De kerk en ik

image

Ik ben opgegroeid in katholiek Brabant maar het geloof was meer een traditie dan wat anders. Een tijdlang gingen we regelmatig naar de kerk. We waren gedoopt en we vierden het communiefeest. Ik zat zelfs in het kerkkoor. De kerk en christelijke feesten zoals pasen en kerst speelden wel een rol, maar god eigenlijk amper.

Dat kan prima in de katholieke kerk….

Rond mijn 12e hield het wel zo’n beetje op. Dat was jaren na mijn eerste teleurstelling in de moederkerk: ik kwam er op mijn 7e achter dat pastoor worden voor mij geen optie was. Want vrouw.
Het katholieke feest dat gevierd wordt op je 12e, het heilig vormsel, vierde ik niet meer. Ook zag ik sinds die leeftijd alleen nog een kerk vanbinnen wanneer er iemand overleed.

Bij het volwassen-worden keerde ik me definitief af van de kerk, zeker de katholieke. Er is te veel mis gegaan in deze club. Er is te veel inhaligheid, machtsmisbruik en corruptie geweest. En nog steeds.

Overigens ben ik wel dòl op alle gebouwen die deze religie heeft opgeleverd: kerken, kathedralen, basilieken en kloosters… Hoe ouder, hoe beter…!

Ik ben niet tegen god hoor, maar ikzelf kan prima zonder. En dat geldt ook voor godsaanbidding in groepsverband. Ik schrijf het woord “god” ook bewust zonder hoofdletter. Ik ben namelijk bewust ongelovig. Maar als jij dat allemaal wèl leuk vindt… be my guest! Zo lang je maar niet meegaat in het buiten sluiten van vrouwen, homo’s en andersdenkenden heb ik daar geen probleem mee.

Toen het mij duidelijk werd dat het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen, waar ik woon, vanwege haar banden met die éne kerk, heeft besloten om alleen stèllen te ondersteunen in een zwangerschapswens, en single vrouwen zoals ik dus niet, wist ik het zeker: het zou nooit meer goed komen tussen de katholieken en mij….

Ze zijn de essentie van het christendom vergeten, wat mij betreft. Die essentie heeft namelijk te maken met liefde, gelijkheid, behulpzaamheid, nederigheid en respect. En ze zijn Maria vergeten, zeg ik weleens gekscherend… want hoe veel onbevlekter kun je een kind ontvangen dan ik het deed…. 🙂
Die éne paus die ze nu hebben snapt het misschien iets beter dan al zijn voorgangers, maar deze man heeft niet het eeuwige leven…

Maar goed.

Ik dwaal af.

Ik ging het over de vastentijd hebben….

Oké… dat schrijf ik dan morgen wel…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

9 reacties op De kerk en ik

  1. De essentie die jij beschrijft onderschrijf in helemaal. Ik ben Christelijk opgevoed. Ook ik ben niet meer actief praktiserend. Wel probeer ik zo goed mogelijk de essentie na te leven. Ik vind dat het iedereen vrij staat om te geloven (of niet).
    Ik merk persoonlijk juist dat ongelovigen of niet actief praktiserend gelovigen over het algemeen juist respectvoller omgaan met hun naasten, die andersdenkend zijn. Waarom de ene geloofsstroom als waarheid zien, en de andere geloofsstroom afwijzen en negeren? Nog los van het gegeven dat één God centraal staat, wordt naar mijn mening juist dan een van de belangrijkste geboden ‘Heb uw naasten lief’ met voeten getreden. Zo maar een gedachte om eens over na te denken 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Herkenbaar en goed verwoord!
      Ik ben streng christelijk opgevoed, maar zo rond de pubertijd ging ik mij meer afzetten tegen het klakkeloos aannemen van en zocht de discussie op, dat wordt niet zo gewaardeerd. Na een verdrietige gebeurtenis was ik klaar met het instituut kerk. Ik denk dat ik nog wel geloof in God, die ik zie in de lucht, de sterren en de maan, de natuur en de dieren en ook in de mensen. Voor mij is God liefde en of je God dan Jaweh, Allah of Buddah noemt dat maakt voor mij niet uit. Het gaat om je daden, niet om hoe mooi je het allemaal kan vertellen.

      Ik vind het mooi om te zien hoeveel plezier en steun bijvoorbeeld mijn ouders hebben aan de kerkgemeenschap, zij zijn zeer maatschappelijk betrokken op een positieve manier. Helaas herken ik ook de stugge starre en andere kant.

      Like

  2. Mijn vader is katholiek en mijn moeder Nederlands Hervorm. Ze hebben er voor moeten vechten om te mogen trouwen destijds. Ik ben opgegroeid met een mengeling van beide.

    Like

  3. Nannie zegt:

    LOL een echte onbevlekte ontvangenis ja!
    Ik ben ook katholiek opgegroeid en hoewel ik de kerk saai vond, waren de preken mooi.
    Al had ik toen al door dat niemand volgens de standaarden leefde die gepromoot werden. Dat je als vrouw geen pastoor kon worden vond (vind) ik ronduit bekrompen.

    De waarden probeer ik te behouden, de kerk ging al veel eerder de deur uit.

    Liked by 1 persoon

    • VeggieMo zegt:

      Ik ben ook katholiek opgevoed en vond de preken weer heel saai en je wist nooit hoe lang het zou duren. Ik vond zingen in het kinderkoor leuk. Maar idd de ondergeschikte rol van vrouwen staat me tegen. Net zoals de tradities. Ik ben niet zo goed in georganiseerde religie heb ik gemerkt.

      Like

    • LC zegt:

      Even jullie kennis opfrissen. Onbevlekte ontvangenis heeft niets te maken met hoe Maria zwanger is geworden, al dan niet door tussenkomst van een man, maar met het feit dat ze zonder de erfzonde is geboren.

      Like

  4. Stapstories zegt:

    Tja ook ik ben niet meer kerkelijk en ook ik houd ook van die oude gebouwen. Als ik er langs kom en ze zijn open, ga ik altijd even naar binnen. Als kind vond ik de sfeer rondom het kerkelijke gebeuren vaak wat benauwend. Zeg maar de geur van spruitjes. Toch kijk ik tegenwoordig denk ik, wat genuanceerder naar de kerk en dan vooral naar de mensen daarin. En dan kan het zomaar gebeuren dat er opeens een paus Franciscus gekozen wordt. Kom je mensen tegen die -vanuit hun geloofsovertuiging- voor bepaalde principes staan en handelen, en die wel te maken hebben met met liefde, gelijkheid, behulpzaamheid etc. en en waar ik respect voor heb.

    Liked by 1 persoon

  5. Thea zegt:

    Er bestaan nog meer kerken dan de RK. Geen enkele kerk en haar leden zijn vlekkeloos en kunnen volledig voldoen aan wat het geloof belijdt.. Net zulke gewone mensen als iedereen.
    Gewoon respect hebben voor elkaar. En “spruitjesgeur” ? Toch af en toe eens ergens gaan kijken. Ze zijn er maar er zijn ook anderen. Heel eigentijds.

    Like

  6. nietegeloven zegt:

    Lees het boek van Dick Swaab. Titel ” Wij zijn ons brein” .
    Ook ik ben katholiek opgevoed. Gelovig tot ik bovenstaand boek las. Nu ben ik er ook helemaal klaar mee. De oude kerken zijn mooi en bij uitvaarten etc. pas ik me aan

    Like

Reacties zijn gesloten.