Eenzaamheid

De mens is een gewoontedier. Ondanks dat je bèst beseft dat sommige gewoonten weinig toevoegen aan kwaliteit van leven, is het soms verleidelijk om in je comfortabele gedrag of houding te blijven zitten, ook al bereik je er niet zo veel mee…

puzzle-piece-1532151-639x478

Op twitter reageerde ik op een vrouw die zich afvroeg wat er toch in de handleiding van vriendschappen staat. Ik zie haar vaker vertellen dat ze eenzaam is.
Nu is ieder mens en situatie anders en zeker via social media krijg je zelden een compleet plaatje van iemand te zien. Dus hoe zij hiermee omgaat is haar keuze en ik respecteer haar zeer.
Haar openheid is mooi maar ook verdrietig makend: wat is het toch jammer dat mensen in de betrekkelijke anonimiteit van social media, kwetsbaarder durven zijn dan in het “echte leven”. Dat geldt overigens ook voor mij. Met mijn blog.

Maar goed. Terug naar de twittervrouw…. Haar opmerkingen deden me terugdenken aan een training die ik tijdens mijn studie psychologie volgde. Er werd ons ieder gevraagd een domein in ons leven te benoemen waarin je regelmatig vastliep. Zonder enig overleg was dat voor 11 van de 12 “eenzaamheid”.

Ik heb de indruk dat eenzaamheid in onze maatschappij een bijna vanzelfsprekend fenomeen is. Mensen doen (letterlijk) de gordijnen dicht en laten, met name via social media, alleen dàt zien wat ze willen laten zien. Eenzaamheid lijkt een taboe te zijn waardoor veel mensen denken dat zij alleen staan in hun eenzaamheid. Dat kan erg onzeker maken, wat de eenzaamheid alleen maar groter maakt. Er is moed voor nodig om eenzaamheid tegen te gaan en dat heeft niet iedereen niet iedere dag.

Ondanks dat ik best wéét dat de verlegenheid die ikzelf voel, gemeengoed is, trap ook ik in die valkuil: ik glimlach en ga mijn weg. Alleen.
Als ik het risico neem daaruit te stappen, bijvoorbeeld door een praatje te maken met een zakenmeneer, voor me in de rij op een congres, of door mezelf uit te nodigen bij een moeder van een meisje uit Zonne’s klas, zie ik het vaak terug in de reacties van de ander: ook zij zijn onzeker. En opgelucht dat ik het ijs probeer te breken.

Nee mijn onzekerheid is niet uniek. Mijn behoefte aan meer mensen om me heen ook niet.

Ik hoop dat mijn jaarmotto “ik ben het waard, jij bent het waard” me helpt bij het nemen van initiatief en deze week lukte dat aardig.
Zo nodigde ik mezelf deze week drie keer uit en drie keer kreeg ik een enthousiaste reactie. Eén keer werd ik zelf uitgenodigd en focuste ik niet op problemen (Ik heb toch een oppas? En ik kan haar ook twéé avonden in de week betalen met het ruimere leuke dingen budget?). Ik zei gewoon “ja”.

En zo had ik een gezellige week.

En dat verdien ik.

Jij ook.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, leukedingendoen, Samen-doen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Eenzaamheid

  1. Deze ga ik nog een keer teruglezen.

    Like

  2. Soms denk ik wel eens dat de sociale media juist voor fysieke eenzaamheid zorgen. Je tettert maar wat rond op ‘ het net’, in welke vorm dan ook, en je hoeft er de deur niet meer voor uit om op een persoonlijke manier met mensen in contact te komen. Wat is er mis met ‘ ouderwets’ contact hebben met mensen? ’t Behoedt de wereld bovendien voor heel veel onzin, beledigingen en enorm veel ander onfatsoen dat zonder pardon de wereld ingeslingerd wordt.

    Ik zal niet beweren dat dit ook voor de echt oudere eenzame medemens geldt, want die zitten toch wat minder op de sociale media. Voor hen zijn er andere redenen waarom ze zich alleen voelen én het vaak ook zijn.

    Like

  3. Niet-bloggende-Marion zegt:

    Mooi stuk! Groeien doet pijn hoorde ik weleens, dat hou ik mezelf voor als ik iets lastig vind. Fijn dat je zulke positieve reacties hebt gehad, geniet ervan.

    Like

Wat vind jij daarvan?

