Hoe het eigenlijk met budgetteren gaat….

Ik heb het een tijdje los gelaten, dat budgetteren. Eigenlijk liet ik het los omdat ik gewoon geen zin had, maar stiekem speelde ook wel in mijn achterhoofd dat het interessant zou kunnen zijn om een paar maanden later eens te evalueren wat er gebeurt met mijn uitgaven, wanneer ik niet eens per week mijn administratie bijwerk.

Dus werkte ik vanmorgen mijn administratie bij, voor het eerst in drie maanden dus dat was een behoorlijk klus…

In de onderstaande grafiek mijn maandelijkse variabele uitgaven…

Naamloos

Een paar dingen vallen op:

  • Ik gaf niet zo veel aan vakantie uit: ik bleef onder de  450 euro. Voor sommigen lijkt dat misschien een heel bedrag, maar drie weken hotel of een huisje zou al meer geweest zijn. Wij gingen drie en een halve week en de kosten bestaan uit camping, brandstof, entreegelden voor bijvoorbeeld een museum, en wat pintransacties, die ik uitgaf aan ijsjes, hapjes, een keertje uit eten etcetera.
  • Tijdens de zomermaanden gaf ik veel meer geld uit aan boodschappen. Dat is op zich vrij makkelijk te verklaren doordat ik tijdens de vakantie helemaal niet gebudgetteerd heb op boodschappen en vervolgens ook toen ik thuis kwam, weer flink wat voorraden heb aangevuld. Tijdens de vakantie hebben we vaak vrij luxe gegeten, omdat uit eten gaan met een klein meisje lang niet iedere dag een goed idee is en ik wél als een God in Frankrijk wilde eten.
  • Ook in september budgetteerde ik niet, maar in deze maand gaf ik iets meer uit dan toen ik – aan het begin van het jaar – wél nog budgetteerde. Vooral gaf ik in september te veel geld uit aan leuke dingen en uitjes: meer dan het dubbele van wat ik me voorgenomen had… Daar moet ik dus wel wat op gaan snoeien de komende tijd (toch maar weer boterhammen mee naar de klimhal…).
  • De kosten voor huisraad plus dieren kent een piek in juni, toen de poezen beide ingeënt werd en Otje ook gesteriliseerd werd. In september volgde nog een na-enting dus ook toen waren de kosten wat hoger.
  • In september gaf ik relatief veel geld uit aan kleding. Dat was ook hard nodig, aangezien Zonnekinds outfits allemaal erg krap waren geworden. Het kan altijd minder natuurlijk, maar eerlijk gezegd vind ik dat ik helemaal niet zo veel geld uitgeef aan kleding, voor een opgroeiend meisje een een volwassen vrouw die ook zakelijke outfits nodig heeft voor het werk.

Hieronder de gemiddelden en het budget tot nu toe.

gemiddeld ’15 maandbudget’15
boodschappen € 321,61 € 285,00
huisraad, dierenverzorging € 95,50 € 50,00
kleding € 63,52 € 50,00
weggeefpotje / silly spends € 51,08 € 41,67
leuke dingen / uitjes € 187,08 € 100,00

De grootste overschrijding is wel het leuke dingen potje, en eigenlijk is dat heel verklaarbaar: vorig jaar, het eerste jaar dat ik budgetteerde, verhuurde ik mijn huis tijdens mijn vakantie en kostte de vakantie mij daardoor niets. Om die reden budgetteerde ik dit jaar eigenlijk die hele vakantie gewoon niet: die 100 euro per maand zijn bestemd voor de “kleine uitjes”: entree om te sporten en af en toe wat leuks zoals een terrasje, een dagje weg of een nachtje op een camping.

Ook gaf ik meer dan gebudgetteerd uit aan boodschappen huisraad. Dat was voornamelijk vanwege die twee dierenarts-rekeningen en wie weet kan ik wat betreft de huisraad en dierenkosten nog wat meer richting budget komen, aan het einde van het jaar.

Als ik het verschil tussen budget en gerealiseerd bereken en dat bedrag vermenigvuldig met 12, kom ik uit op een tekort van €2.317,44. Dat is echt nog wel een smak meer dan die éne vakantie…
Gelukkig sta ik nu niet opeens €2.325 rood. Behalve de hypotheek en een heel klein restje studieschuld leef ik immers schuldenvrij… Het effect van de overschrijdingen is vooral dat ik dit jaar minder kan aflossen aan de hypotheek dan dat ik van plan was.

Niet het einde van de wereld. Maar toch wel jammer…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

4 reacties op Hoe het eigenlijk met budgetteren gaat….

  1. firmafluitekruid zegt:

    Wat een leuke budgetpost: silly spends. Ik zie dat die vrij constant is gebleven. Wat wel weer knap is, want daar zou je waarschijnlijk ook wel eens helemaal los mee willen gaan…

    Like

  2. Lis zegt:

    Ziet er netjes uit hoor! Hier ook een overschrijding van eigenlijk alle posten de laatste tijd. Ach, als de ruimte er is… Het is wel een leuk jaar tot dusver 😀

    Like

  3. Daantje zegt:

    Ik vind het best wel netjes toch eigenlijk 🙂 Je doet het in elk geval beter dan wij 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.