Au…! Die dierenarts is niet gratis….

Tja… als je poezen in huis neemt moet je er wel goed voor zorgen… en daar horen dus ook die dure dierenartsbezoekjes bij… (en vorig jaar kwam het er niet van, oeps!!)

… en dus ging ik – na wat uitstelgedrag – toch maar even naar de dierenarts…

Dikke poes Freya – die volgens de dierenarts inderdaad aan de maat is maar niet té dik… – was al veelstelang niet geweest dus zij moet nu twee keer ingeënt: nu en over vier weken. En die lieve nietmeerzokleine Otje kon haar inentingsprogramma niet afmaken toen ze net uit het asiel kwam, vanwege te mager, dus die moet ook twee keer… Ook is ze inmiddels geslachtsrijp dus om te voorkómen dat er nog veel meer ongewenste katten geboren worden, heeft ze nu ook een afspraak voor sterilisatie te pakken…

Dus met twee stuks protesterende en gillende poezen in de Sunnybus, gingen we naar de dierenarts.
Gelukkig hebben mijn poezen minder jeugdtrauma’s dan de twee nieuwste huisgenoten van Min-Of-Meer dus het bleef bij wat gejammer en gegil, en zodra we waren aangekomen waren ze weer redelijk op hun gemak. Otje maakte meteen luid spinnend vriendjes met de dierenarts, wat een gezellig dingske is dat toch…

Conclusie? Beide katten zijn gezond. Otje is lekker slank en Freya is net niet te dik. Freya heeft nog geen oudepoezenkwaaltjes en Otje is vooralsnog niet zwanger.

En ik ben €115,75 lichter. En dan komen er dus nog tweemaal kosten aan…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, poes. Bookmark de permalink .

9 reacties op Au…! Die dierenarts is niet gratis….

  1. Silvia zegt:

    Hier een kat een hond en ik ben het met je eens als je een dier neemt moet je ervoor zorgen en dat doen we ook. Moet wel zeggen dat ik de dierenarts erg duur vind. Beetje jammer wel want de grens om te gaan is voor veel mensen steeds hoger. Onze hond hebben we verzekerd en dat is maar goed ook. Vorig jaar allergietest en desensibilistie periode ondergaan, kosten zo’n 1500 euro. Kruisband afgescheurd, kleine 1000 euro operatie. Dan is het toch wel heel fijn dat je de rekening op kan sturen. Verzekering kost zo’n 260 euro per jaar en ik kan me zo voorstellen dat dat voor veel mensen al niet meer op te hoesten is. Onze kat is toevallig gisteren naar de da geweest om het tandsteen te laten verwijderen, kosten 85 euro. En een hoop stress voor kat en mij😄😄. Maar zou niet graag zonder dieren willen leven, geven zoveel plezier terug.

    Like

  2. Ineke zegt:

    Ja inderdaad, dierenartsen zijn heel duur, eigenlijk veel te duur vind ik. Maar ja mijn katten krijgen de zorg die ze nodig hebben dus ik betaal wel. 😉 Nu heb ik een jonge kat erbij en heb ik voor het eerst eens zitten denken om die te verzekeren. Nou uit de wirwar van verzekeringen kom je niet gemakkelijk, erg onduidelijk allemaal met zus en zo eigen risico, wat wordt er wel en niet vergoed en een verzekeraar die bepaald wat nodig is of niet…. Nou bepaal ik dat samen met de dierenarts graag zelf dus ik denk dat die verzekering er niet gaat komen. Ik heb altijd een aparte spaarpot voor ze gehad en in de vele jaren dat ik katten heb zijn er duizenden euro’s door gegaan. Ook omdat ik vaak oude gebrekkige asielkatten neem, dus dat loopt op. Nu voor het eerst dus een gezond jong ding in huis, en wellicht neem ik voor haar ook een jong maatje, als mijn oude dame er niet meer is… Misschien eens even een paar jaar ongecompliceerd genieten ipv steeds die zorgen. Maar jong of oud, ik zou niet zonder ze kunnen.

    Like

  3. Korreltje zegt:

    Dat is best wel even schrikken altijd ja, die dierenarts contant afrekenen (na een consult van 10 minuten en een pilletje…) Wij moeten ook weer eens met de twee katten. Maar ook ik stel uit… stom eigenlijk, want straks heeft ie echt zo’n ziekte waartegen je in had kunnen enten en dan ben je ook een hoop geld en ellende verder.

    Like

  4. Wendy zegt:

    Onze kat had vorig jaar een ernstig geval van blaasgruis. Waren we een dag later naar de arts gegaan, dan hadden we nu geen kat meer.
    Om het op te lossen moest hij twee operaties, en drie keer gekatheteriseerd worden. Heel duur geintje was dat. Ik weet het niet meer exact, maar het was zeker meer dan 500 euro. En hij moet nu waarschijnlijk de rest van zijn leventje medicinaal voer. En ook dat is duur: voor 5kg brokjes en 24 blikjes natvoer mag ik elke keer 130 euro aftikken.
    En uit liefde voor je beestje klaag je er niet eens over 🙂

    Like

    • Ikke zegt:

      Heb je al eensgekeken naar de vers vlees optie, een stuk vriendelijker voor je eigen porto en nog gezonder voor je dier, och ja de dierenarts verdient er een stuk minder aan. Omdat ze daardoor ook Een stuk minder last krijgen van ouderdoms kwalen

      Like

  5. Ja, ik schrik ook altijd van de kosten bij de dierenarts, maar… het geld is in ieder geval wel goed besteed.
    Gelukkig neem jij je verantwoordelijkheid door je kat te laten steriliseren: goed zo!!

    Like

  6. izerina zegt:

    Hier stopt de dierenarts in het dorp. Als de hond dan erg ziek is ,moet er een dierenarts aan huis komen vanuit een andere plaats. Kassa!

    Like

  7. Lara zegt:

    Onze kat is ook van de week geweest voor controle, vaccinaties en een trimbeurt. 90 euro.. volgende week moet ze nog een keer voor een gebitsreiniging omdat ze vanwege tandsteen en tandvleesontsteking moeilijk eet. 120 euro of meer als ze tanden moeten trekken. Wij hebben een spaarpotje voor haar dus het is geen financiele aderlating maar het zijn inderdaad best hoge kosten. Kan me inderdaad goed voorstellen dat mensen dan maar niet gaan. Huisdierverzekering voel ik zelf weinig voor. Mijn kat is vanwege leeftijd sowieso al uitgesloten maar ook bij jongere dieren zitten er zo veel haken en ogen aan dat het volgens mij in de meeste gevallen niet loont. Wij leggen maandelijks een bedragje opzij en tot nu toe hebben we het daar altijd mee gered gelukkig.

    Like

  8. Min of Meer zegt:

    ja dat tikt erg aan allemaal. Ik leg elke maand wat opzij voor in ieder geval de entingen van 4 katten en de vlooien/wormen/tekenbestrijding. Castraties van de lopende rekening betaald (steriliseren is veel duurder). Maar een verzekering nemen is geen optie met zwerfkatten die allemaal al niet meer piepjong zijn,
    Fijn dat ze bij de da zo snel op hun gemak zijn. Ik krijg nu al weer buikpijn omdat ik weet dat ik straks met Dibbes in oktober weer moet. Ik denk dat ik hem gewoon hele sterke kalmeringspillen ga geven, net als ik bij Gerrie deed vorige keer. Vorig jaar lukte het niet om Dibbes in de mand te krijgen…

    Like

Wat vind jij daarvan?

