Verjaardagsfeest

De verjaardag van Zonnekind komt eraan: nog twee dagen en dan is ze officieel een kleuter.

Maar eigenlijk is ze dat al, vinden we allebei.

Waar ik voorgaande jaren vol enthousiasme al weken tevoren mensen uitnodigde en lijstjes maakte, bleef het nu een beetje stil. Ik zag er tegenop en eigenlijk nog steeds. Ik wil al haar verjaardagen eigenlijk groots vieren, maar dat blijft lastig: de combinatie van verschillende mensen deed het gewoon niet zo goed, de afgelopen tijd. Ik heb een paar familieleden die nogal… uhm… aanwezig zijn. En andere mensen ondersneeuwen. Ook jarige meisjes….

Bovendien was ik gewoon echt veel te druk tijdens die verjaardagen. Ondanks dat ik alle gedoe-besparende zaken, zoals mensen zelf taart laten pakken etcetera, echt wel in praktijk bracht, bleef ik veel heen en weer lopen om deuren open te doen, knoeipartijen op te ruimen, toch weer koffie bij te zetten, cadeaupapier weg te gooien, gesprekken aan te knopen, aandacht te schenken aan eenieder die dat nodig had en ondertussen verloor ik mijn lieve feestvarkentje een beetje uit het oog. Blijkbaar heb ik vrienden die zich graag laten bedienen en het niet zo goed aanvoelen dat zo’n dag ook voor mij eigenlijk een feest zou moeten zijn….

Ik wil haar verjaardag graag vieren met familie én vrienden. Ze heeft niet zo veel familie: niet twee opa’s en oma’s immers want geen papa. En “maar” twee neven. Dus wat mij betreft horen die vrienden erbij. Maar die vrienden hebben kinderen en die kinderen plassen in hun broek en gooien bekers sap om, waarna ik tóch vragend aangekeken word.

Ik probeerde het vorig jaar anders: mensen een tijdsindicatie meegeven zodat Niet Iedereen Tegelijk Kwam en we wat meer aandacht voor elkaar konden hebben. Maar ook dát werkte – hoewel wel beter – niet helemaal zoals ik wilde.

Dus dit jaar doen we het anders. Ik nodigde alleen de familie uit. En de buren. Die vrienden die komen volgend jaar maar weer… Hebben we dán gewoon drie dagen feest. Maar dit jaar wil mama rust!

Tips om het handig(er) aan te pakken zijn niet nodig. 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

19 reacties op Verjaardagsfeest

  1. sjroughsedge zegt:

    Alvast gefeliciteerd, en een leuk feest gewenst!

    Like

  2. Lekker doen waar jullie je goed bij voelen! En nee, dit is geen tip… 😉

    Like

  3. JBR zegt:

    Door vallen en opstaan vind je jullie evenwicht om jullie feestjes te vieren. Een fijne dag voor jullie alletwee!

    Like

  4. Siny zegt:

    Goede keuze ( denk ik) vindt het bij mijn kleinkinderen ook altijd prettiger om , alleen met opa en oma’s en de oom en tante te vieren.
    De jarige heeft dan alle aandacht en tijd wederzijds wat ook belangrijk is voor ons als grootouders.
    Op het moment dat er vrienden bijzijn met kinderen wordt het meteen “te” .
    Die vieren het nu dus los van elkaar en inderdaad 3 x want ja ook het schoolfeestje komt nog .

    Fijne dag en geniet ervan

    Like

  5. Gewoon Vlijtig zegt:

    Goede beslissing van je.

    Like

  6. Korreltje zegt:

    Het is een chaos, meestal, zo’n kinderverjaardag, uitputtend voor de ouders. En je moet je inderdaad afvragen of de kinderen er nu veel lol aan beleven? Ik vraag dus meestal nu (ze wat ouder zijn en ik meer ervaring heb) wie er mogen komen. SOms is het “zoveel mogelijk” en als de cadeau’s zijn uitgepakt gaan ze lekker boven op hun kamer met de andere kinderen spelen zodat wij met die ouders zitten… . Maar zeker voor kinderen onder de 4 zou ik zeggen: hou het lekker overzichtelijk en nodig alleen de mensen uit die ze zelf graag en vaak zien!

    Like

  7. Christina zegt:

    Een fijne verjaardag alvast! En een feest met een blij meisje als stralend middelpunt, en een blije en relaxte mama gewenst!

    Like

  8. Ach, ik heb wel een beetje met je te doen, of is dat niet wat je wilt horen? Moederschap lijkt wel synoniem voor schipperen.
    Dat kleine zinnetje onderaan dat je geen tips hoeft…. Wat jammer, want ik had LOADS of tips (maar niet heus).
    Hele fijne, gezellige, knuffelige, rode koontjes, vroeg opstaan, opgewonden, feestelijke verjaardag gewenst. Gefeliciteerd met je kleuter!

    Like

  9. Lis zegt:

    wij hebben meestal twee feestjes, 1 voor familie en 1 voor vrienden. Het past simpelweg niet anders… kindjes zijn allemaal in de winter jarig, en met 8 volwassenen en 8 kinderen is het hier echt tot de rand gevuld. Kinderfeestjes nog niet, pas als ze naar groep 3/4/5? gaan ofzo… weet ik eigenlijk nog niet precies.

    dit is overigens geen tip, want alleen maar verdubbelde ellende. twee keer bedienen, twee keer opruimen, twee keer gedoe. maar wel gedeelde smart, want +man. alhoewel, hij bedient dan vooral zijn familie… dus in dit geval eigenlijk +1-1=0.

    wat ik vooral probeer te zeggen: sterkte!
    en natuurlijk: gefeliciteerd met je zonnekind!!

    Like

  10. Lies zegt:

    Ik ben ook geen fan van kinderverjaardagen met volwassenen. Wij hebben dit dan ook afgeschaft vanaf de 5e verjaardag. Dan is er een kinderfeestje en dat is al druk zat. Op de verjaardag zelf komen alleen de opa’s en oma’s die in alle rust en aandacht cadeautjes kunnen geven en de jarige het middelpunt kunnen laten zijn. Wat een rust. En het scheelt ook een berg cadeautjes, wel fijn vind ik 🙂

    Like

  11. Wil je geen tips? Nou zeg 🙂 haha. Gefeliciteerd met je grote kleine dame. Met het bijna naar school gaan. Gewoon met het moederzijn op zich ook trouwens.

    Like

  12. yours truly zegt:

    Af en toe kom ik hier via via bij toeval weer terecht. En ik denk maar 1 ding: zeur jij weleens niet? Kun jij niet eens omdenken? Sinterklaas is een gedoe, een verjaardag is een gedoe. Alles is een gedoe. Neem van deze voormalig alleenstaande moeder aan: gedoe creeer je zelf. Het kan nl ook heel leuk zijn. En die vrienden? Die kun je opvoeden. Gewoon vriendelijk doch duidelijk.

    Het hoeft allemaal niet groots. Klein, simpel en kort is voldoende voor een kleiner kind. Maar ik heb het altijd fijn gevonden dat mijn vrienden daar onderdeel van waren. Vrienden die gelukkig wel behulpzaam zijn overigens.

    @Siny: ook ik interpreteer jouw reactie een beetje als: opa’s en oma’s hebben ook hun tijd nodig. Ik persoonlijk krijg daar altijd een beetje de kriebels van. Het klinkt als een recht. Het is enkel een voorrecht imho.

    Deze reactie zal helaas wel weer gemodereerd worden, net als die op de Sinterklaas-post. Maar ik vond dat ik het aan je kwijt moest.
    Het is niet zozeer een aanval als misschien een beroep op je positief denkvermogen. Het maakt het leven zoveel leuker!

    Like

    • mariimma zegt:

      Hoi Yours Truly,

      Ik heb besloten je reactie te plaatsen, ondanks dat ik me niet herken in het beeld dat jij van mij schetst. Misschien lees je wat selectief?

      Groetjes!

      Like

      • Anoniem zegt:

        Dat vind ik netjes van je. Zoals gezegd: geen aanval maar de hoop dat je soms n iets lossere kijk kunt hebben ipv alleen de beren op de weg zien. Het heeft mij met de jaren erg geholpen om los te laten. Lukt wellicht niet altijd, maar t lucht wel vaK op.

        Like

      • mariimma zegt:

        Tja ik blijf het niet met je eens wat betreft die beren en negativiteit / positiviteit maar voel geen enkele behoefte dit nader toe te lichten… ik raad je aan wat minder selectief / vooringenomen te lezen, wie weet helpt dat?

        En oh ja… je punt is gemaakt inmiddels… toch?

        Like

  13. Pingback: Een feestweekend | Mariimma

Reacties zijn gesloten.