Alweer een klacht ingediend bij een financiële dienstverlener…

Ik ben zelf een zakelijke dienstverlener. Niet op het gebied van financiën, maar desondanks heb ik wel een duidelijke visie over hoe met mij als klant omgegaan zou moeten worden; namelijk op de wijze waarop ik zelf met mijn klanten omga.

Door proactief te communiceren bijvoorbeeld. Door bij meerwerk meteen contact op te nemen en de klant de mogelijkheid te geven een keuze te maken. Door helder en transparant te communiceren. Door soms iets voor ze te doen zonder meteen een factuur te verzenden. Klant is koning, immers…

Ik stel diezelfde eisen als ik zelf klant ben en daar is de ABN Amro inmiddels wel achter.

Boter bij de vis is voor mij geen eenrichtingsverkeer: ik verwacht dat terug. Dus wanneer zíj fouten maken, lossen ze het inmiddels met excuses en binnen redelijke termijn op. Al dan niet met een schadevergoeding…
Inmiddels val ik bij deze bank in de categorie “Zo Snel Mogelijk Tegemoet Komen Want Ze Blijft Anders Eeuwig Doordrammen” en gaat er een groot alarm af wanneer ik bel. Ik vind dat prima en incasseerde al drie keer een leuk bedragje ter compensatie voor te lange wachttijd of fouten hunnerzijds. en diende klachten in over de afhandeling van klachten over de afhandeling van klachten.

Maar ik heb méér bedrijven met wie ik zaken doe. Mijn accountant bijvoorbeeld. Lees maar…

Beste accountant,

Ik heb hier een stapel opdrachten voor inhuur van jullie diensten voor 2015 liggen, met verzoek tot ondertekening. Ik heb ervan afgezien deze te ondertekenen en terug te verzenden. Ik had namelijk nooit verzocht voor ondersteuning in 2015, met uitzondering (vooralsnog) van de verloning van medewerkers.

Immers: tot nu toe hebben jullie mij geen informatie gegeven over de verwachten kosten in dit nieuwe jaar. Ondanks mijn eerdere verzoeken om transparantie en prijsafspraken vooraf, is geen offerte verzonden.
Uurtje factuurtje is niet (meer) de wijze waarop ik zaken wil doen met leveranciers van diensten. Vandaar dat ik geen akkoord heb gegeven en mijn administratie vooralsnog zelf verzorg.

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met je secretaresse over de aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 2014. Blijkbaar had ook daarvoor een ondertekening moeten plaatsvinden, maar zijn de stukken die aan mij verzonden zijn, ondergesneeuwd in de veelheid aan te onderteken stukken waar ik nooit om verzocht heb.
Je secretaresse liet me weten dat jullie hebben besloten het indienen van de aangiftes uit te stellen. Jullie zijn echter niet vergeten om de kosten voor deze aangiften in rekening te brengen, maar zagen er gedurende 3-4 maanden vanaf om mij te informeren over de uitgestelde aangiften voor 2014. De laatste keer dat hierover contact was, was het immers februari.
Ik zit op mijn teruggaaf te wachten maar blijkbaar is er van enige aangifte geen sprake geweest. Dat kan dus nog wel even gaan duren allemaal….?!

Ook in de afhandeling van de overgang van BV naar eenmanszaak, zijn steken gevallen met betrekking tot de aangifte omzetbelasting. Immers: wanneer jullie kantoor deze jarenlang verzorgd heeft voor de BV en ik aangeef dat ik de aangifte omzetbelasting voor de eenmanszaak weer zelf ga doen, zijn daar nog open eindjes.
Zoals je weet ontving ik onlangs een aanslag van € 14.500 plus boetes twv 500 euro omdat er geen aangifte omzetbelasting gedaan is voor de BV. Mijn paniek was groot.
Inmiddels heb ik hierover zelf meerdere malen contact gehad met de belastingdienst en ook contact opgenomen met jullie. Pas toen bleek dat jullie allang een kwijtschelding van de aanslag omzetbelasting q1 2015 ontvangen hebben, maar deze niet aan mij hebben door verzonden. Al mijn paniek was dus voor niets: jullie hadden dit gemakkelijk kunnen voorkómen. Bovendien was het zeker op zijn plaats geweest als je mij erop attent had gemaakt dat de belastingdienst van mij verwacht dat ik óók voor een BV waarin geen activiteiten meer plaatsvinden, nog aangiftes doe tenzij ik een verzoek indien voor omzetting naar een jaarlijkse verplichting.

Bij deze verzoek ik tot onmiddellijke terugbetaling van de gefactureerde en betaalde kosten voor de aangifte inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting 2014, aangezien deze nog niet zijn uitgevoerd.

Ik stel voor dat ik deze kosten voldoe nadat de belastingdienst het terug te betalen bedrag, daadwerkelijk betaald heeft.

Het antwoord:

Beste Mariimma,

Ik probeer je morgen even te bellen om e.e.a. op te helderen.

Met vriendelijke groeten

En mijn antwoord:

Beste dinges,

Opheldering is niet nodig. Het is een helder verhaal.

  1. Op mijn uitdrukkelijk verzoek in q4 van 2014 is de verzorging van de aangiftes vennootschapsbelasting en inkomstenbelasting vervroegd naar q1 van 2015.
  2. Er is geen aangifte verzorgd in q1 van 2015.
  3. Dit is niet gecommuniceerd.
  4. De facturatie voor beide aangiftes heeft wel plaatsgevonden. Alle kosten zijn voldaan.
  5. De secretaresse zegt dat zij hierover eerder al gebeld heeft. Alle inkomende telefoontjes worden echter geregistreerd door een telefoonservice-bedrijf en er is geen registratie van een verzoek tot ondertekening van stukken.
  6. Er is geen overdracht geweest van verantwoordelijkheden voor aangiftes omzetbelasting van de BV. En wellicht andere zaken waarover ik nu nog verrast kan worden.
  7. Een schrijven van de belastingdienst over kwijtschelding is niet doorgestuurd totdat ik zelf in paniek contact opnam met jullie kantoor.

Informatie over de wijze waarop de klacht zal worden afgehandeld ontvang ik graag per email of schriftelijk.

Ik blafte nog wat boos tegen de secretaresse. Na wat geëmail, gescan en terug geëmail is de aangifte inmiddels gedaan. Binnen een half uur nadat ik begon te blaffen. Het kan dus wel. Nadat je ontploft…

Maar toch, nu weet ik het zeker. Tijd voor een nieuwe accountant…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk. Bookmark de permalink .

13 reacties op Alweer een klacht ingediend bij een financiële dienstverlener…

  1. Siny zegt:

    Keurig, daar kan menig een nog iets van leren.
    Wat zou het een hoop gedoe schelen als ook verzekeringen etc zo zouden werken.
    Ik heb na het overlijden van mijn man 3 kwart jaar op de eerste uitkering van zijn pensioen moeten wachten.
    Na eindeloze telefoontjes, mailtjes en tot slot de rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld te hebben , kreeg ik dan mijn pensioen.
    Zo langs elkaar heen werken en niet kunnen doordringen tot de juiste persoon ipv telefonistes.
    Alsof ik van excuses mijn boodschappen zou kunnen betalen.

    Succes Siny

    Like

  2. mariska zegt:

    Wow, ik vind jou zo assertief (op een goede manier!) hierin. Wou dat ik dat kon. Wij hebben net een huis gekocht en nu blijkt dat we geen sleutel hebben gekregen van het tuinhekje en de gemeenschappelijke achterdeur. Makelaar meermaals daarop geattendeerd, maar vooralsnog is er nog niets opgelost. Hij zou contact hebben opgenomen met de verkoper maar dit zit inmiddels in het buitenland en heeft geen sleutels meer (zegt hij). Nu waren we toch al van plan om de sloten te vervangen (want we vertrouwen die verkoper voor geen cent), en de gemeenschappelijke sleutel kan natuurlijk bijgemaakt worden met de sleutel van een van de buren, maar toch zit het me niet lekker. Ik ga eens broeden op een vervolgactie nav jouw stukje! 🙂 (en tips zijn uiteraard welkom 🙂

    Like

    • mariimma zegt:

      Gewoon voor jezelf opkomen meid! Je makelaar is iemand die voor jou dingen moet doen. Beleefd blijven oke. Maar vrienden hoef je niet te zijn. Die heb je al.

      Like

    • Geef de makelaar X de tijd om de sleutel te regelen, en anders mag hij de nieuwe slot+sleutel betalen. (want hij levert niet). Mag ik een webcam bij de makelaar als je dit vraagt?

      Liked by 1 persoon

      • mariska zegt:

        Tnx! Gister kreeg ik nog een mailtje van onze makelaar of we de sleutel al hadden gekregen van de verkopende makelaar. Dus toen greep ik mijn kans: Heb gezegd dat ik het geen nette gang van zaken vind en dat we een passende oplossing/vergoeding willen zien. Ook maar meteen erbij verteld dat het vervangen van de sloten 500 euro kost. Dus wordt vervolgd! 🙂

        Like

  3. hetiszoalshetis zegt:

    Wat goed hoe jij dit soort zaken aanpakt!
    Moet je ook wel natuurlijk met een eigen bedrijf, maar toch….ik vindt het knap.

    Like

  4. san zegt:

    Op een duidelijke en nette manier je poot stijf houden werkt vaak het best.

    Like

  5. Jolanda zegt:

    Het zijn ook wel grote steken die ze laten vallen, dus ik vind dat je je nog inhoudt 😉
    Maar goed, beleefd boos worden werkt iid beter dan een potje gaan schelden. Ik word er ook steeds beter in. En jouw blogjes zijn hierbij heel leerzaam!

    Like

  6. greet zegt:

    Leerzame conversatie,ik vind het heel fijn dat je die post, zodat meer mensen leren beter voor zichzelf op te komen.

    Groet,Greet

    Like

  7. Kreupelgeld zegt:

    Zoek een accountant zónder secretaresse. Of een goede boekhouder met véél ervaring (die zijn veel klantgerichter dan accountants met secretaresses). En bij voorkeur ook iemand die eenvoudige verloningen kan verwerken, dat is helemaal niet zo ingewikkeld (en vaak makkelijke inkomstenbron voor accountantskantoren).

    Like

  8. Ik dacht altijd dat accountants je minder werk zouden moeten kosten dan zelf doen?

    Liked by 1 persoon

  9. Min of Meer zegt:

    Wauw, ik vind dat je dit goed aanpakt, kan ik echt nog van leren. Ik laat me toch te vaak overbluffen of blijf te aardig.

    Like

  10. O, die accountants, ik heb er een ingehuurd, omdat het de eerste keer was dat ik aangifte moest doen, bovendien heb ik nog nooit eerder een BV aangifte verricht.

    Alles doen ze het liefst mondeling. Zodra die mond opengaat, tikt de euroteller al. Ze hebben eenvoudige uitvoerenden die alles narekenen wat ik opstuurde voor de prijs van een accountant.
    Ze zoeken spijkers op laag water, alles om maar een extra uurtje in rekening te brengen.
    Pro actief is een voor hen onbekend begrip.

    Ik voel met je mee. Nooit meer een accountant die voor mij iets mag doen, tenzij ik later demente ben of zo.

    Like

Reacties zijn gesloten.