Hoera ik loste weer af!

hypotheekgrafiek

Zie je dat knikje helemaal achteraan de grafiek, bij de groene en (dus) oranje lijn? Ik loste namelijk weer een mooi bedrag af, net op tijd, dit jaar. €12.500 om precies te zijn. Met deze aflossing zakte mijn totale hypotheekschuld naar (afgerond) 229.000 euro en loste ik dus in totaal meer dan 70.000 euro af. Wát een bedrag…!

In de grafiek is aan de blauwe lijn duidelijk te zien dat de waarde van mijn huis is gedaald. Ik begon in 2012 met aflossen om ervoor te zorgen dat mijn huis niet langer meer onder water stond en dat doel bereikte ik in februari 2014: daar daalde de oranje lijn (mijn totale hypotheekschuld) onder de blauwe lijn: de WOZ waarde van mijn woning.

Ik heb twee leningdelen: een meegroeihypotheek (paarse lijn) die ik met veel gedoe heb kunnen omzetten naar een spaarconstructie. Ik loste daar eenmalig op af maar inmiddels weet ik dat het voor mij gunstiger is om niet af te lossen op dit leningdeel: ik kan beter een storting doen.
Ik stortte drie keer het maximale bedrag in de tegenrekening waardoor ik meer rente (en rente op rente…!) ontvang en mijn maandelijkse inleg daalde. Over 19 jaar staat daar, als alles lekker doorloopt “gewoon” een bedrag van 71.000 euro op, dat dan wegvalt tegen de even hoge schuld. Eigenlijk staat mijn huis dus alláng niet meer onder water. Het huidige bedrag van 20.ooo euro in de tegenrekening zou bij verkoop immers vrijkomen en daarmee is het verschil tussen de blauwe en oranje lijn gelukkig groter dan dat het in de grafiek is weergegeven…

Wellicht ga ik ook volgend jaar nog een keer een storting doen in de tegenrekening van de meegroeihypotheek, maar vooralsnog heeft de aflossingsvrije lening mijn grootste aandacht vanwege de hoogte van de lening en de daarmee samenhangende vaste lasten.

Ik begon op 225.000 euro aflossingsvrije schuld, betaalde iedere maand zo’n 1.250 euro aan rente op beide leningdelen en dacht verder niet veel na. In 2012 werd ik gelukkig wakker en begon ik met aflossen. Inmiddels betaal ik nu  maandelijkse minder dan 1.000 euro rente, met deze nieuwe aflossing kom ik uit op ongeveer 920 euro rente per maand. Ik kies er bewust voor om geen vaste extra aflossing per maand te doen omdat mijn inkomen erg fluctueert. Voor mij is het dus maandelijks erg interessant om lagere vaste lasten te hebben en, wanneer het kan, af en toe één grote storting te doen. Aangezien ik als zelfstandige geen maandelijkse storting van de HRA krijg, maar dit bedrag jaarlijks verrekend wordt met de te betalen inkomstenbelastingen, voelt het erg fijn om die maandelijkse lasten zo laag mogelijk te krijgen….

Ik heb nog buffer over… Maar ook heb ik voor volgend jaar nog geen één opdracht en (dus) nog geen inkomen. Dus ik laat het even bij deze aflossing van 12.500 euro en daarmee blijf ik dit jaar dus ver onder het jaarlijkse maximum.

Jammer dat ik het maximum niet haal…

… maar hee… zie die lijnen eens even lekker naar beneden gaan!!!!

 

Nu nog “even” nieuwe opdrachten zien te vinden zodat ook in 2016 de ngezette trend lekker door kan lopen…!

 

Nota bene: het overgrote deel van de aflossing is geld van de BV…. dat is dus pensioengeld dat nu niet meer uitgekeerd kan wordrn na mijn 67e…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hoera ik loste weer af!

  1. Suuz zegt:

    Wat een lekker gevoel moet dat zijn. Knap als je zoveel bij elkaar kunt krijgen. Tip mijnerzijds vanuit mn hypotheektijd: als je aflost, doe dan eerst het aflossingsvrije gedeelte. Dat spaargedeelte reguleert zichzelf een beetje. Als je van dat afl.vr. gedeelte af bent, ga je verder met de volgende. Ook zou je dan verder kunnen gaan met het reeds gespaarde gedeelte te gebruiken voor aflossing en de rest om te zetten naar aflossingsvrij. Lagere rente en premie en het aflossen gaat dan sneller.

    Heb je overigens je WOZ-waarde wel naar peildatum ingevoerd?

    Like

  2. Crafts 'n' Skills zegt:

    Ziet er heel erg netjes uit zeg! Wat moet dat een heerlijk gevoel geven, zo aan het einde van dit jaar. Ik wens je heel veel succes met het vinden van nieuwe opdrachten!

    Like

  3. Lis zegt:

    goed zeg! en ach, noem het pre-pre-pensioen 😉

    Like

  4. Pingback: Keuzes maken…. | Mariimma

  5. Pingback: De voorlopige aanslag inkomstenbelasting | Mariimma

Reacties zijn gesloten.