Vastentijd anno 2016

access-control-keyboard-version-1-1242502-638x425

Ik heb dus niet zo veel met god en de kerk, zoals ik gisteren al vertelde. Niet met de katholieke traditie, die ik van huis uit het beste ken, en al helemaal niet met de clubs die denken dat mensen die geen lid zijn of zich niet aan de clubregels houden, minder waard zouden zijn. En naar de hel zouden gaan…

Ooit woonde ik een viering van baptisten bij. Ik wist niet wat me overkwam!

(zij wel: hel en verdoemenis over mij omdat ik niet bij hun club hoorde…)

Los van al dat kerkgedoe heb ik wèl altijd wat met de jaarlijkse tradities gehad waar religieuzen heel goed in zijn, bijvoorbeeld de advent, maria lichtmis en pasen. De vieringen zijn vaak ouder dan het christendom: heidense rituelen die vaak samenhingen met de seizoenen en die door de kerk met een religieus sausje overgoten werden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het paasei en de kerstboom…

Kijk, en die seizoenen, daar ben ik dus dól op!

We zitten nu in de vastentijd. Dat zijn om precies te zijn 46 dagen vóór pasen.
Vasten overschrijdt de beperkende grenzen van de religieuze clubs; ze kennen het allemaal. Het heeft te maken met bezinning en – voor sommige religieuzen – boetedoening.
Ik kan net als andere bloggers wikipedia overschrijven, maar als je geïnteresseerd bent dan kun je dat ook zelf googlen.

Vasten heeft wat mij betreft ook te maken met stil staan bij je basis. Als je zoals wij, westerlingen, gewend bent om in grote luxe te leven, is het helemaal niet verkeerd om er eens bij stil te staan dat we ook met zo veel minder kunnen leven.

Na carnaval, dat bij ons (want niet meer in Brabant) één ochtend duurde, had ik vier dagen de tijd om erover na te denken hoe ik deze vastentijd wilde vormgeven. Vasten wat betreft eten zag ik niet zo zitten: er wordt al zó veel gehypt met eten in Nederland met paleo, superfood en andere blah dat ik keihard met mijn hakken in het zand ga. Wij eten gewoon wat we altijd eten: redelijk gezond maar gewoon op zijn tijd gluten en melk, gehakt en boter. En chocolade. Melkchocolade. Ook. Bio, dat wel. Klaar.

Nadenkend over “minderen” was de beslissing snel genomen. Ik moet namelijk gaan beeldscherm-minderen. Ik zit te veel op internet, namelijk: via laptop, tablet én de smartphone. Dit blog is één van de aanleidingen voor mij om veelsteveel op internet te zijn. Dit blog en die van jullie, dames, hou ‘es op met dat geschrijft! En al die andere social media. Die ook.

Het bij-effect van al dat gebeeldscherm, is dat ik vrij snel verveeld raak. Het is soms moeilijk voor me om in het moment te leven terwijl dat nu juist iets is wat ik nastreef en ook aan mijn meisje wil meegeven.

Dus tot Pasen ga ik niet meer om de haverklap Faceb00k checken, tweets lezen of blogs checken. Al helemáál niet meer overdag, waar Zonne bij is. Gewoon alleen nog ’s avonds en eventueel als beloning tussen werk-taken door.

En ’s avonds om half 10 de tv – ook een beeldscherm – uit en een boek pakken.

Geen flauwekul.

Ik hoop hiermee de ergste verslaving af te bouwen tot een aanvaardbaar niveau. Want stiekem wordt het steeds een beetje meer. En dat slaat gewoon nergens op.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, genieten. Bookmark de permalink .