Carnavalsorkest

carnaval-1443888-638x443Daar was weer een mailtje van de school, deze keer met informatie over carnaval. En een oproepje voor muzikanten.

Ik had nog ergens een klarinet onder het stof staan, dus meldde ik me aan. Ik verwachtte eerlijk gezegd dat er op deze school een stuk of 40 – 50 ouders muziek zouden maken. En dat een derde daarvan dan wel een dagje vrij zou kunnen regelen. Dan zouden we dus met 15-20 man zijn… Ik ben geen topmuzikant, maar er was vast wel een plekje voor mij rechts achteraan of zo, zodat ik de lastigere stukjes kon mee playbacken.

Ik kom uit Brabant, uit een dorp met een rijke harmonie- en fanfare traditie. Bij mij in de klas op de middelbare school speelde misschien wel de helft van alle pubers een (blaas-) instrument. Klarinet was het meest populair.

Tja. In dit orkestje bleek ik de enige klarinettist te zijn en was er nog één andere blazer: een meisje van 11. En verder bestond het orkestje uit één gitarist, een contrabassist en twee accordeons. We waren dus met zijn zessen. Had ik dat ‘es effe overschat!

Vorige week had ik afgesproken met de juf van de zesde klas en zij gaf me wat bladmuziek. Er werd nog een halfslachtige poging gedaan om een keer te repeteren, maar dat lukte niet. Dus prima, als er maar geluid uit komt… toch? Ik nam de partijen dus braaf door, thuis, en aangezien carnavalsmuziek nu eenmaal niet zo supermoeilijk is zouden we het wel zien.

Dus zo stond ik gisteren, op carnavalsvrijdag, op het schoolplein. Om erachter te komen dat de heren en dame niet-blazers de verkeerde schema’s gekregen hadden. Waardoor de trompettiste en ik in een andere toonsoort stonden mee te blazen. En de trompettiste dus na een minuutje maar ophield. En ik een halfslachtige poging deed om ter plekke alles te een toon hoger te spelen met wat kruizen erbij of mollen eraf…  waar ik he-le-maal niet goed in ben. En op het gehoor spelen, zoals die anderen deden, dat zit er bij mij niet in. Ik ben van de muziekschool en noten lezen.

Tja… stil staan en vertwijfeld om je heen kijken, zoals het meisje met de trompet deed, is niet echt meer een optie wanneer je 40+ bent. Door de grond zakken en voor altijd verdwijnen heb ik nog even geprobeerd, maar dat lukt dus nooit als het jou heel goed zou uitkomen. Dus bij de partijen waar het niet lukte om toch een toontje mee te spelen, ging ik als een volleerde entertainer met de handen in de lucht keihard meezingen met liedjes die ik eigenlijk niet kende (die Vrije School traditie zit er nog láng niet in…).

Was ik eens even uit mijn comfortzone! Maar gelukkig was ik verkleed…!

Nadat de hossende jeugd vervolgens naar de klaslokalen was gegaan, hadden wij alsnog even tijd om te repeteren voor de tweede ronde. De jonge trompettiste kleefde zichzelf aan mij vast. Waar de riedeltjes voor haar te snel gingen, verzon ik ter plekke een alternatief zodat ze toch leuk mee kon doen. Ik had een pen bij me en een leeg vel bladmuziek en zodat het vrij gemakkelijk was om voor haar iets op te schrijven. Gelukkig raakte ze niet in de war van mijn pijltjes heen en weer….
Zo klonken wij samen heel aardig, tweestemmig zelfs, af en toe. En die andere muzikanten waren flexibel genoeg om zich aan te passen aan ons, en de juiste toonsoort mee te pakken.

“Nou dat klonk goed, ik stuur je de stukken van de volgende jaarviering ook wel even, want zo te zien heb jij er meer verstand van dan ik” zei juf Els, na afloop van de dag.
Dus. Nu zit ik in het schoolorkest. Sterker nog, het lijkt erop dat ik soort van de leiding gekregen heb. Hoe dat nou weer gebeurd is weet ik eigenlijk ook niet en ik voel me er ook niet helemaal happy bij. Die éne vader met de accordeon, die mag de kar wel trekken van mij. Ik ga hem dat, verpakt in wat complimenten, even laten weten. En ja hoor prima, ik schrijf die partijen wel over als dat nodig is. Geef mij maar de secretaresserol!

clarinet-macro-1517821-639x426

Maar ik ben wél enthousiast. Samen muziek maken is gewoon, in carnavalstermen, KEI-leuk. Veel leuker dan de zandbak repareren of het schoolplein opruimen.

Nu nog een leuke naam verzinnen….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in leukedingendoen, positiviteit, vrijeschool. Bookmark de permalink .

6 reacties op Carnavalsorkest

  1. greet zegt:

    Oja, herkenbaar. Ik kan mijn enthousiasme en vaardigheden gebruiken om iets wat in het water valt weer fleur te geven(op dat moment)…maar de kar trekken dat wil ik ook niet. Dat maak ik vrij snel duidelijk. Voor je het weet zit je anders in allerlei clubjes en groepjes. Voor zo’n gelegenheids- feestorkest is een mand vol met kazoo’s, tamboerijnen, sambaballen en triangels ideaal. Die kan iedereen bespelen!

    Groet,Greet

    Like

  2. Anoniem zegt:

    Beter dat dan luizenmoeder 😀

    Like

    • greet zegt:

      Ik heb luizenmoeder nooit een vervelende taak gevonden, sterker, ik vond het een heerlijk rustige taak.Steeds één kind uit de klas die naar de hal komt voor de controle, even een-op-een contact, even tijd de stille kinderen wat tijd en ruimte te geven en de wat drukkere die even konden “uitwaaien” buiten de klas. Nooit een probleem mee gehad de eerste twee dagen na elke vakantie op die manier de school te helpen.

      Groet,Geet

      Like

  3. Geraldi zegt:

    Haha, typisch Vrije School! Lekker afschuiven op ouders, dit is nog maar het begin.
    Wel fijn dat je er een goed gevoel over hebt, want het is een ontzettend fijne vorm van onderwijs.

    Like

  4. Nannie zegt:

    LOL! Daar heb je je goed doorheen geslagen. Nu alleen nog van je leidinggevende rol af zien te komen… 😉

    Like

  5. Ze boften dat jij er bij was als ik het zo lees! Sympathiek dat je zo hebt geholpen.

    Like

Wat vind jij daarvan?

