De goede voornemens: Sparen

piggy-bank-3-1241190-639x547In 2016 heb ik bescheidener spaardoelen dan in de voorgaande jaren. Dat mag ik zomaar van mezelf…

Ik heb (te?) weinig geïnvesteerd in mijn huis, de afgelopen jaren, en ik verdien beter. Dat betekent dat ik dus meer geld ga uitgeven aan wonen, aan het dagelijks gevoel van thuis zijn, van rust en comfort en een inspirerende omgeving. En een werkende regenpijp en een niet door de poezen ondergezeken deurmat, om maar eens wat achterstallige dingetjes te noemen…. 🙂

Vanzelfsprekend blijft er dan minder over om te sparen voor later. Dat is best prima. Ik (be-)spaarde immers al een heleboel in de afgelopen jaren en JA het is verslavend om te blijven besparen en aflossen, maar enough is enough.

Ook al omdat ik in tegenstelling tot eerdere jaren op dit moment nog een zeer redelijke buffer heb op de spaarrekening en ik dus die pot niet hoef te spekken, zou er onder de streep dus geld moeten kunnen over blijven voor dat Woongenot….

Laten we eerlijk zijn dames en heren, ik heb in de afgelopen jaren een heel mooi bedrag afgelost van mijn hypotheek: 67.000 in vier jaar tijd. Daarmee maak ik het niet-aflossen in de zes jaar daarvoor aardig goed, maar natuurlijk wil ik het liefst Zo Snel Mogelijk van die schuld af…

Alles afwegend heb ik besloten om mijn aflosdoel dit jaar op 10.000 euro te zetten. Dat is 2.000 euro minder dan mijn doel in 2015 en het is 3.500 minder dan wat ik dat jaar afloste….
Wederom zal ik een deel van mijn pensioengeld dat nu nog in de BV zit, gebruiken voor de aflossing en ook probeer ik een deel van mijn privégeld aan de aflossing te besteden.
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat ik de hypotheek afsloot. Nadat ik ontwoekerde en omzette van beleggen naar sparen, gaat het met de meegroeihypotheek wel goed komen. Om na de 30 jaar looptijd op 0 uit te komen voor het aflossingsvrije deel zou ik aan het einde van dit jaar een derde van de aflossingsvrije schuld afgelost moeten hebben: 75.000 euro. Met 10.000 aflossen schiet ik daaroverheen en ik geef mijzelf bij voorbaat al even een schouderklopje….!

En…. doordat ik dan wederom lagere vaste lasten weet te realiseren, zou het in de komende jaren mogelijk moeten zijn om het aflosproces steeds verder te versnellen. Minder rente immers….! Ik reken mezelf natuurlijk graag rijk, maar omdat ik nog steeds
erg onzeker ben over mijn inkomen in de komende periode, stel ik dat versnellen graag uit tot een feestelijker moment!

  1. Vakantiepotje: 1.000 euro
  2. Aflossen: 10.000 euro
  3. Extra aandelen: 500 euro

Over de aandelen later meer!!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek, sparen, toekomst. Bookmark de permalink .

4 reacties op De goede voornemens: Sparen

  1. Veel succes!! En heel herkenbaar, jezelf graag rijk rekenen, maar ook onzekerheid hebben over je inkomen.

    Like

  2. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Mooie doelen! Herkenbaar en heel begrijpelijk dat je je onzeker voelt over je inkomen.

    Like

  3. Goede voornemens en super knap dat je in vier jaar tijd al zoveel hebt afgelost!

    Like

  4. example2300 zegt:

    Goede voornemens en wat knap dat je in vier jaar tijd zoveel hebt afgelost!

    Like

Reacties zijn gesloten.