De budgetsituatie van de maand januari

abacus-3-1529685-638x434Budgetsituatie. En dat een beetje aanstellerig uitspreken: “budsjet sitsuwaaatsie”. Prachtig woord toch? Past precies bij het centen-tel-uurtje dat ik net achter de rug heb.

Nu is januari een beetje een rare maand wat betreft de vaste kosten. Ik betaalde deze maand bijvoorbeeld in één klap de zorgverzekering voor het hele jaar. Die éne, die goedkope, met maximaal eigen risico. Vorig jaar had ik ‘em voor het eerst, deze polis en aangezien ik verwacht ook dit jaar gewoon nooit naar de dokter te hoeven gaan, verlengde ik na een snelle check waaruit bleek dat hij nog steeds de voordeligste keuze was voor mij.

Ook betaalde ik deze maand geen inkomstenbelasting, geen zorgdingesbelasting en geen gemeentelijke heffingen. Die gaan in respectievelijk 11 maanden of 10 maanden per jaar, en dus niet in januari.

januari

En.. ja… nu al blijkt dat ik minder betaal aan hypotheekkosten dan ik dacht. Die laatste aflossing, in december, zette zoden aan de dijk en verlaagde de hoogte van de rente die ik maandelijks betaal meer dan ik dacht. Zo weet ik dus nú al dat ik dit jaar minder ga uitgeven aan hypotheekkosten dan begroot, maar wellicht verandert er nog wat, wanneer ik besluit om een bijstorting te doen in de tegenrekening van de spaarhypotheek en de looptijd een aantal jaren verkort… Als De Bank tenminste gaat meewerken…. ooit….


Ook betaalde ik geen kwartaalkosten voor water en ook geen leasegeld voor de ketel (to do lijst: uitzoeken wat het kost dit leasecontract af te kopen!). En er zat blijkbaar iets scheef in de kosten voor tv, telefoon en internet waardoor ik minder betaalde dan normaal.

Dus die vaste kosten…  daar kwam ik hier en daar wat hoger of juist lager op uit omdat ik qua budgetteren werk met het jaarbudget gedeeld door 12. Aan het einde van het jaar is dat wel weer rechtgetrokken.

De variabele kosten zijn interessanter… en dan valt die overschrijding van het leuke dingen budget het meeste op: ik gaf maarliefst 116 euro en een kwartje te veel uit. Vanwege mijn verjaardag. En het uitje naar Amsterdam. En omdat ik te veel dure lekkere broodjes bestelde… en die 12 baden kaart voor het zwembad…. dus dat moet anders, deze maand…

En ook maar even een maandje niks uitgeven aan de kat. Dat kan, want er zijn genoeg brokjes op voorraad. Verder ging het best aardig, zo waren de uitgaven voor persoonlijke verzorging nul euro en stinken we nog steeds niet. Deze maand gaan we dus misschien eens met zijn tweetjes naar de kapper. Zonnekind is inmiddels alweer een maand luizenvrij, dus dat zou weer moeten kunnen zonder risico om met de staart tussen de benen weggestuurd te worden. Nu mijn geweldig grote meisje (eindelijk) ook ’s nachts zindelijk is ga ik nog wat meer besparen op luiers en onderleggers. En als ze nou effe luizenvrij blijft (want shampoo en lotion is duur) dan heb ik deze kosten best ruim gebudgetteerd. Ik zit me met glimmende oogjes rijk te rekenen: massage valt bést onder persoonlijke verzorging. Toch?

Ook zorgkosten waren nul euro in januari. Die begroot ik ook niet maar ik heb er wél een post voor aangemaakt, hopelijk blijft het net zoals vorig jaar bij tweemaal tandartsbezoek waarin alleen wat tanden geteld en gepolijst worden. Heerlijk toch?!

Mijn conclusie is dat het nieuwe budget prima te doen is. Als ik niet te veel traktaties voor mezelf koop…. tenminste…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

4 reacties op De budgetsituatie van de maand januari

  1. Lis zegt:

    goed overzicht! traktatie verdiend :p

    Like

  2. Fijn dat je budget zo goed blijkt te kopen. Dat is toch een prettige bevestiging voor jezelf.

    Like

  3. mirjamdownunder zegt:

    Haha, zeker valt een massage onder persoonlijke verzorging! Saunabezoek reken ik dan weer onder hobby. 🙂 Ach ja… Als het beestje maar een naam heeft, toch?

    Like

Reacties zijn gesloten.