Genieten doe je nooit genoeg.

Ik heb het echt heel goed getroffen als moeder. Ik heb namelijk zo ongeveer nooit stress of haast. Ik zit qua werk niet vast aan bepaalde tijden dus als mijn meisje bij voorbeeld in haar broek plast, nét als we op het punt staan weg te gaan, dan kleed ik haar rustig om en dan komen we tien minuten later. Kan gebeuren.

Door die losse tijdsplanning en onthaast-levensstijl wordt er amper gemopperd in huize Mariimma. Mooi. Want dat geeft ons beide tijd om meer te genieten. Werken kan ik altijd ’s avonds nog….

Ik besef dat dat stressvrije bestaan vrij uniek is voor een werkende moeder die ook nog ‘es geen partner heeft en dus 100% kostwinner plus 100% opvoeder plus 100% huishoudster.

Zo’n vijf keer per jaar moet ik ’s morgens écht op tijd weg omdat ik een zakelijke afspraak heb. Maar meestal plan ik die afspraken gewoon wat later. En soms, als die afspraken erg uitlopen en het verkeer tegen zit, dan probeer ik met een brok in mijn keel en behoorlijk wat stress, te regelen dat ze tóch opgehaald wordt van de opvang. Maar ook dergelijke situaties zijn op één hand te tellen. (dat wordt héél anders als ze straks vier jaar wordt en naar school gaat….)

Ik ben gelukkig ook – ahem – net echt een poetswonder etcetera. Dus ook als ik huishoudelijke klussen doe is het géén probleem om tussendoor even aandacht te geven aan Zonnekind. Alleen tijdens het koken kan het wat lastig zijn, maar ach… ik heb er maar ééntje dus hoppetee ik zet een stoel bij het aanrecht en geef haar een klein klusje en iedereen is blij.

Toch stond ik er gisteren – zoals zo vaak – even bij stil dat ze al zo snel groot wordt. En dat het zéker geen vanzelfsprekendheid is dat ze er is. Dat ze lief, sterk, slim, dapper, stoer en gewoonweg geweldig is. Dat weet ze ook wel, dat ik dat van haar vind. Het liefste kind van Nederland. En we knuffelen ook heel wat af.
Die kleine intieme momentjes die als zonnestralen door mijn dagen schijnen… heerlijk….

En ja… soms schiet het erbij in dat ik echt even wat langer dan die kleine momentjes 100% kwaliteit-tijd aan haar geef. Ik ben nogal een multi-tasker immers, en in de waan van de dag doen we heel veel samen maar samen de was ophangen… da’s tóch anders dan écht even aandacht aan haar geven… Knuffels en gesprekjes genoeg, maar er echt voor gaan zitten om samen met haar te tekenen, boekjes te lezen, kastelen te bouwen etcetera… tja… dat schiet er soms bij in…

Ze heeft ook zo weinig nodig: wanneer we naar een speeltuin of naar de klimhal gaan zie ik haar heerlijk haar gangetje gaan en met andere kindjes spelen… en ook thuis kan ze zichzelf heel goed bezig houden.

Goed om er soms gewoon even bij stil te staan: genieten doe je nooit genoeg. En ik nam me voor om een paar extra momenten per dag te nemen om dat gewoon wél te doen… nu ze er nog is de hele dag wanneer ik niet werk… nu ze nog niet naar school gaat… nu ze nog graag wil knuffelen en bij me op schoot kruipt en zo lekker ruikt naar lief kind….

Ja….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in genieten, liefde, singlemum, Zonnekind. Bookmark de permalink .

5 reacties op Genieten doe je nooit genoeg.

  1. Jolanda zegt:

    Oh ja, dat moet je zeker doen! Ik heb ook zo’n dochter die zich zelf altijd prima weet te vermaken (in tegenstelling tot haar broer). Niet dat ik niet van haar genoten heb (en nog geniet) maar inmiddels is ze ruim 12 jaar, wordt al een echte dame en is het al regelmatig not-done om iets met je moeder te ondernemen (behalve als het om geld gaat, zoals kleding kopen ;-))
    Het is een cliche, maar het gaat zoooooooo snel!

    Like

  2. Jaloers ben ik.
    Ik heb ook 1 kind. Maar dat kind vond (en vind) het leven heel moeilijk. Aan de buitenkant zag je het ezceem. De binnenkant was 1 grote chaos, daar kwamen we later pas achter, maar je merkte wel de hyperactiviteit, de impulsieve acties, de driftbuien en slaapproblemen. Dus wel stress.
    Die werd nog bijgevuld door een scheiding en werk (gelukkig wel werk, anders waren de financien ook nog stress geweest) in een mannnenomgeving die nog steeds niet toe is aan parttime werk.
    Het was zoals het was, begrijp me goed. Maar het heeft 5 jaar geduurd voordat ik 1 halfuurtje voor mezelf had waar kind bij was. En de weekenden zonder kind had ik hard nodig om bij te slapen, boodschappen te doen (ging niet met kind) – en dan had ik nog een klein beetje tijd voor mezelf.
    Ik heb leren genieten. MOeten leren, om het leven leuk te blijven vinden en aan te kunnen.
    Maar geniet alsjeblieft van zoveel mogelijk. Desnoods in mijn plaats, of van vergelijkbare moeders. Want niet elke moeder heeft zo’n fantastisch kind (al zal geen moeder haar kind kwijt willen) dat zo makkelijk gaat.

    Like

    • mariimma zegt:

      Bedankt voor je reactie. Het is niet iedereen gegeven inderdaad… Fijn dat je me dat laat weten, het maakt me er weer even heel erg bewust van…

      Dat Zonnekind een IVF kind is, maakt het voor mij sowieso gemakkelijker om overal van te genieten. Ik besef namelijk als geen ander dat er moeders zonder kind achterblijven na deze trajecten: ik was bijna bijna ook zo’n moeder geweest…
      Dus ook van eventuele gebroken nachten etcetera geniet ik. Ik mocht en mag boffen dat het mij was gegeven om voor mijn kind uit mijn slaap gerukt te worden. Dat is ook een kado voor haar, en ik ben bij dat ik haar dat kan geven zonder dat het me enige moeite kost. En ja oh wat ben ik dankbaar dat zij zo “goed gelukt” is…..

      Ik voel met je me meid… !

      Like

  3. Toch moet je ook niet de waarde van het samen zijn in de dagelijkse beslommeringen onderschatten. Dat hele gedoe dat ‘quality time’ beter is dan gewoon samen zijn vind ik soms wel vermoeiend.

    Maar prachtig om te lezen hoe je je bewust bent van je leven en dat je er blij mee bent!

    Like

  4. Gewoon Vlijtig zegt:

    Ik vind je een supermama zoals jij klaar staat voor je dochtertje. Ik denk dat velen jaloers zijn op jouw levensinstelling. Geniet er maar van.

    Like

Wat vind jij daarvan?

