Waarom ik kerst niet leuk vind..

christmas-bulbs-1258956-639x750

Kerst is dè tijd van het jaar dat we overspoeld worden met beelden van ideale families. Nu weten we allemaal dat ideale families helemaal niet bestaat, maar desondanks raken veel mensen ermee besmet.

Zo ook mijn familie.

Die ook niet ideaal is maar zeker niey dysfunctioneel. Een hele gewone familie eigenlijk…. Met de kerststress die daar blijkbaar ook bijhoort…

Er moet dus samen gekomen en gegeten worden. Helaas heeft mijn familie niet zo veel tradities en wat ik daarover inmiddeld geleerd heb, is dat dat een grote handicap is.
Want bij afwezigheid van “de dingen doen omdat we ze nu eenmaal altijd zo doen”, moet hier ieder jaar opnieuw nagedacht worden over wat we gaan doen….
De oudste generatie is onzeker en “past zich wel aan” maar natuurlijk zijn er stiekem wensen en ideeën…. En eigenlijk geldt dat ook voor de andere generaties….

Aangezien we vooral niemand voor het hoofd willen stoten drijft het familieschip vrij stuurloos rond.

De verwachtingen zijn er echter wel degelijk. Onuitgesproken. Waardoor we voor elkaar gaan denken. En allemaal met plannen komen waar we zelf niet eens achter staan. En desondanks blijken mensen dan toch opeens een kort lontje te hebben en gevoelens gekrenkt te worden.

Tja.

Dat is blijkbaar onze familietraditie.

Ingewikkeld hoor….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

14 reacties op Waarom ik kerst niet leuk vind..

  1. Zulke jaarlijkse dansen kunnen knap ingewikkeld zijn.
    ‘Wat wil jij?’
    ‘Weet niet, wat wil jij?’
    ‘Maakt mij n iet uit, zeg jij het maar’
    ‘Maakt mij ook niet uit. Jij mag het zeggen.’
    En volgend jaar weer hetzelfde ritueel.
    Ondanks dat, toch een fijne Kerst.

    Liked by 1 persoon

  2. Janne1950 zegt:

    ..wij hebben maar 1 kersttraditie: doen waar je zin in hebt, al of niet in familieverband!

    Like

  3. Lis zegt:

    hear, hear! sint is al weg, nu de kerst nog en dan zijn we er weer een jaartje klaar mee…

    Like

  4. Daantje zegt:

    Ik herinner me idd je blogje van vorig jaar hierover nog! Hopelijk is het snel achter de rug voor je.

    Wij hebben dit jaar erg relaxte feestdagen, ik heb mijn poot stijf gehouden en nu vieren we tweede kerstdag thuis ipv Bij schoonfamilie. Heerlijk!!

    Like

  5. Ineke zegt:

    Ik vind kerst altijd wel leuk maar er wordt ook niet erg ingewikkeld gedaan in onze familie, dat scheelt. Ik heb weer een grafhekel aan oud en nieuw met zijn geforceerde: o wat wens ik jou toch alle goeds toe gedoe. Zou graag dat hele circus op mijn werk ook overslaan maar dat lukt helaas niet…. Zo fake allemaal.

    Like

  6. Jolanda zegt:

    Oh ja, die onuitgesproken verwachtingen zijn het ergst! Dat hebben wij ook jaren gehad: ouders en schoonouders die de perfecte kerstdag in gedachten hadden, maar dan niet uitspraken hoe laat je aanwezig moest zijn, en hoe lang, en dat je eigenlijk had moeten helpen bij de voorbereidingen van het eten, terwijl je dat had gevraagd en ze dan antwoordden : “nee hoor, het lukt wel”…….
    Inmiddels zijn de verwachtingen wat getemperd en wordt er meer uitgesproken: geen kerstdiner meer bij de schoonfamilie, geen kadootjesgeweld meer bij mijn familie……..gewoon weer alleen gezellig samenzijn. En ineens is kerst weer gezellig, misschien niet glamour-achtig, maar gewoon gezellig!

    Liked by 1 persoon

  7. Wilma zegt:

    Wij vieren kerst met onze volwassen kinderen en de tweede kerstdag zijn we lekker samen. Of het ingewikkeld is heb je toch ook zelf in de hand? Wees de eerste die gewoon heel duidelijk zegt wat de wensen zijn. Mijn man en ik zijn graag 1 dag met kinderen en aanhang maar verplicht is dat niet. Als ze aangeven iets anders te willen doen: even goeie vrienden. Ik zou het pas echt erg vinden als ze helemaal niet kwamen (buiten de kerst om)

    Like

  8. Mammalien zegt:

    Ik herken het, die kersthekel. Het is allemaal zo op de tenen lopen, doen wat “hoort” en moet met alle daarbijbehorende stress omdat je toch niet kunt voldoen aan alle verwachtingen. Bah.

    Like

  9. Oh haha, ik schreef er net ook over. Misschien sla ik volgend jaar de kerst wel over. Lijkt me heerlijk.

    Like

  10. sillie zegt:

    he jasses dat is ook gewoon niet leuk.
    Hopelijk valt het dit jaar erg mee en/of word t tijd voor een nieuwe traditie?
    Hier doen wijzelf erg ontspannen, ik werk 🙂 en wie wil en kan kan bij ons komen eten, wie andere dingen wil doen even goeie vrienden! De/onze kerstgedachte is toch doe wat je happy maakt.
    En we zijn niemands verplichting, en andersom ook niet 🙂 dus de ene keer zit het stampdruk aan tafel met t eten en de andere keer zit alleen ons eigen gezinnetje er, alles prima.

    Like

  11. Ikke zegt:

    Man is te werk. Familie weet dit. Dus wij zijn nergens uit genodigd dit jaar en ben ik met de kinderen lekker thuis. Ook volgend jaar mag manlief beide kerstdagen werken. Pas 2017 krijgen wij weer te maken met het touw trekken hoe of de wat.

    Oud en nieuw net zo iets. Brengen wij vooral slapend door, worden we wakker door de herrie wensen we elkaar een goed nieuwjaar draaien ons om en slapen verder. Vorig jaar vroeg ik me dus serieus af welke halve zool midden in de nacht zoveel lawaai maakte! Pas door alle licht flitsen Realiseerde ik me dat het nieuwe jaar begonnen was.

    Succes de komende dagen! En vergeet vooral niet te genieten samen met je meisje!

    Like

  12. Misschien kun je dit jaar gebruiken om te inventariseren wat iedereen zou willen en daarmee de basis leggen voor een traditie?

    Like

  13. Minimaal zegt:

    Ik vind het zo verschrikkelijk, dingen moeten doen “omdat we het altijd zo gedaan hebben”. Ik krijg er spontaan jeuk van. Het is juist leuk om weer eens wat anders te doen. Ik merk dat ik de laaste tijd meer ga afvragen wat ik nu zelf graag wil, Heel fijn om ook eens aan mezelf te denken 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.