Onzekere inkomsten en budgetteren

Al een tijd lang houd ik nu bij wat mijn privé uitgaven zijn, en ook krijg ik zo langzaam maar zeker steeds meer inzicht in mijn zakelijke financieën en – daarmee samenhangend – mijn inkomsten. Dat zou heel makkelijk moeten zijn, he? Ik krijg immers ieder jaar een prachtig overzicht van mijn accountant. En er komt geld binnen op mijn bankrekening…

question-mark-1313007-1280x960

Kijk… Als mijn accountant me uitlegt hoe het komt dat het bedrag dat ik aan mezelf overmaak niet hetzelfde is als mijn inkomsten zijn, dan snap ik dat best, maar vraag me niet om het na te vertellen. En vraag me dan ook vervolgens al helemaal niet wat mijn inkomsten zijn… want een deel van mijn uitgaven worden op het bedrijf gezet. Het internetabonnement, bijvoorbeeld. En een deel van mijn vervoerskosten.
Ik zoek dus uiteindelijk in de jaaropgaaf, een jaar later, op wat mijn inkomsten geweest zijn en het blijft voor mij een erg abstract bedrag dat ik daarom ook steeds vergeet. Bovendien is er ook nog steeds die BV. Met een rekening courant. En een hypotheekschuld. Waar ik rente aan betaal. En er staat dus ook nog geld op mijn bankrekening dat niet van mij is maar van de BV.

Dat soort dingen. Snap jij het nog? Ik niet….

Vooralsnog is het me (zelfs) nog nooit gelukt om helder te krijgen wat nou relatie is tussen mijn omzet en mijn winst. Dat kwam natuurlijk ook omdat ik tot een jaar geleden nog een BV had, en het nog niet zo duidelijk werd uit de jaarrekening welk deel van de loonuitbetalingen bij mij persoonlijk terecht waren gekomen. Want op papier had ik wel een vast salaris, maar in de praktijk stortte ik geld van de BV naar mij privé wanneer dat nodig was.

Nu heb ik weer een eenmanszaak. De winst is mijn inkomen. Maar tja hoeveel omzet moet ik hebben om voldoende winst, ofwel inkomen, te halen?

Dat is best lastig om te berekenen. Immers: op sommige kosten zit geen marge. Bijvoorbeeld wanneer ik voor mijn opdrachtgevers bepaalde zaken moet uit laten printen: deze kosten reken ik gewoon “kaal” door en hooguit factureer ik een kwartiertje voor de coördinatie van het printwerk, als het veel en ingewikkeld is.
Aan andere kosten die ik doorreken, zoals bijvoorbeeld het schrijven van een rapport door mijzelf, heb ik geen kosten. Toch kan ik niet zomaar stellen dat ik met ieder uur dat ik werk, mijn uurtarief heb terugverdiend want een deel van de uren die ik steek in mijn bedrijf worden niet betaald. Acquisitie bijvoorbeeld. En administratieve taken.

En op sommige inkomsten zit een deel winst en een deel kosten. Bijvoorbeeld wanneer ik studenten een aantal taken laat uitvoeren: ik betaal hen per uur, maar de opdrachtgever betaalt meer voor datzelfde uur.

Per project ben ik prima in staat om rendementen te berekenen: wat waren de kosten en wat was de opbrengst. Maar vervolgens… heb ik ook vaste kosten die van de opbrengst van de projecten betaald moeten worden en … tja… dan raak ik toch een beetje de weg kwijt…

Eigenlijk is het simpel, bedacht ik me vanmorgen, toen ik mijn jaarrekening van vorig jaar maar weer eens doornam en probeerde niet te lang stil te staan bij de termen die me alleen maar van de wijs brengen…

Ik kijk “gewoon” naar 2014: wat was mijn omzet en wat was mijn winst? Ofwel, welk deel van de omzet hield ik over?

Ik begrijp dat dat een erg ruwe schatting is. Maar voorlopig doe ik het er maar even mee en weet ik dat ik in 2016 minimaal 120.000 omzet moet draaien. Wil ik mijn spaar- en aflosdoelen behalen, dan zou het nog wel flink wat meer moeten zijn. En voor een eventuele verbouwing nog wat meer….

 

Gelukkig heb ik een eerste opdracht binnengekregen, vandaag, ter waarde van 10.000 euro. die opdracht moet natuurlijk wel nog even uitgevoerd worden dus het is niet zo dat ik al “even” 10.000 euro verdiend heb… Bovendien is het een arbeidsintensief project waardoor ik voor dit specifieke project minder marge denk te halen.

Maar toch. Een begin is er, hopelijk komen er nog wat aanvragen aan deze maand…!

 

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, werk. Bookmark de permalink .

11 reacties op Onzekere inkomsten en budgetteren

  1. Janny zegt:

    Aan de ene kant begrijpelijk dat je soms het spoor bijster raakt in omzet, kosten en winst; als boekhouding en administratie en cijfertjes niet je favoriete bezigheden zijn. Toch is het echt belangrijk om je er wel in te verdiepen, want een van je doelen zal zeker zijn om met je vak zoveel te verdienen (winst te maken) dat je in je prive leven voldoende geld hebt om van te leven. Maar inzicht in cijfers gaat verder dan dat alleen. Je gaf al aan dat je ongeveer beoordeelt of een opdracht je genoeg zal opleveren. Beter inzicht in je bedrijfskosten en het effect van die kosten per opdracht, kan jou helpen om beter grip te krijgen op wat je vraagt voor een opdracht. Wanneer moet je meer vragen voor een opdracht, wanneer kun je ingaan op een verzoek voor een lagere prijs. Beter en meer inzicht kan je behoeden voor investeringen in spullen of diensten die je de nek omdoen of het kan je juist de vrijheid geven om een investering wel te doen omdat het je echt wat oplevert. Uit je blogs begrijp ik dat je best behoedzaam omgaat met je geld, dat je niet bang bent om veranderingen in gang te zetten als dat nodig is. Ik zou zeggen ga zo door en plan wat tijd vrij om elke maand kritisch naar je werkzaamheden in financiele te kijken. Voortschrijdend inzicht helpt je bij te blijven in plaats van af te wachten wat je accountant te melden heeft. Succes!

    Like

    • mariimma zegt:

      Fijn dat je me vertelt dat het belangrijk is. Want ik dacht: “TOTAAL ONBELANGRIJK” tot nu toe, hahahahah!!!!!

      Een hele andere factor die mijn prijs bepaalt dan de kosten, is wat de markt doet. Dus niet alleen mijn onkosten bepalen voor mij wat ik offreer.

      Tja het is voor mij makkelijker gezegd dan gedaan Janny. Fijn dat jij er blijkbaar geen moeite mee hebt! 🙂

      Like

      • Janny zegt:

        Ik zat vandaag een tikje teveel in ‘schooljuf’ modus. Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht…..
        Toch komt m’n betoog best wel uit m’n hart vol goede bedoelingen. 🙂 Heb een paar keer te vaak meegemaakt dat hardwerkende mensen zich te weinig verdiepten in c.q. bezighielden met financiele zaken en te blindelings vertrouwden op de accountant.
        Zoals met zo veel zaken, het vinden van de goede balans is zeker zo belangrijk, want als je elke mogelijke opdracht kapot analyseert, schiet je ook niets op.
        Ik hoop nog vaak mee te lezen en te genieten van je verhalen.

        Liked by 1 persoon

  2. Kreupelgeld zegt:

    Dat is toch niet ingewikkeld? Winst is omzet min kosten. Winst min aftrekposten (pensioen, hypotheek) is belastbaar inkomen. Belastbaar inkomen minus belasting is netto inkomen. Deel door 12, en voila je netto besteedbaar inkomen per maand.

    Verdeel de kosten voor je bedrijf in vast (huur, accountant, telefoon, etc.) en variabel (inhuur, uitbesteden). Uitgaande van het feit dat variabel altijd winstgevend is (je berekent het door met marge) is je omzetdoel dus vaste lasten + jouw gewenste bruto salaris. Deel dat door je uurtarief en je weet hoeveel declarabele uren je moet halen. Succes!

    Like

    • mariimma zegt:

      Tja ik vind het dus wél ingewikkeld. Zoals ik zei zijn de variabele kosten niet altijd 100% winstgevend en is de marge verschillend voor verschillende taken en doelgroepen: voor sommige typen klanten vraag ik een hoger uurtarief omdat ik binnen bepaalde branches beter in de markt lig vanwege kennis en ervaring.
      Bovendien werk ik met vaste prijsafspraken dus wanneer er iets tegenzit kan ik zelfs verlies draaien op variabele kosten. Ook heb ik vanzelfsprekend sowieso een ander uurtarief voor de oproepkrachten dan voor mezelf en is de verhouding tussen de oproepuren en mijn uren per project heel anders.
      Tenslotte zijn sommige variabele kosten helemaal niet winstgevend. Ik gaf daarvan al een voorbeeld in mijn blog.

      Like

      • Kreupelgeld zegt:

        Je schrijft dat je per project prima kan berekenen wat het oplevert. Hoeveel projecten doe je per jaar? En hoe hoog zijn je vaste zakelijke lasten (huur, servicekosten, telefoon en internet, reiskosten, etc..). Je kan dan per project bepalen hoeveel overhead je meedraagt door je zakelijke vaste lasten. Wel eerlijk naar rato verdelen. Dit kencijfer kun je dan gebruiken om te plannen hoeveel projecten je in 2016 wilt/moet binnenhalen.

        Niet winstgevende variabele kosten? Zet ze wél op de factuur voor de werkelijke kosten die je er voor hebt gemaakt. En geef dan een korting als je een vaste prijsafspraak hebt. Je maakt dan de klant wel duidelijk dat jij er verlies op lijdt. Bij een volgend project kun je dan aanhalen dat het niet kostendekkend is en nieuwe afspraken maken.

        Ander uurtarief voor oproepkrachten en jezelf lijkt me logisch. Verschil is wel dat jij zelf kan besluiten om wat uren extra te investeren (goede klant, leuk project, beter resultaat) die dan niet betaald worden maar je ook niets kosten (behalve tijd). Doe je dat ook bij oproepkrachten dan smelt je winst snel weg. Daar dus ook op sturen.

        Nogmaals, het is niet ingewikkeld. Je maakt het ingewikkeld :-).

        Like

      • mariimma zegt:

        Hi kreupelgeld. Wat lief dat je me probeert te helpen, ik waardeer dat zeer!

        Maar blijkbaar ben ik dommer dan jij denkt. Sorry daarvoor!

        Like

  3. Hocus pocus abracadabra, leg het me nog 10x uit en ik snap het nog niet. Enerzijds interesseerd het me niet, anderzijds zou ik het graag willen snappen (als het wat makkelijker was).
    Let’s shake hands 😉

    Liked by 1 persoon

  4. Annelies zegt:

    Haha nou iedereen die het makkelijk vindt kent waarschijnlijk de complexiteit niet. Een eigen bv met pensioen in eigen beheer alleen al is erg complex. En het bepalen van de netto winst is iets meer dan omzet min kosten.

    Ik kan me voorstellen dat het je soms duizelt. Laat de accountant het maar in normale mensentaal uitleggen zou ik zeggen. Dat hoort bij zijn taak

    Liked by 1 persoon

  5. Ik vind het financiële gedeelte van werken als zzp-er ook erg lastig. Ik snap er de ballen niet van… En ik word er ook helemaal ongeduldig van.

    Die opdracht van 10.000,- is fijn zeg!

    Like

Reacties zijn gesloten.