De hypotheek aflossen met een vast maandbedrag

calculator-5-1243172-640x480

Ondanks dat ik geen vast inkomen heb en het qua werk wat stilletjes is, heb ik me toch voorgenomen om te proberen iedere maand een vast bedrag af te lossen van de aflossingsvrije hypotheek. Zeker in de tweede helft van het jaar zou dat mogelijk moeten zijn omdat ik dan maandelijks een fors bedrag bespaar: de huur van mijn dure kantoor…

Voor dit jaar heb ik dat bedrag vastgesteld op 500 euro, en als dat goed gaat, zou het volgend jaar 550 euro mogen zijn. Als het me dan, net als de afgelopen drie jaar, lukt om aan het einde van het jaar bovenop dit vaste maandbedrag een extra aflossing te doen (die dan minder hoog is dan afgelopen december…), dan beginnen al die aflossingen echt wat op te brengen….

hypotheekgrafiek

… waar ik voorál blij van word, is dat de afstand tussen de blauwe lijn (waarde van de woning) en de oranje lijn (mijn totale hypotheekschuld) groter wordt. Dat komt natuurlijk vooral door de grote extra aflossing die ik in december deed. Gezien de ontwikkelingen in de huizenmarkt, waaruit ik even voorzichtig concludeer dat de woningwaarde wellicht niet meer verder zal dalen, durf ik inmiddels vrij definitief te concluderen dat mijn huis niet meer onder water staat en dat dat ik de toekomst (knock wood) niet meer gaat gebeuren…. En dat ik (dus) geld over houd bij een eventuele verkoop…

Dan houd ik nog niet eens rekening met het oplopende bedrag in de tegenrekening van de meegroeihypotheek (de rode lijn)… Ik ga er alles aan doen om ook dat bedrag zo snel mogelijk te laten stijgen door jaarlijks maximaal extra te storten.

Waar ik óók blij van word is dat de schuld eind 2018 zakt naar twee derde van wat hij ooit was. Hoe lager de schuld, hoe makkelijker het zal worden om extra aflossingen te doen en als ik één en ander voorzichtig door-reken dan zou ik over een jaar of tien de aflossingsvrije hypotheek afgelost hebben. Het is dan nog een kwestie van tijd dat het spaardepot van het andere hypotheekdeel voldoende rente heeft bijgeplust en ook deze hypotheekschuld weg gestreept kan worden.

…Kijk maar!

hypotheekgrafiek

Ik heb ervoor gekozen om de opbouw van mijn pensioen stop te zetten en het geld dat daarvoor vast stond in de BV, te investeren in de hypotheekschuld. Als de hypotheekschuld bij de bank is afgelost heb ik dus nog steeds een schuld: bij de BV. Ook voor deze schuld moet ik rente betalen aan de BV. Op aanraden van kreupelgeld heb ik één en ander laten uitzoeken: het is uiteindelijk mogelijk om via dividend uitkeren deze schuld af te lossen. Dan moet er wel nog belasting worden betaald over deze uitkering van de BV aan mezelf. Ik betaal dus niet de gehele hypotheekschuld terug aan mijn BV, maar een percentage van dat bedrag aan de belastingen. 

In tegenstelling tot de meeste Nederlanders bouw ik op dit moment dus géén pensioen op maar los ik mijn schulden af. Nadat deze schuld afbetaald is ga ik nadenken over het opbouwen van passief inkomen en hierin investeren met het inkomen dat ik op dat moment heb. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dromen, financieel-plan, hypotheek. Bookmark de permalink .

8 reacties op De hypotheek aflossen met een vast maandbedrag

  1. mirjam zegt:

    Volgens mij ben je hartstikke goed bezig! Leuk om dat zichtbaar te maken in grafieken.
    Wij hebben het huis nu helemaal afgelost en dat voelt heel goed! Gezien alle onzekerheden in de toekomst, Dalende pensioenen, lage rentestanden etc. geloof ik dat de je het beste kunt zorgen dat je basiskosten zo laag mogelijk zijn.

    Like

  2. Goed bezig! Het klinkt als een goed doordachte constructie. Ben je alleen niet bang dat er ‘te weinig’ tijd rest voor opbouw van het pensioen? Dat is volgens mij iets waar meer en meer ZZP-ers mee te maken krijgen. Aan de andere kant: je kunt een afgelost huis ook zien als een belangrijk onderdeel van je pensioen. De ‘aanvulling’ hierop kan dan kleiner zijn.
    Even een andere vraag: waar heb jij deze mooie grafiek in gemaakt? Excel?
    Mag ik een kopietje 🙂

    Like

    • mariimma zegt:

      Grafieken maken is mijn vak 🙂

      Ik zie inderdaad de lagere lasten als een onderdeel van mijn pensioen ik zal tegen die tijd lage vaste lasten hebben zodat ik minder inkomen nodig heb. Bovendien heb ik tot twee jaar geleden al pensioen opgebouwd in de BV maar ook via een pensioenverzekering, dit laatste potje staat nog vast dus ik start niet bij nul.

      Tenslotte zal ik nog geld erven van mijn ouders, die hypotheekvrij zijn en wel een koopwoning hebben en daarnaast nog spaargeld. Zij regelden al het één en ander via een schenking met terugleenconstructie.

      Like

  3. Olga zegt:

    Ziet er goed uit. Mooi dat je extra kunt storten. Bij onze bankspaarhpyotheek is dat helaas niet mogelijk. Ik heb het gevraagd aan Nat.Nederlanden, maar de enige optie is aflossen. We hebben daarnaast ook nog een aflosvrije lening, daar lossen we eerst op af. Halverwege dit jaar wordt de rente herzien voor de aflosvrije lening, misschien dat we dan wel gaan aflossen op de bankspaar omdat die dan de hoogste rente heeft.

    Like

    • mariimma zegt:

      Daar heb ik nog nóóit van gehoord, dat bijstorten niet kan… Wél weet ik en heb ik zelf ook ervaren dat banken hier heel heel heel heel erg moeilijk en ingewikkeld over doen. Misschien toch nog eens een telefoontje plegen?

      Like

      • Olga zegt:

        Heb ik gedaan, misschien werkt het anders bij een verzekeraar? Ze doen ook niet aan rentemiddeling.

        Like

  4. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Strak plan, ziet er supergoed uit en wat een overzichtelijke en heldere grafiek!

    Like

  5. Fijne grafiek. En heerlijk dat je zoveel kunt sparen. Succes!

    Like

Reacties zijn gesloten.