Een mooi plaatje

financieel meerjarenplan

Ik had mijn buffer op orde, zoals ik laatst schreef. En ja, dan ga ik toch meteen weer even in de toekomst kijken… wat gaan we doen nu dit doel behaald is: wat wordt het volgende doel??

Eigenlijk heb ik al besloten om voorlopig nog even niets te doen. Ik blijf gewoon – indien mogelijk – sparen en in augustus ga ik besluiten of ik inderdaad nog een grote storting ga doen ter aflossing van mijn aflossingsvrije hypotheek. Het grafiekje gaat immers uit van een aantal aannames die ik helemaal niet kan maken. De aanname dat ik een stabiel inkomen zou hebben, bijvoorbeeld…

Toch ziet het er wel super uit. Als het inkomen stabiel blijft, dan zou ik in eerste instantie een deel van de aflossingsvrije hypotheek aflossen uit mijn spaargeld. Daarnaast zou ik in ieder geval twee jaar kiezen voor een storting uit de inkomstenbuffer. Dit is geld van de BV, dus een storting uit deze pot betekent een verhoging van de hypotheekschuld die ik heb lopen bij de BV.

Door te kiezen voor overheveling van schulden kom ik eerder in aanmerking voor een verlaging van de risico-opslag op mijn hypotheekrente bij de bank. Financieel voordelig dus…

Ook over de schuld bij de BV moet ik gewoon rente betalen, maar aangezien dat vervolgens winst is van diezelfde BV, winst die ik mezelf kan uitkeren, is dat niet zomaar weg gegooid geld (er moet dan wel nog inkomstenbelasting af natuurlijk…).

Maar goed los van die toch wel wat ingewikkelde constructie van de hypotheek die ik bij de BV heb… is het goede nieuws dat ik bij een gelijk inkomen, over 7 jaar de aflossingsvrije hypotheek afgelost kan hebben. Dat is precies binnen de tien jaar waarin het mag: ik mag immers per jaar maar maximaal 10% aflossen…

Over zou dan blijven de spaarhypotheek, met een paar tientjes per maand aan kosten, en de hypotheekschuld bij de BV. Deze schuld kan over ongeveer 10 jaar afgelost zijn.

… ik denk dat het allemaal weleens wat langer zou kunnen gaan duren.. maar… toch een heel leuk plaatje…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een mooi plaatje

  1. Dat ziet er supergoed uit! En ach, of het nou haalbaar is of niet, je krijgt er in ieder geval nu een goed gevoel van!

    Liked by 1 persoon

  2. Kreupelgeld zegt:

    Dat ziet er mooi uit!

    Waarom stijgt je rode lijn niet meer door vanaf 2024? Gewoon doortrekken 😉

    Over winst in de BV betaal je overigens geen progressieve inkomstenbelasting , maar vennootschaps- en dividendbelasting.

    Liked by 1 persoon

  3. Lis zegt:

    ziet er goed uit! grafiekjes-tic-much? ik heb zelf meer een tabellen-tic :p
    maar overeenkomst is de toekomstige immer stijgende lijn 😀

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.