Wat zou jij doen als je alle spaardoelen behaald had…?

Het thema keuzes maken in je financiële planning blijft me fascineren.

Het fascineert me omdat deze keuzes soms zo moeilijk te begrijpen zijn voor een ander en veel mensen hebben daar dan een oordeel over. Wat voor de één prioriteit heeft, is voor een ander volstrekt onbelangrijk. Zo bezuinigt Miss Milla niet op de hobby’s van haar kinderen. Hetlevenenik koopt nooit tweedehands kleding (terwijl ik weet van MinOfMeer dat zij dat wél doet…), Thuissparen noemt haar autootje haar grootste consuminderzonde en heeft er moeite mee zichzelf in te houden als het om shoppen om kleding gaat.

Gea en ik houden er niet van om te besparen op uitjes. Die uitjes en vakanties vieren we dan wel weer met een ouwe bus….: wij zitten beiden niet te wachten op dure hotelkamers of vliegreisjes.

Gerda zou in theorie prima kunnen consuminderen, terwijl ze in zichzelf in de praktijk niets ontzegt. Wel heeft ze een oordeel over mensen die roken of grote honden bezitten terwijl ze bezuinigen op fruit.

Min-of-meer geeft geld uit aan huisdieren: maarliefst vier katten. Net als Miss Milla bespaart zij liever op zichzelf dan op man en kind(eren).

De consuminderdoelen lijken voor veel consuminderaars gelijk te zijn: wat ook je definitie van financiële onafhankelijkheid lijkt te zijn, we geven liefst geen geld uit aan vaste (woon-) lasten. Daar dromen we allemaal van!

Voor mijzelf geldt dat mijn uitgavepatroon behoorlijk veranderd is, sinds februari 2014. Hoe het daarvóór was weet niet ik: ik onthield niks en hield het niet bij. Ik kocht gewoon wat ik wilde en wanneer ik er zin in had; ver in mijn achterhoofd wist ik dan wel of ik het betalen kon. Nee: dat is niet hetzelfde als geld om je heen slingeren en gewoon maar alles kopen. Ik ging sowieso niet zo vaak naar een winkel en enough is enough. Het grootste verschil is dat ik toentertijd niet zo veel plande en nu zo goed als alles… En dan blijkt eigenlijk vanzelf wel dat je minder gaat uitgeven…

Soms droom ik weleens…

Wat zou ik doen als ik die hypotheek al afgelost had? Als ik voor de komende tien jaar – of misschien wel gewoon altijd – zou weten (en nee niks fingers crossed…) dat ik iedere maand opnieuw een redelijk inkomen zou hebben. En niet zo veel meer om voor te sparen…?

Oh ja natuurlijk heb ik zo’n wensenlijstje…

  • Een wereldreis maken met mijn meisje, of in ieder geval heel Frankrijk door. En daar dan echt de tijd voor nemen: een half jaar weg (en liefst ieder jaar, hoort u dat, leerplichtambtenaar…?!).
  • Een schoonmaakster plus tuinman in dienst nemen. Of in ieder geval zo’n grasmaairobot en dito stofzuiger.
  • Ik zou gewoon blijven werken.
  • Mijn huis verbouwen. Of verkopen en een ander huis kopen of laten bouwen. Dat hoeft echt geen kasteel te zijn hoor, maar wel in een leuker buurtje, bij voorkeur met op straat spelende kinderen. En een kleinere tuin. En energiezuiniger…
  • Geld investeren in sporters die er nu niet van kunnen leven maar dat wel verdienen.
  • Geld en tijd investeren in goede doelen, het liefst doelen die de ongelijkheid in deze wereld proberen te verkleinen.
  • Misschien toch maar weer een klein autootje… dan…?

Wat zou jij doen als je alle bespaardoelen behaald had?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dromen, energiezuinig, genieten, goededoelen, huizenverkoop, leukedingendoen. Bookmark de permalink .

11 reacties op Wat zou jij doen als je alle spaardoelen behaald had…?

  1. Ik heb eigenlijk geen idee. Ik denk dat ik gewoon zo verder zou gaan.

    Like

  2. Inte zegt:

    Ja, goeie vraag. Wij hebben onze spaardoelen dit jaar gehaald. Hypotheek is afbetaald, spaarrekening gevuld. En nu? Nu weet ik het dus niet. Wat doen we met het bedrag wat we iedere maand overmaakten naar de hypotheek? Blijven we doorsparen, blijkbaar kunnen prima zonder die 700 euro, dus dan maken we het maar over naar de spaarrekening. En dan? Zo doorgaan en over 10 jaar 80k op de bank. En dan? Geld is ook maar geld, je kan het niet eten, je kan er niet in wonen, etc. Uiteindelijk is geld gewoon best saai en stom. Dan kan je er beter leuke dingen mee doen.
    Misschien toch maar een keer op wereldreis dan. 🙂
    Inte

    Like

  3. Jolanda zegt:

    Heel veel reizen, denk ik. Nu roep ik vaak dat ik niet zo veel om vakanties geef. Maar dat komt toch vooral omdat ik moet kiezen waar het geld naar toe gaat. En ik toch stiekum wel houd van luxe vakanties 😉

    Like

  4. Als we geld over hebben komt er een huis in Zweden, op het platteland. Dit is echt een droom van ons, maar omdat we nog zo jong zijn (25 en 30) en pas 3 jaar geleden een huis hebben gekocht, willen we eerst zoveel mogelijk sparen en deze hypotheek aflossen. Met het geld dat we sparen willen we dan een huis kopen, zonder hypotheek.

    Like

  5. Kreupelgeld zegt:

    Alle spaardoelen behaald? Dan kan ik gaan interen op het spaargeld middels een door mijzelf verstrekt basisinkomen in mijn hypotheekvrije huis. Zo nu en dan op projectbasis werk doen dat me voornamelijk voldoening geeft en ook nog wat opbrengt. Om dan van die opbrengsten weer te reizen 🙂

    Like

    • Katrien zegt:

      Dat is precies wat ik ook zou doen. Leven van de opbrengst van het kapitaal, dus liefst zonder er op in te teren, zodat er zeker genoeg is wanneer er zorgkosten zullen zijn. Dan kan interen wel.
      Katrien

      Like

  6. liesbet zegt:

    Een kleiner energievriendelijk huis met kleinere onderhoudsvriendelijke tuin laten bouwen. Is er dan zou ik de kinderen sponsoren zodat zij, wat eerder, hun dromen kunnen realiseren. Luxe, reizen, restaurantbezoek,….. zegt me allemaal niets. Ik ben met weinig tevreden

    Like

  7. Gewoon Vlijtig zegt:

    Geen idee. Ik denk dat er bij elke nieuwe fase in je leven wel weer spaardoelen komen. Zoals nu de studie van de kids. Daarna nog een kleine beetje aflossen en daarna hoop ik veel te kunnen sparen.

    Like

  8. Lis zegt:

    Wij zouden goed een jaar door de VS en canada willen trekken (met zo’n joekel van een RV). Dat kan nu, nu de kindjes nog nét niet leerplichtig zijn, of later (>25 jaar) als alle kinderen groot zijn, en wij grijs en wijs. Ik denk niet dat het dit jaar nog gaat lukken, dus we hebben dan nog wel even tijd om te sparen 🙂
    Een huisje in IJsland zou ik ook niet afslaan trouwens, en doe dan ook maar een klein fortuin om er steeds naartoe te kunnen reizen.
    Maar dit zijn missschien meer ‘wat als ik de loterij zou winnen’-plannen
    Echt spaarwise kan ik ook wel wat haalbaarders verzinnen:
    Ik wil straks (latah als ik groot ben) een 2CV (deux chevaux, lelijk eendje) erbij als tweede auto
    En een lekkere aanbouw aan het huis
    En een nieuwe bank
    En nog een hele hoop dingen die we steeds tussendoor blijven proppen waardoor we die spaardoelen eigenlijk nooit gaan halen, maar aan het einde van de rit wél een hoop gedaan hebben van de lijst ‘wat als we de spaardoelen behaald hebben’.

    WB je vorige blogje over bezuinigen, ik bezuinig graag op verzekeringskosten, bellen, tv, speelgoed, boeken, ‘slechte’ boodschappen als sjips en sjokola, soorten vakanties en uitjes (luxemburg ipv vliegreis, 2x 1 week ipv 2x 2 weken, uitjes in de buurt ipv ver weg, kortingsvoucheruitjes ipv volle mep entree, uit lunchen ipv uit dineren, ijsje eten ipv terrasje pakken, naar het bos/vennen/duinen/strand/natuur ipv pretpark/indoorspeeltuin/andersoortignutteloosplasticvertier.
    Ik weiger te bezuinigen op fruit, groente, goed vlees en vis (evt wel op hoeveelheid en frequentie). Ik weiger te bezuinigen op huishoudelijk gemak (droger, vaatwasser, vriezer) of comfort (douchen/bad/gewassen kleding en beddengoed), maar heb weinig moeite met de kachel uitlaten of weinig lampen aan in huis.
    Ik kan niet zonder fatsoenlijk internet, maar hoef geen mobiel internetabonnement, of tv abonnement, of meer telefoonabonnement dan de 6 euro die we daar gezamenlijk per maand aan uitgeven.

    Hmm, dit word een lang verhaal. Ik denk dat ik maar verder ga tiepen in een eigen blogje 🙂

    Like

  9. Een boot. Maar deze zomer zou ik te weinig varen. Nog steeds weet ik niet waar ik hem wil leggen. Problemen, problemen, wat ben ik nu blij dat ik dat vrijstaande huis niet kocht een paar jaar terug,

    Like

  10. Als ik ooit mijn spaardoelen behaal (maar ik weet niet of dat ooit gaat gebeuren, want ik reken nog op forse kosten als de kinderen eenmaal naar het hoger onderwijs gaan) dan zou ik in ieder geval de kids wat geld willen meegeven als ze op zichzelf gaan wonen én dan zouden er hier nog een heleboel beestjes bijkomen waarschijnlijk. Dieren: het blijft mijn zwak punt. Als mijn man me niet zou tegenhouden zou ik alle diertjes die een thuis nodig hebben wel willen opvangen. Maar ook dat kost geld natuurlijk…

    Like

Reacties zijn gesloten.