De goede voornemens: trainen voor 7a

climbing-grip-1440036-638x423Klimmen is mijn sport. Ik houd van de combinatie van fysieke inspanning, techniek en mentale uitdagingen: angst, concentratie….
Ik ben een klimmer, de sport is een onderdeel geworden van mijn identiteit. Klimmer-zijn is voor mij meer dan alleen die ene (of twee) keer per week in een klimhal aan grepen hangen. Het is ook lid zijn van een groep mensen met dezelfde passie, zowel lokaal als landelijk. Klimmer-zijn is keuzes maken om je weekenden en al je vakantieweken in te richten rondom deze sport: naar het buitenland gaan en aan Echte Rotsen gaan hangen. Het is in je vrije tijd filmpjes kijken of wedstrijden bezoeken. Vroeger was ik als vrijwilliger bij de organisatie van veel van deze wedstrijden betrokken en bovendien bezocht ik ze zelf: eerst als deelnemer en later als coach van mijn wedstrijdgroep. Ik ging zelfs naar internationale wedstrijden om daar mijn pupillen te coachen…..

Het gevoel klimmer te zijn ben ik echter een beetje kwijt geraakt in de periode dat ik bezig was met zwanger worden en ook in de eerste paar jaar van Zonnekinds leven. Ik miste het me een klimmer te voelen… De laatste tijd, nu ik in ieder geval weer wekelijks klim en meer in vorm kom en nu ik weer training geef, komt dat gevoel weer een beetje terug en dat is fijn.

Dat ik geen 25 jaar oud meer ben en dat ik inmiddels single mama met een carrière en een hypotheek ben, wil niet zeggen dat ik geen sportieve prestaties zou hoeven na te streven. De uitdaging om deze prestaties te bereiken is alleen wat groter geworden dan toen, er zijn wat meer obstakels. Tijd bijvoorbeeld. Toch heb ik nog steeds de ambitie en in 2014 ging ik wat serieuzer aan de slag, in 2015 trok ik die lijn door en 2016 zou het jaar moeten zijn dat deze hogere intensiteit ook wat gaat opleveren.

Eén van mijn klim- doelen is een 7a klimmen. Al jaren en jaren is dat een doel van me en ook in 2015 was dat zo. Ik heb in 2015 geen 7a geklommen, maar wel ben ik meer in vorm dan in de tien jaar ervoor en langzaam maar zeker komt dit doel steeds dichterbij. Ik heb bijna wekelijks getraind en het ziet ernaar uit dat ik binnenkort nog vaker kan trainen omdat de mogelijkheden om te trainen veel groter zullen worden: bij mij om de hoek komt een grote hal waar ik over een paar maanden aan de slag kan!

Ondanks dat het me natúúrlijk niet lukte om twee tot drie keer per week te blijven opdrukken en allerlei andere supersaaie krachtoefeningen te doen, kijk ik toch met tevredenheid terug op dat jaar. Immers: ik ben beter geworden en dat is goed.
Wat ik (opnieuw) geleerd heb ik dat ik niet in staat ben om gedurende een langere periode helemaal zelf aan de slag te blijven met strakke schema’s. Toch ben ik door die ambities en oefeningen positief een paar kilo kwijt geraakt. Ook ben ik technisch meer allround geworden en mentaal (veel) sterker geworden.

Met meer verschillende mensen klimmen helpt me daarbij: ik laat me graag uitdagen en daag ook graag mensen uit. Bovendien is het gezellig, ook belangrijk want ik doe het immers voor mijn lol!
Ik ga dit jaar extra gemotiveerd aan de slag. Een wekelijkse aanpak helpt me hier overigens niet bij, ik wil daarom per maand wat doelen stellen.

PLAN JANUARI

  • Core stability training: planken en buikspieren (op dinsdag, donderdag en zaterdag) met de mogelijkheid om één keertje te laten schieten.  Natuurlijk ga ik dat niet volhouden. Maar ik zal er zeker ook niet slechter van worden om het gewoon wel weer te proberen…!
  • Iedere zondag boulderen met verschillende mensen
  • Meedoen aan een klim-event
  • Proberen om wat duurtraining te gaan doen, eens in de week.

Omdat ik niet alleen werk en mama ben, maar ook klimmer. Om qua sport de uitdaging aan te blijven gaan, het beste uit mezelf boven te halen en trots op mezelf te zijn.

Lees hier over mijn andere voornemens voor in het nieuwe jaar!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, klimmen, voornemens. Bookmark de permalink .

2 reacties op De goede voornemens: trainen voor 7a

  1. Hidde Bakker zegt:

    Hallo Marimma,

    ik ben ook echt gek op klimmen! Ik klim nu 3 maanden bij de kilmmuur in Haarlem, en heb gister BIJNA mijn eerste 6a+ gehaald op de muur… en met boulderen heb ik een 6+ gehaald. Ik vroeg me af of jij nog tips had om moeilijkere routes te klimmen, mijn voornemen is een 7a aan het eind van het jaar maar misschien is dat een beetje enthousiast!

    Groetjes Hidde.

    Like

    • mariimma zegt:

      Hoi Hidde!

      Wat leuk dat je zo enthousiast bent!!
      Ik raad je aan om GOED op te warmen door touwtje springen, wat rekoefeningen van heupen en schouders en bijvoorbeeld buikspieroefeningen en planken.

      Trainen van je core (google daar maar eens op) is het belangrijkste omdat je dan andere spieren gaat gebruiken dan je onderarmspieren.

      Succes!!

      Like

Reacties zijn gesloten.