De voorlopige aanslag inkomstenbelasting

2016-01-26 10.41.43.jpg

Te betalen € 7.669. Het staat er echt. Dat is bijna precies evenveel als dat ik in 2015 terugkreeg van diezelfde blauwe luitjes… We schuiven het geld dus gezellig heen en weer. Maar het geld dat ik terugkreeg, gebruikte ik om aan het einde van dat jaar die grote aflossing te doen. Dus nu heb ik het niet meer…

Wel een buffer…


En als ik nu dus, vóór 29 februari, dit bedrag in één klap betaal dan krijg ik een korting van 129 euro. Bovendien heb ik dan maandelijks veel lagere vaste lasten…. En kan ik dat geld weer terugverdienen en ook dit jaar weer een aflossing doen…

Dilemma… Want tja het houdt nog steeds niet over met de omzet, dit jaar. Eén kleine opdracht vooralsnog. En maar drie offertes die uitstaan… Daar gaat die molen niet van draaien…

Dus ik stel het besluit uit. Ik hoef pas over een maand te beslissen… toch?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

6 reacties op De voorlopige aanslag inkomstenbelasting

  1. Lis zegt:

    Altijd fijn dat er in Heerlen nog iemand aan je denkt, toch? :p
    Ellendig, maar ik zou het gelijk betalen: die korting is echt wel de moeite en die lagere maandlasten zijn fijner bij weinig inkomen dan minder buffer. Plus dat je je buffer dan toch moet aanspreken om die maandbedragen op te hoesten.

    Like

  2. Kreupelgeld zegt:

    Je kan de voorlopige aanslag ook wijzigen zodat je minder vooruit moet betalen. En dan kiezen of je dit in 1 keer doet, of in termijnen. Ik zou fijn in termijnen betalen omdat de belastingdienst over vooruitbetaalde belasting 2016 pas rente vergoed vanaf 1 juli 2017.

    Like

  3. Ik denk dat ik het bedrag in één keer zou betalen vanuit de buffer, om redenen die jijzelf al aangeeft. Wat ik overigens wel krom vind is dat je bij betaling ineens een fikse korting krijgt. Dus: heb je dat bedrag niet ineens op de plank liggen dan wordt je ‘gestraft’ voor het betalen in termijnen. Kijk, ik weet dat zorgverzekeringen dat ook doen, maar vreemd blijf ik het wel vinden.

    Like

  4. Anoniem zegt:

    ik had ook wat gelezen op een andere site :

    http://min-of-meer.blogspot.nl/2016/01/belastingdienst.html

    Like

  5. marijke zegt:

    Kijk goed na of het wel klopt! Wij kregen een paar maanden geleden ook zo’n brief, of we even 11000 euro terug wilden storten, en wel binnen 2 weken. Ik helemaal in paniek, uit laten zoeken, was een foutje, ze waren 1 aftrekpost vergeten.

    Like

  6. horsemen1 zegt:

    Als het niet een te groot risico is zou ik het lekker gelijk betalen. Heb je ook die maandelijkse ergernis niet 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.