De goede voornemens: leuke dingen blijven doen

wp-1451931150179.jpegLeuke dingen doen blijft actueel en voor mij blijft het belangrijk om dit op te schrijven en regelmatig terug te lezen, zodat ik niet “verslof” in een supersaaie sleur.

Dus ook voor 2016 kwamen deze doelen (eigenlijk is het een soort bucketlist) prominent terug in mijn bewust leven lijst

Daarnaast is er nog iets anders aan de hand: ik ben door het alleenstaand moederschap best eenzaam geworden. Veel activiteiten die ik deed toen ik nog single zonder kind was, passen niet meer bij mijn leven en dat geldt eigenlijk ook een beetje voor een aantal vrienden die ik had. Life goes on en een aantal vrienden bleven, maar sommigen ook niet waardoor er wel wat gaten zitten in mijn sociale netwerk….
Het blijft ook moeilijk voor me om een oppas te regelen voor sociale activiteiten. Op de één of andere manier vind ik dat blijkbaar steeds opnieuw niet belangrijk genoeg om het goed te regelen… En ook zonder oppas, overdag bijvoorbeeld (met of zonder kind) komt het er vaak niet van om iets af te spreken met een vriend of vriendin. Ik ga ik toch maar in mijn eentje (of met zijn tweeën) op pad, of we blijven thuis ons een beetje vervelen. Er zijn weken waarin ik naast Zonnekind en de kassajuf nauwelijks iemand spreek.
Ik kom op veel mensen over als een pittig wijf die het allemaal wel zo’n beetje regelt en dat is ook zo. Maar dat geldt niet voor alles: wat sociale contacten betreft ben ik eigenlijk best verlegen, onhandig en onzeker en heb ik het helemaal niet zo goed voor elkaar…

Het is gewoon best stom om te blijven denken dat al die mensen die ik ken en aardig vind, niet op mij zitten te wachten dus dat moet maar eens veranderen!

Vorig jaar ging ik overigens wel al zo nu en dan aan de slag met het uitbreiden van mijn sociale netwerk. Ik investeerde in vriendschappen door veel regelmatiger te gaan sporten en ik nodigde mezelf na lang twijfelen uit om een weekje samen met andere families op vakantie te gaan.
Ook helpt het dat Zonnekind nu naar een school gaat die ouderparticipatie volop stimuleert, waardoor ik veel nieuwe mensen heb leren kennen. En nu ze haar eerste twee schoolmaanden erop heeft zitten wordt het tijd voor “speelafspraakjes”, en mama kan dan af en toe best gewoon mee gaan natuurlijk..!

Toch blijft het lastig voor me om ook buiten Zonnekind om leuke dingen te doen, en daarom vulde ik dit jaar mijn “leuke dingen doen – lijst” aan met een aantal activiteiten met àndere mensen dan alleen Zonnekind…

Ik wil echt echt meer gaan investeren in sociale relaties. Mijn wereld draait niet om haar immers. Ze verrijkt me leven enorm maar ik ben ook nog iemand buiten mijn dochter om. En nu ze naar school gaat is het daar de hoogste tijd voor.

Zonnekind heeft om de week op woensdag vrij en alle andere woensdagen kunnen we, als het zo rustigjes blijft op het werk, gewoon vrij nemen. Ze is immers nog geen 5 en nog niet leerplichtig en meerdere 4-jarigen in haar klas hebben iedere woensdag vrij.

Alle roze leuke dingen: mama-en-dochter

Alle paarse leuke dingen: met andere ouders en kinderen
Alle groene leuke dingen: zonder Zonnekind

  1. Naar een theatervoorstelling / kinderopera (is er vorig jaar niet van gekomen)
  2. Vliegeren op het strand (is er vorig jaar niet van gekomen)
  3. Naar een festival (is er vorig jaar niet van gekomen)
  4. Een extra oppas zoeken zodat ik ook zónder zonnekind af en toe iets leuks kan doen.
  5. Een voorjaarsbarbecue met vrienden
  6. Een rondvaart door Amsterdam (En meteen wat vrienden bezoeken)
  7. Een speurtocht uitzetten in het bos en die vervolgens samen met Zonnekind lopen
  8. Mijn verjaardag vieren met familie
  9. Een stad bezoeken
  10. Een roadtrip
  11. Eens daten
  12. Een random act of kindness
  13. Nog eentje
  14. Een zonsopgang meemaken
  15. Een zomerbarbecuemegafeest met vrienden en kennissen
  16. Samen met andere ouders en kinderen iets leuks doen
  17. En nog een keer
  18. Een taart bakken
  19. Nog eentje
  20. Een vast dagdeel in de week besteden aan een sociale activiteit, desnoods macramé.
  21. Buiten slapen onder de sterrenhemel
  22. Een picknick met ouders en kinderen
  23. Een kasteel bezoeken
  24. Naar het zwembad
  25. Nog een keertje
  26. En nog een keertje
  27. Vooruit dan nog een keertje
  28. … en omdat het zo leuk is….. nog een keer
  29. Dansen
  30. Naar de film
  31. En nog een keertje
  32. Deze lijst is hopelijk nog láng niet af!!

Om te genieten van elkaar en de mooie dingen in ons leven. Omdat ik het verdien: cadeautjes voor mezelf en mijn meisje.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in leukedingendoen, Samen-doen, voornemens. Bookmark de permalink .

9 reacties op De goede voornemens: leuke dingen blijven doen

  1. Ik vind het een mooie lijst!

    Like

  2. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Mooie doelen! Btw; op mij kom je allesbehalve saai over, juist als een hele leuke, lieve en zorgzame moeder die van alles en nog wat onderneemt en grote avonturen beleeft met haar dochter.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja dat klopt. Ook. Het is ook intetessanter om dáárover te bloggen dan over de dagen (of weken) dat ik saai ben en geen volwassenen zie… En die dagen zijn er dus ook. Soms iets te veel…. 😉

      Like

  3. spaarmoeder zegt:

    Mooie doelen. Je bent niet saai, maar ik herken wel wat je bedoelt. Het is gemakssleur. Ik heb hetzelfde. Voor mij begint dit jaar heel anders dan andere jaren en k ga mezelf er ook toe zetten weer activiteiten op touw te zetten om weer onder de mensen te komen en te blijven.
    Als je dichtbij woonde hadden we elkaar kunnen helpen 🙂
    Succes met alle doelen! En een heerlijk 2016

    Like

  4. spaarmoeder zegt:

    Dat daten is trouwens ook een spannende!!!

    Liked by 1 persoon

  5. puckie zegt:

    Een sociaal leven met kind is anders. Ik heb er ooit bewist voor gekozen elke dag een volwassene te spreken. En door bijv samen te eten ook makkelijk te combineren met kind en geen oppas nodig. Overigens Is een vaste oppas erg fijn. Zowel voor mij als mijn kind.

    Like

  6. Je woont in Nijmegen, toch? Ken je Kompas Mengelmoes? Dat is een organisatie voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar bedoel ik jou dus niet mee.;) Maar het is een hele mooie organisatie met een heel bevlogen organisatie. Ik ken hen door NLDoet. Daar worden (meen ik) de tweede zaterdag van de maand creatieve workshops georganiseerd. Dus mocht je willen macrameeën of breien oid.. Overigens ben ik sinds 1 januari boventallig en merk ik ook dat ik moeite moet doen om ervoor te zorgen dat de supermarkt niet het hoogtepunt van de dag wordt…

    Like

Wat vind jij daarvan?

