Die extra oppas…

Een oppas regelen, hoe doen andere mensen dat toch…?!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Mijn huidige oppas vond ik alweer een hele tijd geleden. Zonnekind was toen dik anderhalf jaar oud. Tot die tijd hadden we oppas-oma, maar omdat oppas-oma een dagje ouder werd en vanwege allerlei logistieke problemen (ze woont niet op de hoek) was dit niet ideaal, zeker niet voor een paar uurtjes. 

Ik wilde graag een oppas die erg in de buurt woonde en in staat was om zelfstandig naar huis te gaan, omdat ikzelf dat natuurlijk niet kan doen (dan is Zonne alsnog alleen thuis). Dus toen het examentijd was, deed ik bij alle huizen in mijn straat waar een vlag en een schooltas uit het raam hing, een kaartje in de bus: “oppas gezocht”. Twee dames reageerden. De eerste ging toch liever bij de buurtsuper vakken vullen en de tweede die langskwam bleef, ze is hier sindsdien iedere dinsdagavond.

Maar nu wil ik dus eigenlijk eentje extra. Zonne is niet meer zo’n piepklein meisje en inmiddels zit ik alweer dik vier jaar bijna iedere avond alleen thuis. Mijn behoefte aan meer contacten is groter geworden en die éne vaste avond in de week voldoet niet meer: ik geef dan les en eigenlijk heb ik dus nog steeds niet echt een avond beschikbaar voor “leuke dingen”. Ik vroeg de oppas of ze nog iemand wist en zij gaf me de gegevens van haar vriendin. De vriendin die bij haar in de klas zit en dezelfde hobby’s heeft. Dus als de éne niet kan dan is de andere ook verhinderd, kwam ik de afgelopen weken achter. De vaste dame kwam overigens wel een paar keer extra, maar ook bracht ik – omdat zij niet kon en haar vriendin ook niet – twee keer de babyfoon naar de buren. Wat prima kan, daar niet van, maar ik wil niet te veel terugvallen op de buren…
Dat schiet dus niet op…

Die nieuwe dame kwam welgeteld nooit. Ik kende ook haar helemaal niet, en Zonne ook niet. Ik wil niet dat ze een onbekend gezicht ziet als ze ’s avonds wakker wordt.
Ik vind het best moeilijk om Zonne achter te laten met een oppas, blijkbaar. Ze merkt er zelf hoegenaamd niets van: de oppas heeft haar misschien een half jaar geleden voor het laatst wakker gezien. Zonne is immers een goede slaapster. Maar toch… laatst was ze een keertje helemaal overstuur van een enge droom…. dan wil ze toch eigenlijk alleen maar haar mama… en al helemáál niet een volslagen onbekend gezicht…

Vandaag heb ik een afspraak met een jongen die ik via het klimmen ken. Of eigenlijk heeft hij een afspraak met Zonne. Ik heb al bedacht dat ze, als het weer het toelaat, lekker even met zijn tweetje naar buiten gaan: Zonne kreeg vorige week de oude rolschaatsen van de buurmeisjes en laat ze maar eens samen tien minuten oefenen. Als de jongeman niet te verlegen is dan komt die klik hopelijk. Dan heb ik eindelijk die tweede oppas. En beide pubers willen wel twee avonden in de week komen. Dus dan moet het hopelijk goed gaan komen met die avondjes naar het theater met vriendinnen, die ik zo graag weer terug wil in mijn leven!

image

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Die extra oppas…

  1. anoniem zegt:

    Super om een tweede oppas te hebben. Weet zelf van mijn kinderen dat die leeftijd veel te jong is om alleen thuis te zijn. Ook al zijn ze een paar jaar ouder dan weten ze nog niet hoe ze moeten reageren als er totaal iets onverwachts gebeurd, bijv. er wordt aangebeld, er is onverwachts onweer, ze hebben in ineens koorts en verzin maar verder…
    Vaak gebeurd er dan iets waar jij net nog niet over nagedacht kan hebben. Een kind moet het gevoel hebben dat er iemand voor hem/haar is en niet totaal onverwachts geconfronteerd worden dat het alleen in huis is. Ik denk dat als dat wel gebeurd ontzettende veel schade kan veroorzaken want die ouder is dus onbetrouwbaar en in welke situaties zal dat nog meer gebeuren?……..in hun hoofd…….

    Like

  2. Mammalien zegt:

    Een fijne vertrouwede oppas, daar kun je echt neit buiten, maar hoe vindt je haar (of hem)? Dat is wel eens lastig. Laat Zonne vooral ook mee kiezen. Zij zit er mee opgescheept (-: Moet het wel klikken.

    Like

  3. greet zegt:

    Goed plan om Zonne eerst kennis te laten maken met de oppas. Hoe vond ik mijn oppassen, vooral via jongeren uit de buurt of kennissenkring die mijn kinderen al kenden. Pubers zijn graag een avondje bij pa en ma weg, moeten toch huiswerk doen of willen hun favoriete programma op tv zien..dat kan hier ook en dan krijgen ze zakcentje ervoor. En ik zorgde voor een pot thee en wat koekjes op een schaaltje….maakte dat ze zich welkom voelden(hoorde ik regelmatig terug)En zo af en toe deed ik een activiteit met de oppas erbij. Zodat ze het kind ook niet-slapend meemaakten. Een picknick,uitnodigen voor een bbq avondje in de tuin of dagje uit.

    Groet,Greet

    Like

  4. Tja hoe vind je een oppas. Hier ook best lastig met (schoon)ouders op 2 auto-uren afstand. We hebben nu een oppas die eerst als stagiaire werkte bij de kinderopvang. Dat was erg fijn, want ze kende onze kinderen dus al en heeft ook een leuke klik met ze. Een andere (via-via) oppas kan nooit wanneer we haar belllen. En de babyfoon bij de buren brengen, dat werkt niet met een afstand van ruim 1km en al zou het wel werken, dan zou ik me daar toch niet zo prettig bij voelen…
    Misschien eens rondvragen op het schoolplein?

    Like

  5. mascha101 zegt:

    Het is gelukt zie ik. Zonne naar buiten met de oppas. Ik heb vroeger ook heel veel opgepast. 20 jaar z’n 1 keer per week bij een bungalowpark. Daarnaast nog een paar vaste adresjes. Ik heb wel eens berekend dat ik al op z’n 2000 verschillende kinderen heb gepast. Was vroeger samen met krantenwijk mijn enige bijbaan. Het leukste is het toch als kinderen nog wakker zijn en je als oppas kinderen naar bed mag brengen. Ik paste ook aantal keren per jaar heel weekend op. Dan gingen ouders weekend weg in ik kwam in huis. Dan kreeg ik alle wakkere uren van de kinderen betaald. Huiswerk maken als kinderen in bed lagen.

    Like

  6. Die jongen gaat dat vast super doen! Ik heb op dat gebied geluk: mijn oudste zoon is bijna zeventien en die past wel eens een uurtje op de jongste van vijf. Handig als ik even naar de winkel moet of naar een ouderavond of zo. Toch probeer ik dit zeker niet teveel aan mijn oudste zoon te vragen, het moet wel leuk blijven voor beide. En ik betaal hem daar natuurlijk niet voor 😉
    Succes met de nieuwe oppas en veel plezier op je uitjes met de vriendinnen, want daar heeft eens mens inderdaad af en toe behoefte aan.

    Like

Reacties zijn gesloten.