Afval scheiden

Op professioneel niveau ben ik dagelijks bezig met afval scheiding. Een heel interessant onderwerp waar nog veel misverstanden over bestaan.

Dat het alsnog op een hoop komt bijvoorbeeld. Of dat restafval niet verbrand zou kunnen worden wanneer afval goed gescheiden wordt. Dat heel veel mensen het heel slecht doen en dat dat een argument is om hetzelfde te doen. Dat het teveel gedoe is. Dat het stinkt.

Gemiddeld gooit iedere Nederlander nu per week 5 kilo restafval weg. Veel he? Dat zou dan dus 20 kilo per week zijn voor een gezin met twee kinderen…

De doelstelling van de overheid is om in Nederland in 2015 65% van al het afval gescheiden in te zamelen. In 2012 was dat nog 50%, met hele grote verschillen tussen gemeenten… Het meeste wordt gerecycled, wat natuurlijk nog steeds niet echt milieuvriendelijk is maar al een stuk beter dan gewoon de fik erin.

Gescheiden afval stinkt ook lang niet zo “erg” als dat beweerd wordt. Keukenafval en luiers / incontinentiemateriaal stinkt. En eventueel gaan verpakkingen van sommige producten na verloop van tijd stinken. Maar zodra je bovenop het keukenafval wat tuinafval doet of schone verpakkingen op de minder schone, is driekwart van de stank weg. Heeft onderzoek uitgewezen, ook al ga jij mij nu vást vertellen dat dat voor jou niet geldt. Voor mij geldt het in ieder geval wel en ik ken de onderzoeken: ze zijn goed uitgevoerd.

In een aantal gemeentes in Nederland is recentelijk “Omgekeerd Inzamelen” ingevoerd. Restafval wordt niet langer meer aan huis opgehaald, maar gescheiden afvalsoorten wel. Door in te grijpen op de factor “gemak” heeft het afval scheiden in deze gemeentes een enorme boost gekregen, waardoor vanuit Den Haag deze inzamelmethode wordt gezien als “Best Practice”.

Ook in mijn gemeente is er de afgelopen maanden het één en ander veranderd. Zoals in veel gemeentes betalen wij een deel van onze afvalbelasting via het afval dat we aanbieden, dus hoe minder afval je aanbiedt hoe minder je betaalt.
Omgekeerd Inzamelen krijgt nog niet de steun van de raad, maar wel hebben we allemaal een extra container gekregen voor papier zodat we niet langer meer een zooi van overvolle dozen in de schuur hebben staan. Voor mij persoonlijk een hele verbetering.

Daarnaast mogen wij nu in de zakken voor plastic verpakkingsafval (helaas nog zakken, ja…), ook blikjes en drankenkartons gooien. Toen deze verandering erdoor was, heb ik besloten om de prullenbak die in onze keuken staat en die onze voornaamste afval wegwerp plek is, te gebruiken voor alle verpakkingen: de plastic verpakkingen plus drankenkartons en de sporadische blikjes. In ons huishouden is Omgekeerd Inzamelen dus al geïntroduceerd: ik moet meer moeite doen voor het weggooien van restafval dan voor de andere soorten afval. En eigenlijk heb ik nauwelijks restafval. ’t Is dat Zonnekind ’s nachts nog met luier aan slaapt want anders hadden we in de afgelopen maand hooguit een halve kilo restafval gehad…

Hoe denk jij over afvalscheiding? Waar loop je tegenaan? Wat zou jij doen als je het voor het zeggen had?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, milieuvriendelijk. Bookmark de permalink .

23 reacties op Afval scheiden

  1. hetlevenenik zegt:

    Het is allemaal leuk bedacht hoor, maar als je zoals ik in een flat woont is het toch wat ingewikkelder. Ik kan met geen mogelijkheid hier tig bakken/containers kwijt om alle afval te scheiden. En ik weiger het om voor elk blikje, glazen flesje, kartonnen doosje, schoteltje appelschillen vier trappen op en af te lopen om het daar in de containers te gooien of in de schuur te zetten. Het is mooi als je een tuin en/of garage hebt. Maar ik zie niet in hoe ik dat allemaal moet regelen in mijn twee vierkante meter keukentje in mijn flat.

    Like

    • mariimma zegt:

      … dus dan moeten de mensen die wél een tuin hebben of een schuur, het maar gewoon wat beter doen… (of heb je nog een leuk balkon?)

      Like

      • hetlevenenik zegt:

        Ja ik heb een balkon. Maar ik ga daar niet zitten temidden van allerlei vuilnis en zooi. Het is nog niet zo eenvoudig…

        Like

    • nadasurf zegt:

      Hier ook op een flat gewoond en je komt toch vaak meerder malen naar beneden dus neem je zodoende ieder keer wat mee en wat blijft liggen is echt minimaal.

      Like

  2. hetiszoalshetis zegt:

    Hier hebben we groene container, grijze container, blauwe voor papier, oranje voor plastic en sap-pakken e.d. Helaas mogen we er nog geen blikjes ingooien maar dat zal vast ook nog wel komen.
    Ik vindt het wel goed alhoewel zoveel containers me wel wat in de weg staan eigenlijk. Maar dat nemen we maar voor lief.
    Ik snap dat het voor flatbewoners veel lastiger is om alles te scheiden, dat lijkt me echt onhandig.

    Like

  3. Grappig. In de gemeente Moordrecht is GFT afval gratis en gewoon huisafval niet. Om geld te besparen gaat het gewone huisvuil bij verschillende huishoudens gewoon in het GFT.
    Ik weet niet wat het meest verstandig is.

    Like

  4. silliesullie zegt:

    hm de zak met plastikrestafval trekt vaak muizen aan, wat ik bij mijn gewone kliko’s nooit heb.
    Ik vind die plastikzak voor plastikafval dus niet zo aantrekkelijk, bij mn ouders in de schuur is er daardoor bv regelmatig een muizenplaag. Niet zo fris.
    Ik zou denken/zeggen per straat een centrale bak voor plastik/glas/papier/kleding/schoenen?? En bij huis dan alleen nog 2 gft en gewone?

    Like

  5. Lot zegt:

    Restafval, plastic, papier en glas verzamel ik in in zakken, doos en tas. We zitten 3 min. van de mielieustraat en brengen alles zelf weg. Kliko’s zijn er wel maar die kunnen alleen in achteruin en door huis verplaatsen is niet handig vind ik.

    GFTin compostvat en dan hergebruik. Bij de milieustraat kan je ook compost schepen. Alles zonder extra kosten halen en brengen.

    Like

  6. izerina zegt:

    Hier is men gestopt met het gescheiden ophalen van GFT. Moet nu gewoon bij het restafval in een ondergrondse container. Jammer.

    Like

  7. sacha zegt:

    Ik probeer zoals zerowastehome.com de hoeveelheid verpakkingen e.d. te verminderen… minder erin betekent ook minder eruit. Ik heb op dit moment drie kliko’s en dat worden er volgend jaar vier. Deze worden niet zo snel gevuld bij mij.

    Like

  8. Janny zegt:

    wij hebben hier, op het platteland, een grote composthoop, een groencontainer(Gebruiken wij voor onkruid e.d) een plasticzak voor plastic, blik en drankkartons, een papierbak( wordt door verenigingen geleegd) Een bak voor weggooiglas, neem ik mee als ik eens in de zoveel tijd met de auto boodschappen doe, en een bak voor statiegeld glas! O ja en ook nog een kleine bak voor chemischafval. De afvalscheiding ten top! Ik ben er ook behoorlijk fanatiek in.
    Maar…… wij hebben nu alle ruimte voor al die bakken.
    Wat doe ik, als we straks in een appartement wonen?
    Ik zie me dan niet met al die bakken en dozen heen en weer sjouwen!
    Weet nu al dat ik me schuldig zal voelen als ik alles bijelkaar weggooi.

    Like

  9. Marry zegt:

    Ook ik ben een fanatiekeling op het gebied van afval scheiden met een grote tuin met schuur. Ik maak me zorgen want komend jaar vertrekken we naar een nieuw te bouwen appartement en daar is nog geen duidelijkheid over afval. Zo jammer!!

    Like

  10. Greetje54 zegt:

    Wij hebben hier een groene, een bruine en een blauwe container die allemaal eens per 2 weken geleegd kunnen worden. Tevens heb ik een compostbak in de tuin. De zakken voor plastic-afval (+ blik en drankkartons) kunnen gratis bij de supermarkt worden meegenomen en kun je gelijk met de bruine container aan de straat zetten. En hoewel ik behoorlijk fanatiek ben met afval scheiden, ben ik toch huiverig om yoghurtbekers, blikjes en plasticverpakkingen van vis etc. in de plasticzak te doen. De zak hangt hier in de meterkast en ik vrees voor een miereninvasie die op evt. zoetigheid afkomt en tijdens de ophaaldag voor katten die op de visgeur afkomen en de zak aan flarden scheuren. En om alles eerst af te wassen lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
    Groet, Greetje54

    Like

    • Tineke zegt:

      Verlate reactie, maar ben wat achterstallig werk aan het bijlezen…;-)

      @Greet,
      Ook wij scheiden alles, zelfs het plastic afval van yoghurt, vis en vlees. Dit spoelen we uiteraard wel om of wassen we af na de pannen-afwas (die niet in de vaatwasser gaan). Meestal gebruik ik daar dus al afvalwater voor, kost niets extra’s aan water. Soms wel eens schoon water, maar de plastic recycling vind ik dan belangrijker dan dat beetje water.

      Wat ik vaak doe is een klein plastic zakje/broodzak O.i.d vullen met plastic(+blik+drankkarton) en dit neem ik mee naar de supermarkt als ik een boodschapje moet halen. Zo blijft het netjes zonder mieren/ muizen/ stank in mijn bijkeuken en schuur. 🙂

      Like

  11. johmar zegt:

    ik doe wel aan afvalscheiding, maar mijn dochter woont in een flatje en daar staat beneden voor de flat maar een container dus die kan niets apart weggooien, wat ze heel jammer vind, maar ja wat moet je anders, oud papier word daar ook niet eens opgehaald. mede daardoor heeft ze nu wel een sticker op de brievenbus dat ze geen folders wil. dat scheelt alvast weer een hoop papier.

    Like

  12. yvonne zegt:

    kleine moeite om je afval te scheiden, groot plezier voor de generaties na ons.

    Like

  13. greet zegt:

    Ik koop zo min mogelijk verpakkingen. Melk bij de boer, vlees bij de boer(in papier met bijenwas,herbruikbaar) kaas en ei en groenten ook bij de boer. Meel voor brood en koekjes bij de molen, in papieren zakken die bij papierafval kunnen. Veel maak ik zelf, oa om afval te voorkomen en de andere reden is dat het goedkoper is en er geen troep inzit. Mijn afval voor 1 persoon is ongeveer 250 gram per week.

    Groet,Greet

    Like

  14. KruidigMeisje zegt:

    afvalscheiden doen we hier “gewoon”, met de opties die de gemeente biedt (bij ons plastic+blik, papier, GFT) En dan blijft er idd maar heel weinig restafval over. Meestal maar een bodempje in de kliko, dus die slaat regelmatig een afvalhaalronde over (kan ook vaker achter elkaar, dat overslaan). Tenzij we opruimen, zoals afgelopen maand. Dan krijgen we m halfvol.
    Overburen (5 personen, wv 4 tieners) hebben nooit GFT, maar elke keer een volle grijze kliko+extra zakken. Tja, keuzevrijheid. Ik zou niet eens meer weten hoe ik die grijze vol zou moeten krijgen. We kopen anders (geen frisdrank, bulk, etc) en gooien geschieden weg, “gewoon” uit gewoonte.

    Like

  15. Maria zegt:

    Ook in mijn gemeente komt het omgekeerd scheiden er aan. Ik heb nu twee bakken met deksel, van Ikea, onder in mijn aanrechtkastje, eentje voor groen wat daarna weer naar het compostvat gaat, als de bak redelijk vol is. Eentje voor plastic, wanneer die vol is gaat neem ik hem mee op de fiets, langs de grote inzamelcontainer. Stinkt ook niet. Glas gaat ook mee op de fiets als de mand vol is” . Het beetje papier wat ik heb mag bij de buren in de blauwe container. Scheelt toch een keer tillen voor de ophaalman. Goed kijken bij het kopen, zoveel mogelijk verpakking mijden. Wat er niet in komt hoeft er ook niet uit.
    Ik hoef en wil geen vier grote containers die, te samen met alle buurcontainers, het straatbeeld vervuilen. Ook dat nog! 🙂

    Like

  16. Tineke zegt:

    Ook wij hebben gedifferentieerd tarief (Diftar), al sinds 2012. Super! Alleen containers voor rest en GFT, die betaal je per keer dat ze aan de straat staan, eind van het jaar de afrekening. Papier wordt maandelijks gratis opgehaald door een plaatselijke vereniging.

    Overige afvalstromen naar de supermarktpunten of milieustraat, zijn gratis. Behalve rest en grof vuil bij de milieustraat. Daar komen we regelmatig in de ‘gratis’ straat, is goed geregeld, met plastic (+blik +drinkkartons), textiel, ijzer, papier, vlakglas, piepschuim, chemisch afval, frituurvet, elektrische apparaten, glas, en ik vergeet vast nog iets. Meeste van ons afval kunnen we daar kosteloos kwijt 🙂 . Voorheen ook luiers, maar dit valt nu onder Diftar.
    Ons restafval is nu zo weinig, dat we dit ook bij de milieustraat inleveren, dan betaal je per gewicht. De container krijgen we nl niet meer gevuld 😉
    Dan blijft er over: af en toe de groene container aan de straat, we hebben (nog) geen composthoop. Onze kosten zijn flink gedaald sinds 2012 :-D. Nu is ons doel om steeds MINDER afval in huis te halen…

    Helaas is nog niet iedereen fanatiek, ook in onze straat regelmatig flink volle grijze containers, maar zij betalen dus meer. Ook in onze gemeente gaan ze omgekeerd inzamelen. Goed initiatief! Ben blij dat onze gemeente goed doorpakt. Dan wordt niet alleen het geld een beweegreden voor het scheiden, maar ook het (on)gemak van weggooien!

    Like

    • lieveheersbeestje zegt:

      Daar ben ik dus bang voor…een gezin met vier kinderen en minimum inkomen. We scheiden wat we kunnen maar ik heb toch nog iedere twee dagen een vuilniszak vol restafval. Godzijdank geen luiers meer… Ik weet van iemand waar de diftar ook in de gemeente is ingevoerd (hij werkt bij albert heyn en moet regelmatig buitenvuilnisbakken legen) dat veel mensen luiers in de buiten vuilnisbakken in de stad gooien…

      Like

  17. Wij hebben een groene en een grijze container en scheiden strikt. Verder hangt er een plastic zak voor het plastic afval aan de kapstok. Is ie vol, dan loop ik 200 meter naar de plastic container (zelfde als de glasbak, maar dan voor plastic). Glas wordt dan ook gelijk weggegooid.

    Papier hou ik ook apart. In de vorige gemeente waar we woonden hadden ze een lauwe bak voor papierafval. Ideaal! Hier helaas niet. Dus regelmatig een rondje stort (en af en toe de aanwas van geadresseerde reclame afzeggen)

    Like

  18. Blauwe bak moet het zijn trouwens, geen lauwe…

    Like

Reacties zijn gesloten.