Minder vaste lasten

Voor het eerst in de 13 jaar dat ik nu als zelfstandige werk, heb ik geen enkele opdracht in het vooruitzicht en daar maak ik me zorgen over. Geen werk is immers geen inkomen als je zelfstandige bent…. en ja ik heb een buffer maar die heeft een bodem….

Toch is er vooral goed nieuws in 2016. Zo loopt in juli de huur van mijn kantoor af. Dat pand huurde ik vijf jaar geleden en al binnen een jaar had ik spijt… maar ja… huurcontract van vijf jaar…. dus op de blaren zitten…mortgage-and-money-4-1212026-640x640

Zeker nu ik sinds 2 jaar geen personeel meer heb en meer vanuit huis dan op kantoor werk, is het een heel bedrag, bijna 1.000 euro inclusief BTW. Goed op te brengen bij tonnen omzet zoals ik die ooit had…. maar nu al lang veel te duur. Nu is dit een zakelijke uitgave, dus aftrekbaar, met BTW en de aftrek eraf zou het ongeveer 500 à 600 zijn…. Maar toch betaalde ik het iedere maand en binnenkort mooi niet meer!

Nog een half jaar en dan ben ik er vanaf….

Nóg een besparing: de kinderopvang. Het verschil tussen drie volle dagen en twee nog-geeneens-halve dagen tikt lekker aan. Natuurlijk krijg ik ook veel minder toeslag terug en betaal ik schoolgeld, maar dan nog bespaar ik zo’n 300 euro per maand.

En dan natuurlijk de hypotheekrente. Ik betaal minder en minder, het verschil met 3 jaar geleden is – inclusief de omzetting van woekerpolis naar spaarhypotheek – 450 euro (exclusief HRA) en ongeveer 350 euro netto (inclusief HRA). Voor mij is het lastig om de HRA zichtbaar te maken omdat deze bij ZZP-ers niet maandelijks wordt uitgekeerd, maar in mindering wordt gebracht op de inkomstenbelastingen….

Al met al ga ik in 2016 zo’n 10.000 euro minder aan vaste lasten betalen.  Toch leuk…
Als ik dàt bedrag nou eens aflos, in 2016….. …. …. of een beetje meer…. …. of toch die verbouwing en dan verhuren om de verbouwing terug te verdienen….

Maar …. eerst maar weer eens keihard gaan acquireren in januari….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Minder vaste lasten

  1. Luccy zegt:

    Hoi Marrimma,

    Verbouwen en verhuren? Goed idee! Zoiets als ‘income property’ ?
    Leuke voorbeelden te zien op you.tube. bij ‘income property scott mcgillivray’
    Groetjes, Luccy

    Like

  2. Cisca zegt:

    Nog 2.000 erbij en dan is dat mijn jaarinkomen.Maar ik leef er ook prima van.Alles is betrekkelijk. Mijn WIA is maandelijks gegarandeerd dus geen stress van geen opdracht geen inkomen.Trouwens petje af hoe je je leven leeft

    Like

  3. Ik herken je zorg. Ik werk ook vanuit huis als zelfstandige en het is toch fijner als er wat opdrachten op de rol staan!

    Like

  4. Wat balen zeg, maar wat fijn dat je er straks vanaf bent! Dan moet het volgens mij helemaal wel goed komen met die doelen. En die opdracht; als ik zo hoor hoe je de laatste jaren bezig bent geweest, dan heb ik er eigenlijk geen twijfel over dat dat ook niet gewoon goed gaat komen.

    Like

Wat vind jij daarvan?

