Keuzes maken….

Kijk eens wat een leuke actiefoto’s van het afgelopen jaar… Ik kocht Sunny de bus twee jaar geleden en ben er nog steeds heel blij mee. Ze bleek een trouwe bus te zijn met weinig kuren. Eigenlijk heeft ze wel een nieuwe huishoudaccu nodig en ook moet de elektriciteit worden nagekeken, want na twee dagen is de koelkast uit en deze gaat niet aan, ook niet als Sunny aan de stroom staat. Ik vind dat niet zo’n probleem, maar het zou fijn zijn als we komende zomer gewoon wél altijd een werkende koelkast hebben… En als de standkachel het zou doen…Ook ze begint hier en daar te roesten. Een bekend probleem bij dit merk en type bus, zeker bij deze leeftijd. Eigenlijk zou ze ook gewoon binnen moeten staan in de winter, op haar leeftijd….

Ik verkocht mijn auto een maand nadat ik de Sunnybus kocht, dus voor alle ritjes verder dan 5 kilometer (ik heb immers een goede fiets) en als het echt regent dat het giet, stap ik in deze bus. Dat is niet altijd handig. Ze past bijvoorbeeld niet in parkeergarages en ze heeft geen stuurbekrachtiging, waardoor parkeren niet altijd even gemakkelijk is. Ook al omdat het gewoon wel echt een bus is en niet een winkelwagentje.

Dus in december besloot ik in een opwelling dat ik een autootje wilde kopen… Een mini leek me wel wat. Of een fiat 500, zo’n kek nieuw modelletje. Ik struinde rond op MP en zag allerlei leuks. Ik ging zelfs bellen met een handelaar voor een proefrit, maar liet meteen weten dat ik alleen geïnteresseerd was als hij de afleverkosten niet zou doorrekenen.

Hij zou me terugbellen en dat deed hij die middag. Vier keer. Maar ik nam niet op. Ik was bij zinnen gekomen. In plaats van een autootje kopen, deed ik nog een extra aflossing op de hypotheekschuld.

De auto’s die ik zo leuk vond kostten allemaal zo’n zevenduizend euro. Voor een fatsoenlijk tweedehandsje dus… Da’s gewoon echt beláchelijk veel geld…! En als ik íets geleerd heb van het bijhouden van mijn uitgaven dan is het wel dat ik niet meer in een impuls iets moet kopen. Zeker niet als het zevenduizend euro kost en ik wéét dat er in de maand erna weinig geld gaat binnenkomen.

Dus ik ging toch maar nadenken.

En dat doe ik nog steeds. Ik zoek dagelijks op Mp en heb mijn budget inmiddels drastisch bijgesteld naar maximaal de helft van wat ik in december bijna zo ineens uitgaf. En dat wordt nog steeds minder….
Maar ik heb niet meer gebeld. Ik blijf kijken. En nadenken… Want ook als ik mijn budget blijf verkleinen en uiteindelijk een auto koop van – pak ‘em beet – tweeduizend euro is dat nog stééds heel veel geld.

Vooralsnog moet ik dan in ieder geval nog wat meer omzet halen, dit kwartaal…

Als ik Sunny de komende maand wat liefde, een roestbehandeling, een nieuwe accu en wat extra onderhoud geef, zou ik haar kunnen verhuren. Een campertje kun je al snel verhuren voor zo’n 75 euro per dag (maar ik zag ook aanbieders die 175 euro per dag vragen. Of 500 euro voor een week. In het laagseizoen… En in het hoogseizoen nog een beetje meer dus…).
Dus als ik Sunny dit jaar vier weken zou verhuren waarvan ook een weekje of twee in het hoogseizoen, dan zou ik de aanschafskosten van een simpel tweedehands boodschappenwagentje terugverdiend kunnen hebben.
En als ik dat zelfde autootje verhuur op dagen dat ik in Sunny rijd, bijvoorbeeld wanneer wij een weekje op vakantie gaan, dan heb ik ook (een deel van…) de onderhoudskosten  van beide auto’s eruit…

Tja. Maar eigenlijk wil ik (al) mijn spaargeld gebruiken om mijn hypotheekschuld af te lossen. En om mijn huis te verbouwen. Zodat ook mijn huis gedeeltelijk te verhuren is. Waarmee ik geld kan verdienen om mijn hypotheekschuld sneller af te lossen….

Het is nog niet zo eenvoudig, keuzes maken….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dromen, hypotheek, SunnyBus, wonen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Keuzes maken….

  1. 10jaarnadato zegt:

    Ook wij gingen ooit voor leuke auto’s (we reden een nieuwe mini in de lease, een eendje, een oude mini), maar dat doen we al lang niet meer. Nu kiezen we voor praktisch. Scheelt een hoop geld. En ook irritatie vwb het gebrek aan stuurbekrachtiging, dinitrolbehandelingen tegen roest of het ontbreken van een 5e versnelling. Dus wij kozen voor een relatief nieuw caravannetje. Echt super suf natuurlijk, maar wel heel comfortabel :-).
    Als ik jou was zou ik voor een zo goedkoop mogelijk, maar betrouwbaar koekblikje gaan voor erbij en de rest van je geld lekker gebruiken voor je huis. Het is jammer dat je je geld maar één keer kunt uitgeven ;-).

    Like

  2. Voor € 900 per week hebben wij afgelopen september de meest luxueuze, nieuwe camper gehuurd, dus vraag ik me af of je niet erg optimistisch bent over de te verwachten opbrengst.

    Like

  3. Marie zegt:

    verhuren van je campertje, lijkt wel leuk, maar….
    Dan moet hij natuurlijk wel in heel goede staat zijn en dat kost ook weer een hoop.
    Keuzes maken is inderdaad heel moeilijk.
    En auto’s kosten jammer genoeg een hoop geld. Moet je niet veel wegenbelasting betalen voor Sunnybus? Wij hebben toen gekozen voor een oude caravan. Hij steekt altijd erg af tegen de nieuwerwetse van tegenwoordig. \maar we zijn er nog steeds blij mee. Groetjes, Marie

    Like

  4. Janny zegt:

    Is er in je woonplaats een mogelijkheid om een greenwheels auto te huren? In alle eerlijkheid ik geen idee van de kosten. Janny

    Like

  5. nadasurf zegt:

    Kwartstaief dus slechts 25 % van wat je normaal betaal aan WB en ook nog lpg 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. Marie zegt:

    Dat is niet veel.

    Like

  7. Janne1950 zegt:

    Wij hebben een T4 Camper met hefdak. Past in bijna alle parkeergarages. Met stuurbekrachtiging, cruise control en een 5E versnelling. Die gebruiken we ook gewoon als auto voor alledag. Autobelasting en verzekering is niet erg veel en de auto rijdt zuinig! Ideaal!

    Like

  8. Pampas zegt:

    Hou je er rekening mee dat je dan een andere camperverzekering moet hebben? Mijn ouders wilden hun camper ook verhuren, maar zijn afgeknapt op de gigantische extra kosten van de verzekering, en het hoge eigen risico dat er vervolgens nog bij kwam kijken. Voor hun plannen (zo nu en dan een tijdje verhuren, ongeveer wat jij wilt) kon het lang niet uit.

    Like

  9. spaarmoeder zegt:

    Leuke foto’s. Ik hoop dat het allemaal lukt!

    Like

Reacties zijn gesloten.