Bezuinigen: keuzes maken.

Dik anderhalf jaar geleden begon ik met het lezen van bespaar- en bezuinigblogs. Ik was toen al een jaar mijn hypotheekschuld aan het aflossen en op een dag besefte ik me dat er misschien wel mensen waren die daar een blog over schreven.

Ja dus… meer dan één ook… En we lezen ze allemaal he?

Blogs van anderen die er voor gekozen hebben om te bezuinigen, sparen, consuminderen en/of aflossen, blijven me inspireren. Het is interessant om te lezen welke keuzes mensen hierin maken. Die lijken voor iedereen anders te zijn. Sommigen bezuinigen op eten, anderen op vakantie, wéér anderen geven geen geld meer uit aan kleding. En sommigen doen dat alledrie. Zo zag ik voorbij komen:

  • Kledingbudgetten bevriezen (“ik ga een half jaar geen geld uitgeven aan kleding) of verminderen tot een tientje of twee per maand
  • Geld pinnen voor boodschappen en op=op
  • Geen cash geld meer pinnen zodat het niet op kan aan kleine ondefinieerbare “dingen”
  • Juist wél geld uitgeven aan eten, maar alles met korting kopen, of je het nu nodig hebt of niet.
  • Relatief hoge budgetten voor boodschappen in stand houden omdat je kiest voor bepaalde diëten of alleen biologisch eten, terwijl je eigenlijk wil besparen
  • Zeer uitgeklede weekmenu’s met regelmatig simpele maaltijden van spinazie en een ei maar wel een vakantiehuisje hebben
  • Twee auto’s hebben maar allebei geen werk, maar wel besluiten om 100 km/uur te rijden op de cruise control
  • Dingen kopen die in de aanbieding zijn of juist kiezen voor alleen c-merken of juist alleen kiezen voor biologisch voedsel of dingen eten die niet zo lekker, maar wel goedkoop zijn of juist toch gaan voor dat lekkere maar dan gewoon wat minder vaak of of….
  • Kiezen voor een gratis of bijna-gratis dagje uit, maar wél uit eten gaan
  • Kiezen voor een uitje met veel entree, maar wél brood in een trommeltje meenemen
  • Je auto verkopen maar wel een dure fiets kopen ter vervanging
  • Op heel veel zaken beknibbelen behalve op goede doelen
  • Op heel veel zaken beknibbelen behalve op huisdieren
  • Hypotheek aflossen om te besparen op rente maar daarnaast een niet rendabele kinderspaarrekening spekken
  • Niet op vakantie gaan maar wel geld uitgeven aan een verzameling
  • Besparen op kleding maar wel een auto huren voor de vakantie
  • Toch in een opwelling geld uitgeven aan een paar schoenen, een tas, een fotoshoot, een e-reader, een keukenapparaat terwijl je nog zó had gezegd…

De keuzes die mensen maken in het proberen te besparen, zijn allemaal anders en zeggen veel over wat zij belangrijk vinden in het leven. Interessant is dan ook vaak om de reacties te lezen. Mensen begrijpen er soms niks van en – zeker de anoniemen – laten meteen van zich horen. Ikzelf denk dat soms ook. Ik zou bijvoorbeeld áltijd kiezen voor véél uitjes, ook al kost het wat, maar vind het héél moeilijk om voor veel te hoge prijzen een slechte maaltijd te bestellen.

Niets menselijks is ons vreemd en ja: natuurlijk denk je soms  “Hoe kun je dát nou doen??!”

Iedere consuminderaar heeft natuurlijk een ander inkomen en ook een andere gezinssituatie / werksituatie. Sommigen zijn werkloos, sommigen werken zo hard dat ze bijna burnout hebben. Voor sommigen is een afname in inkomen hypothetisch, voor anderen bittere realiteit. Sommigen staan er alleen voor, anderen niet.

Ik vergelijk mezelf regelmatig met anderen. En soms is dat confronterend en niet zo leuk. Ik vind het niet leuk om te beseffen dat ik niet kan doorrekenen hoe het financiële plaatje er in verschillende scenario’s uit zal zien: er kàn geen inkomen wegvallen in ons minigezinnetje en ook is het niet mogelijk om nu al te weten wat mijn inkomen zal zijn bij meer of minder werken of in geval van werkloosheid (want dan is het gewoon nul euro). Soms is het wél fijn om te vergelijken omdat ik besef hoe goed ik het op sommige fronten heb: de onzekerheden van het ondernemerschap geaccepteerd hebbende, vaar ik er tot nu toe wel bij.

Terugkijkend naar anderhalf jaar – voor mijn doen – radicaal bezuinigen, ben ik vooral trots op de bezuinigingen die een beetje pijn deden.
De verkoop van mijn auto bijvoorbeeld. Met name als het regent mis ik dat ding nog steeds: ook al heb ik er een dure e-bike voor terug gekocht. En ook als ik in het bussie naar een klant rijd die een parkeergarage blijkt te hebben waar ik niet in kan,  wanneer er ergens een krap parkeerplekje is waarin de Sunnybus niet past, wanneer ik Zonnekind niet kan verstaan vanwege alle herrie in de bus en wanneer ik moet schuilen achter een vrachtwagen vanwege alle wind, denk ik met weemoed terug aan dat handige autootje.

Dat ik eindelijk eens een keertje wat dubbele abonnementen opzegde en dat ik niet meer als een GEK via internet dingen koop die ik niet nodig heb, kost me eigenlijk he-le-maal geen moeite, sterker nog: ik voel me er véél beter bij dat ik niet langer een spilziek mens ben.

… en ja… sommige keuzes zou ik (nog steeds) niet zo snel maken. Boterhammen smeren en geen duur entreegeld betalen? Prima! Een goedkope camping of zelfs ergens op een pleintje overnachten? Goed idee. Maar niet op vakantie gaan… nee dat heb ik er niet voor over… Voor mij is op vakantie gaan essentieel. Maar voor jou misschien wel helemaal niet…

Oh ja… ik kocht laatst toch weer wat leuke gezellige dingetjes die handig zijn voor in de camper terwijl ik ze nog nooit had gemist..

En had ik al verteld dat ik dus, heel consuminderig, geen auto heb, maar wél een camper? Alsof die dingen gratis zijn….

Ik douche graag lang en heet. Mijn compromis is dan weer een warm vest aantrekken en gewoon wat minder vaak douchen.

Ik ben benieuwd: waar heb jij voor je gevoel echt een veer gelaten terwijl anderen wellicht vrij achteloos bezuinigen op precies diezelfde uitgaven? En welke bezuiniging deed jou nauwelijks pijn terwijl dat voor anderen heel moeilijk lijkt te zijn? Waar zou jij nou nooit op bezuinigen en waaraan zou jij je geld echt nooit uitgeven die anderen belangrijk lijken te vinden? Koop jij nou écht écht nooit iets waarvan je later denkt: “had ik niet moeten doen?”. Waar liggen jouw prioriteiten?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, geld. Bookmark de permalink .

11 reacties op Bezuinigen: keuzes maken.

  1. Mooi overzichtje! Bezuinigen is inderdaad voor iedereen anders, naargelang je eigen situatie en de manier waarop je in het leven staat.
    Ikzelf zal niet snel besparen op de hobby’s van de kinderen, ook al doet het soms een beetje pijn om de lidgelden te betalen. Ook mijn dieren kunnen rekenen op een goede verzorging. Op mezelf besparen vind ik op één of andere manier makkelijker dan op mijn kinderen of mijn dieren.

    Like

  2. hetlevenenik zegt:

    Ik zal nooit iets eten wat ik eigenlijk niet lekker vind, maar wel zo goedkoop is. Zo zal ik ook geen dingen eten die ik eigenlijk niet lekker vind, omdat het zo gezond is. Ik koop en eet alleen wat ik echt lekker vind. Ik zal ook nooit besparen op kwalitatief goed blikvoer voor Katja, de poes. Dan maar liever wat meer betalen, dan haar die goedkope rommel voor te zetten. Met veel andere dingen sluit ik vaak een compromis.
    Ik zal niet gauw 2e hands kleding kopen. Altijd nieuw. Maar ik heb mijn uitgaven daarin wel drastisch terug gebracht. Ik ga ’s winters niet in de kou zitten met een deken om mij heen, drie vesten aan en twee paar sokken. Maar ik zal de verwarming ook nooit hoger dan 20 graden zetten. Ik wil best fruit eten, maar ik ga niet elke dag peperdure smoothies drinken. Ik wil zuinig zijn met wassen, maar ik ga niet alles enkel en alleen op lage temperaturen wassen. Hygiëne vind ik ook belangrijk. En ga zo maar door. De gulden middenweg. Daar houd ik van. 🙂

    Like

  3. Thuis Sparen zegt:

    Niet meer zomaar kleding kopen, dat doet soms nog wel een beetje pijn. Dan heb ik écht zin om naar de winkels te sjouwen, en zonder passen allemaal leuke shirts mee te nemen :).
    Tegelijk zijn dit vaak maar buien, dus over het algemeen doet het niet zo heel veel pijn…

    Mijn auto is denk ik wel mijn grote consuminder-zonde… Manlief heeft een leaseauto voor het werk, maar ik heb mijn eigen mooie rode autotje. Ik hou erg van autorijden, en het geeft me onwijs veel vrijheid. Tegelijk kost het me zo’n € 100 in de maand. Best wel een behoorlijk bedrag voor de leuk… (al is mijn auto ook heeeeeel nuttig hoor! Echt waar! Ik zou je zo 10 punten kunnen geven waarom ik m écht niet kan missen ;)).

    Wat wel pijn doet is het goed nadenken over kleding voor de kinderen. In mijn omgeving zijn nogal wat kinderen die rondlopen in erg dure merken, en erg dure (ook mooie!) kleren. Soms doet dat wel zeer… Dan zou ik ook wel zo’n superleuke set voor dochterlief willen kopen, of een stoer pakje voor zoonlief. Maar ja, als dat dan tussen de 50 en 100 euro moet kosten… Vind ik toch wel weer zonde…

    Like

  4. Gea zegt:

    Ik wil overal op bezuinigen maar uitjes en vakantie zijn voor mij heilig. Natuurlijk kijk ik wel naar goedkope alternatieven maar voor mij zijn uitjes en vakanties momenten waar ik met een glimlach op terug kijk en herinneringen voor het leven……met ook een sunnybus, die wij ouwe doos noemden.

    Like

  5. Ook ik verbaas me soms over de manier wanneer mensen bezuinigen, maar reageer niet of nauwelijks op deze blogs. Ik snap daarnaast ook niet dat men een pakje sigaretten per dag rookt, twee knotsen van honden heeft (aangeschaft in de ‘arme’ periode), maar geen geld voor fruit en groente voor de kinderen.

    Zelf hoeven wij ons niet(s) (veel) te ontzeggen, maar als het per se zou moeten, zou ik er geen moeite mee hebben. ’t Is dat mijn man z’n werk nog veel te leuk vindt (hij heeft een goed lopend eigen bedrijf), maar als hij zou besluiten om niet pas over 4 jaar maar nu al te stoppen, doe ik het met plezier wat rustiger aan doen met onze uitgaven. We zouden dan niet meer zo vaak op vakantie kunnen (of niet zo veel geld uitgeven tijdens de vakanties!), minder uit eten gaan, geen twee auto’s meer rijden, maar ‘slechts’ één, om een paar voorbeelden te noemen. Allemaal luxe ‘problemen’, ik weet het.
    Op gezond (bio)eten zou ik niet besparen, ook niet op tandartskosten, leesvoer en hadden onze honden nog geleefd, dan ook niet op hun kosten van onderhoud en gezondheid. Al moet ik bij dat laatste zeggen dat wij niet ten koste van alles onze oude honden medisch gezien in leven wilden houden. Er zijn grenzen, wat dat betreft.
    Ik weet heus wel hoe het is om het met wat minder te moeten doen, maar echt op het minimum heb ik nooit geleefd, dus er echt over te kunnen oordelen, vind ik moeilijk.
    Hoop trouwens alleen wel dat ik nóóit afhankelijk wordt van het openbaar vervoer, want dat vind ik zó’n crime!

    Like

  6. Min of Meer zegt:

    Ik vind dat bijna geen enkele bezuiniging echt pijn heeft gedaan, Natuurlijk toen het kon genoot ik volop van elke week boeken kopen maar ik geniet net zo veel van de boeken die ik nu uit de bieb haal. Ik merk dat ik veel flexibeler ben dan ik dacht.
    Mijn lijstje weet je wel denk ik maar hier komt het toch:
    Ik bezuinig niet op eten of de herkomst er van (dus bijvoorbeeld alleen biologisch vlees) of op katten (al is 4 wel genoeg).
    Mij energie gaat boven geld. Dus als er energie is wil ik best omrijden voor een aanbieding maar dat is vaker wel dan niet.
    Ik ben geneigd meer op mezelf te besparen dan op man en kind. Zo doe ik het met minder zak- en kleedgeld maar dat voelt prima zo. Wat ik nodig heb kan ik kopen en dat voelt rijk genoeg.

    Like

  7. Ik bespaar niet op eten en zal nooit eten kopen omdat het goedkoop is. Zo koop ik alleen biologisch(e) vlees, eieren en zuivel. Ik maak veel uitstapjes, ga regelmatig uit eten en maak verre reizen, maar dat hoeft niet per definitie duur te zijn. Ervaringen vind ik belangrijker dan spullen om me heen verzamelen. Zo kom ik zelden of nooit bij winkels als Action/Blokker/Bigbazar om maar iets te noemen en ook in kledingwinkels zie je me zelden. Ik heb wel ruim voldoende kleding, want ik ben niet van de 33 stuks-toestanden. Ik vind het leuk om te besparen op energie, telefonie, (zorg)verzekeringen e.d., omdat je daar helemaal niets van merkt en je toch snel een fors bedrag bespaart.

    Like

  8. nadasurf zegt:

    Klopt is voor ieder verschillend en we heten niet allen Green Evelien 🙂

    Like

  9. Ikzelf ben geen radicaal consuminderaar, maar we letten een klein beetje op. Wij letten bijvoorbeeld meer op dat we geen lekstroom hebben (stekkers uit het stopcontact) en dat we iets minder lang douchen. Ook pakken we sneller de fiets van de auto.

    Vakanties, hobby’s en goed eten zou ik nooit laten.

    Like

  10. Gewoon Vlijtig zegt:

    Toevallig net een blogje geschreven over wat wij belangrijk vinden. En dat is de studie van onze zoon betalen zonder te trachten daarvoor een studie financiering af te hoeven sluiten. Dat staat momenteel bij ons op plaats 1 gevolgd door de cruise. Klinkt totaal niet consuminderig, maar door het altijd blijven opletten bij uitgaves kunnen deze zaken.

    Like

Reacties zijn gesloten.