nooit een probleem heb met vaste uitgaven en benodigdheden.

    In de tijd dat ik alleenstaande moeder was vond ik dat erg prettig. Ik kon daardoor heel veel, puur omdat ik overzicht had. Nu ben ik er gewoon aan gewend en is het leuk om te zien dat je met weinig effort leuk kunt sparen en leuke dingen kunt doen in je leven!

    Like

    • mariimma zegt:

      He fijne van excel vind ik dat je kunt kiezen: je kúnt rekening houden met de maand (als je deze invoert, wat ik dus doe) maar het hoeft niet. Ook kun je zien wat je per jaar hebt uitgegeven. Of bijvoorbeeld gemiddeld per dag….

      Like

  8. Poeh, dit motiveert wel om het ook wat beter te gaan bekijken zeg! Nu gooi ik het steeds nog op tijdgebrek enzo, dan denk ik: als het huis verkocht is… Maar dat is natuurlijk zonde, wie weet wat er allemaal uitvliegt. Toch maar eens vast een beginnetje maken. Ik doe het vaak wel met wat er binnenkomt, maar niet met wat eruit gaat. Nu heb ik volgens mij ook echt niet veel ‘vreemde’ dingen, maar echt 100% overzicht heb ik ook niet.

    Like

Wat vind jij daarvan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s