Mag Sinterklaas alstjeblieft nog gewoon weg blijven?

sinterklaas_background1__50_2560x1809

Ik heb er best goede herinneringen aan, aan Sinterklaas. De liedjes en de spanning van het kadootjes krijgen en alles wat erbij komt kijken. Veel ouders van kleine kinderen doen er, waarschijnlijk om die reden, vol overgave aan mee maar ik ben blijkbaar gewoon niet zo’n ouder…

Ik vind het stom.

Sinterklaas is immers niet meer wat het geweest is. Al dat overweldigende gedoe met het Sinterklaasjournaal en de grote hoeveelheid aan reclames, ik heb er niks mee…

Gisteren, toen we boodschappen deden, gingen de haren in mijn nek ervan overeind staan…. Al in september waren er pepernoten te koop, maar nu worden ook de “schoenkadootjes” en de zwarte pieten en sinterklazen al schreeuwerig aangeboden.

Ik vind dat stom.

Het is begin oktober. Het is een supermarkt, een plek waar je fruit, kaas en eieren koopt. Rot toch op met je schoenkadootjes…
Blijkbaar komt Sinterklaas niet, zoals vroeger, gewoon één keer langs maar zijn er kinderen die gedurende meerdere weken, meerdere keren de schoen zetten en kadootjes krijgen.

En dan heb je nog die hele Zwarte Pieten kwestie. Waar ik ook weer helemaal boos van word. Want… jeetje… moet dat nou écht… je eigen beleving zó belangrijk vinden dat het kwetsen van anderen van ondergeschikt belang wordt?

Ik vind dat stom.

Gelukkig zijn ze op de Vrije School, waar Zonnekind over een paar weekjes zal starten, héél duidelijk: over Sint wordt amper gepraat zo lang Sint Maarten nog niet voorbij is.

Sint Maarten is op 11 november. Dus dan nog wordt het drie en een halve week sinterklaasgedoe….

De eerdere sinterklaasvieringen lukte het me nog om één en ander zoveel mogelijk weg te moffelen en aan Zonnekind voorbij te laten gaan. Ze leerde liedjes van de juffen en Sint en Piet kwamen daar langs. Prima natuurlijk. Ook voedde ik mijn familie op waardoor Zonnekind niet overstelp werd door grote en vele kado’s.
Maar ja… vorig jaar was ze pas drie… Dit jaar is ze een kleuter, ze neemt veel meer waar en dat geeft me weer een hele nieuwe uitdaging.
Want JA ik wil haar leren dat Sinterklaas, net zoals Sint Maarten, eigenlijk een feest van naastenliefde is (en dus niet een feest van inhalige kinderen).
En JA ik wil haar leren dat Sinterpiet een betere naam is dan Zwarte Piet. En já ik wil haar leren dat wensen leuk zijn, maar niet altijd uitkomen. Dat ze niet alles hoeft te krijgen waar haar oog op valt.
Ik kan en wil haar niet helemaal weg houden van het sinterklaasgebeuren, maar vind het jammer dat ik als moeder en opvoeder meegezogen word in een feest waar ik zo mijn vraagtekens bij heb.

Ik vind dat stom….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, opvoeddingen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Mag Sinterklaas alstjeblieft nog gewoon weg blijven?

  1. Astrid C. zegt:

    Ja dat heb je mooi verwoord, want dat vind ik nou ook.

    Like

  2. Siny zegt:

    Ben het roerend met je eens.

    Like

  3. Siny zegt:

    Toevoeging, plaatje boven dit blogje is al vrije school prent . Leuk wat zal je meisje daar mooie dingen leren.

    Like

  4. valhalla zegt:

    Oh, ik ben het zo ongelofelijk met je eens! Op de vrije school wordt het veel mooier en ingetogener gevierd he?
    Al die catalogi vol met troep, die housemuziek, dat hijgerige sinterklaasjournaal…. alsof het nog niet spannend genoeg is zoals het is. Ik ben heel blij, dat hij hier niet komt.

    Like

  5. bespaarzunig zegt:

    Ik vond sinterklaas altijd leuk en keek er erg naar uit om het met ons kind te kunnen vieren. Alle heissa op school ed had ik niet voorzien. Ze kijken daar zelfs dagelijks sinterklaasjournaal in die periode.

    En laat zoon nou snel overprikkeld zijn en daar erg ongezellig van worden…..

    Sinds zoon hier is zien we op tegen de wijze waarop sinterklaas in Nederland gevierd wordt.

    Laten we het aub weer klein, rustig en simpel maken!

    Like

  6. Sinterklaas is toch ook een feest van naastenliefde en een beetje plagen? Zo kun je het toch gewoon ook vieren?

    Like

  7. lieveheersbeestje zegt:

    Wij hebben het afgeschaft..al 21 jaar geleden. Maar nog steeds heb ik overspannen oma en opa aan de lijn over wat ze toch voor de kinderen moeten kopen… Al 21 jaar roepen we dat we er niet aan mee doen. Al 21 jaar zetten ze een doos met onnodige pakjes voor de deur… (je weet wel; allerlei spullen die we al lang hebben en waar ze niet meer mee spelen…). Vorig jaar (eindelijk) werden ze verstandiger en kregen de drie grootsten een chocoletter met wat geld. Daar waren ze nou echt blij mee! Want ze moeten hun kleding en zo zelf betalen van hun bijbanen en stufie.
    Helaas werd de jongste van 9 wel overvloedig bedacht met kleurspullen (hij kleurt niet en we hebben alles daarvoor al in huis omdat de anderen wel kleuren), auto’s (speelt hij niet meer mee) en snoep dat hij niet lekker vond. Waarom??? Het feest dat wij vroeger thuis vierden was geinig, met gedichten en suprises en kleine kadootjes. Maar opeens moeten opa en oma alles op een weegschaal leggen en moeten de kinderen van alle dochters hetzelfde krijgen. Tsja..vechten tegen de bierkaai…

    Like

  8. Nu kun je een paar mooie gedichten maken en in de schoen doen. Of op 5 december aan een kadootje hangen. Of een avond allerlei liedjes zingen. Of verzinnen. Misschien zijn er wel andere kinderen (die het niet kunnen vieren), waar je samen mee kunt doen. Maak er een lekker en gezellig avondje van. Als de wereld gek doet, kun jij nog steeds doen wat jij leuk of belangrijk vindt.
    En over een paar jaar gelooft Zonnekind niet meer, en kun je lekker samen giebelen over surprises. En een paar vriendjes uitnodigen voor een feestje met surprises en getrokken lootjes en gedichten, met chocomelk en pepernoten. Heerlijk!
    Ik heb een vriendin die een (gespannen) huwelijk had gehad met een nederlander en voor de kindjes in NL is gebleven. Ze had helemaal niets met Sinterklaas omdat alles perfect en over the top moest. Tot ze bij mij een keer op de stoep stond op 5 december. Natuurlijk mocht ze binnen en deed ze mee. We hadden geen surprises (dat paste niet bij de kindjes die er waren), maar voor iedereen was een grappig of lief gedichtje bij een weldoordacht lief klein kadootje en we hadden lol. Ze ging weg met de opmerking: “Nu snap ik wat de bedoeling van SInterklaas is”. En dat vond ik een heerlijke bonus.
    Ik hoop dat je kunt genieten van de dingen die er leuk aan zijn.
    Met de groeten van KruidigPiet.

    Like

  9. johmar zegt:

    ik vind die feestdagen heus wel leuk en gezellig, maar de voorpret begint wel steeds vroeger , ik zag in september al pepernoten in de winkel en nu begin oktober liggen de winkels er al vol mee en toen ik gisteren bij ons in het tuincentrum kwam ,waren ze daar ook al bezig om de kerstversieringen uit te stallen ! echt, moeten we straks het hele jaar al met feestdagen bezig zijn die pas maanden later echt gevierd worden, nog afgezien van het feit dat het allemaal alleen maar over materialisme gaat i.p.v. wat de dagen echt betekenen.

    Like

  10. Crafts 'n' Skills zegt:

    Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Wij doen wel aan Sinterklaas, hebben nu eigenlijk alle (10 kleine) cadeautjes al in huis, maar er wordt verder nog écht niets aan gedaan. Pas als de Sint en zijn Pieten voet aan land zet gaan we er langzaamaan eens wat aandacht aan besteden. Maar tot die tijd? Vieren we de herfst!

    Like

Reacties zijn gesloten.