Mijn ervaringen met beleggen en crowdfunding

money-1413172-1280x960.jpg

Op 1 juli vorig jaar begon ik met beleggen en een maandje geleden leek ik gemiddeld zo’n 3-4% rendement op deze beleggingen gemaakt te hebben. Best leuk. Maar we zijn nu een paar weken verder en inmiddels sta ik op -1%. Tja ik las het al in de krant…. Het gaat niet zo goed op de beurs. En dus ook niet met mijn beleggingen.

Gelukkig gaat het maar om een klein bedrag, nog geen 500 euro….

Wat beter gaat is de crowdfunding.

Ik nam deel aan drie projecten die me per jaar 7% of 8% rente zouden moeten opleveren op de investering. Per project investeerde ik 200 euro.

Tot nu toe worden de leningen op alledrie de projecten netjes terugbetaald: maandelijks wordt een klein deel afgelost en ook wordt er rente betaald. Ik ontving over de tweede helft van 2015 naast een terugbetaling van ongeveer €69, ook €24,25 rente over een bedrag van 600 euro. Precies wat de percentages beloofden. Het geld wordt netjes iedere maand uitgekeerd en inmiddels stapte ik in een vierde project.

De looptijd van de leningen varieert, de kortste is 48 maanden, vier jaar dus. Als alles goed gaat ontvang ik voor de lening van 200 euro dus jaarlijks 16 euro, in totaal 64 euro over vier jaar. Nou daar kan geen bank tegenop, en ook het sneller aflossen van de hypotheekrente levert me minder op (bespaart me minder…).

Toen ik me ging verdiepen in crowdfunding werd me al snel duidelijk dat je beter een relatief klein bedrag in veel verschillende projecten kunt investeren, waardoor je je risicio spreidt, dan dat je in slechts enkele projecten relatief veel geld stopt. Dat betekent dus dat je bereid moet zijn om tijd vrij te maken om projecten te zoeken en je daarin te verdiepen.

Ik vind het verdiepen in de projecten best leuk, dus doe ik dat met plezier. Zeker omdat ik zelf een onderneming heb vind ik het leuk om te lezen waar andere mensen zich mee bezig houden en het geeft me een goed gevoel ze te steunen in het opbouwen of uitbouwen van hun bedrijf. En die rente is natuurlijk mooi meegenomen.

Mijn ervaringen zijn vooralsnog positief, dus. Ik wil daarom ook dit jaar weer instappen in een paar projecten maar dan met een nog kleiner bedrag: €100 per project. Zo spreid ik mijn risico’s nog beter immers!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, geld en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mijn ervaringen met beleggen en crowdfunding

  1. mirjamdownunder zegt:

    Interessant! Dat wil ik ook nog steeds, alleen weet ik nooit waarin ik wil investeren. Kun je daar eens over schrijven, hoe jij de selectie maakt? Waar je deze projecten vindt? Bedankt alvast.

    Like

  2. Liesbeth zegt:

    Ik zou dat ook graag willen weten.

    Like

  3. Diana zegt:

    ik heb minder goede ervaringen met crowdfunding, hoewel ik mijn projecten heel zorgvuldig gekozen heb. Ik doe het nu ongeveer een jaar, heb in totaal in 15 projecten geïnvesteerd met een looptijd van 4 of 5 jaar en heb al bij twee projecten een melding gekregen dat er betaalproblemen zijn ontstaan. Als het met deze twee projecten echt mis gaat, ben ik het totale rendement over mijn investeringen over de hele looptijd al kwijt!

    Like

Reacties zijn gesloten.