Hello 2016: de eerste goede voornemens

house-1620334-639x703

Goede voornemens, je houdt ervan of niet. Ik hou ervan. Ik maak ze vaker dan eens per jaar en lees ze regelmatig terug. Daarbij gaat het er niet alleen maar om, om de doelen te bereiken. Het gaat me er óók om dat ik zo af en toe een keer stil sta bij wat ik belangrijk vind in het leven: waar wil ik van genieten, waar wil ik de focus leggen en wat wil ik proberen te veranderen….

Ik heb er zelfs een pagina voor aangemaakt in dit blog, zodat het makkelijker voor me is om de doelen scherp te houden. Toch verslofte ik vorig jaar omdat ik minder actief was op qua bloggen. Ach ja… die dingen gebeuren….

Vandaag werkte ik de pagina bij en in dit berichtje ga ik nader in op mijn eerste doel: een thuis maken van mijn huis…..

1. Huis wordt thuis

In 2015 had ik als doel mijn huis op te ruimen. Een ander doel was om mijn huis verkoop-klaar te maken en dat was eigenlijk de reden dat ik aan de slag wilde gaan met opruimen. In de loop van het jaar besloot ik het huis toch niet in de verkoop te zetten omdat het waarschijnlijk op dit moment voor mij, als ZZP-er, met de nieuwe regels niet haalbaar is om een nieuw huis te kopen. Ik ga dus voorlopig gewoon door met aflossen en wellicht durf ik het besluit te nemen om te verbouwen.

 

De reden dat ik wilde verhuizen was omdat ik dichter bij het centrum (én de school van Zonnekind) wilde wonen, maar vooràl omdat ik me niet prettig voel in mijn huis. Het is best donker en wat ongezellig, en om meer daglicht in het huis te krijgen zouden fikse verbouwingen nodig zijn. 
Ik hield me vrij braaf aan mijn doelen en ik ruimde best wel wat op maar minder dan dat ik wilde. Dat kwam natuurlijk ook doordat ik in het voorjaar van 2015 bedacht dat ik toch maar niet ging verhuizen. Ik dacht aan een huis “met een souterrain of zo” maar legde nog niet de link naar mijn eigen huis. Ik heb namelijk een souterrain oelewapper!!
Het blijft een kostbare aangelegenheid om mijn huis echt te verbouwen naar een ideaal huis en ik ben er nog niet over uit of ik al die verbouwingen ook echt wel wil… Dat is een moeilijke beslissing die ik voorlopig nog niet wil nemen… In de tussentijd heb ik wel bedacht dat ik het mezelf moet gunnen om me lekker te voelen in mijn huis en dat zit hem in meer dan alleen opruimen….
Als enthousiaste consuminderaar was het even moeilijk voor me om “om te schakelen” want om me lekkerder te voelen in mijn huis zal ik ook moeten gaan investeren. Door bijvoorbeeld bepaalde meubelen het huis uit te doen: meubelen die niet echt bij me passen en die me herinneren aan een nare tijd. 

Dat betekent dus: nieuwe gordijnen. Een ander kastje. En ja, misschien toch wel die verbouwing die zichzelf terugverdient.

 

Daar ga ik dus mee aan de slag, in het nieuwe jaar…..
 
  1. Januari: Lelijke kastje waar de tv op staat vervangen.
  2. Januari: Kamer van Zonnekind aanpassen naar kleuterkamer (die heeft immers al láng geen commode meer nodig…).
  3. Januari: Commode en kastje en evt. andere zooi verkopen op MP.
  4. Februari: Een ander bankstel.
  5. Januari: Deurmat vervangen.
  6. Januari: Kapstokken verhangen in de hal.
  7. Februari: Drie offertes aanvragen voor het bewoonbaar maken van mijn souterrain zodat ik thuis kan gaan werken. Met daarbij de optie “Tuinkamer verplaatsen naar achterin de tuin voor een beter tuingevoel”, “badkamer creëren in het souterrain” en “aanpassing hek plus overdekt fietsenrek”.
  8. Februari: Zooi richting kringloop of milieustraat.
  9. Februari: gordijnen vervangen.
  10. Februari: Kastruimte creëren op zolder.
  11. Maart: Zooi die ik blijkbaar niet weg kan gooien richting de zolder. Dat kan nu. Want er is kastruimte. Die ik in februari gemaakt heb. 
  12. In maart lijst bijwerken.

 

De komende dagen zal ik nog wat meer voornemens posten!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Ontrommelen, opruimen, voornemens, wonen. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hello 2016: de eerste goede voornemens

  1. Thea zegt:

    Nog de beste wensen voor jou en je dochter. Sterkte met je goede voornemens.
    Wordt vast goed. Als je meer “eigen gekozen” spullen om je heen hebt, wordt het vast meer een thuis. Fijne dag, groetjes, Thea.

    Like

  2. Consuminderenmetplezier Jolanda zegt:

    Mooi voornemen om van je huis een thuis te maken,succes met uitzoeken van allemaal leuke (voor jou) nieuwe spullen!

    Like

  3. Mathilde zegt:

    Van commode TVkastje maken? Met een nieuw verfje en andere knopjes op de deuren? Veel succes met je goede voornemens en het maken van een eigen thuis

    Like

  4. bespaarzunig zegt:

    Mooi doel! Ik ben ook van de goede voornemens.

    Like

  5. Pingback: De goede voornemens: Sparen | Mariimma

  6. Pingback: Minimaliseren en de kunst om niet te kopen | Mariimma

Reacties zijn gesloten.