In vorm komen of blijven

Hoewel het in sommige gebieden van mijn leven, spaarzaam leven bijvoorbeeld, aardig lukt om me aan de met mezelf gemaakte afspraken te houden, blijft het moeilijk voor me om het sporten bij te houden. Daar zijn allemaal redenen en excuses voor maar eigenlijk komt het op één ding neer: ik ben te lui.

Ik snap ook wel van mezelf waarom dat zo is. De beloning blijft uit. En ik mis mensen om samen te sporten: die waren er “vroegah” wel…
Ik stelde mezelf ten doel om “ooit” een 7a te klimmen, liefst dit jaar. En daar zou ik “regelmatig” voor moeten sporten. Ik maakte zelfs een paar keer, heel concreet, een veelstehooggegrepen trainingsschema waaraan ik me met hangen en wurgen drie weken hield. Nee niet de beste aanpak….
Dus… toen ik laatst in het bos was waar die klimprestatie geleverd zou moeten worden liep ik wat presteren betreft met mijn ziel onder mijn arm rond. Geen vorm. Geen motiverende mensen om me heen. Iets moeilijks klimmen ho maar. Ik probeerde het niet eens…. en maakte mezelf wijs dat ik aan basistechnieken werkte door vooral veel meters te klimmen in plaats van steeds iets te proberen dat tòch niet lukt. Die theorie klopte wel enigszins, maar toch…. maar toch….

En…. laatst keek ik ‘es omlaag en wat ik zag beviel me niet. Dat die belly niet meer zo strak is als 15 jaar geleden heb ik allang geaccepteerd, maar als je dat ook al kan zien Met Kleren Aan dan gaat me te ver. Het gaat maar om een kilo of twee of drie en overgewicht heb ik niet. Maar die twee extra kilo’s die plakken zich in de vorm van onbestemde vetjes tegen de buik aan en maken het erg zichtbaar….

Dus letten we weer op wat we eten. En zijn we weer aan de slag met een abs app (voor het klimmen, die spekjes moeten gewoon verdwijnen door minder chocolade, kaas en chips te eten) en een push-up app. Ik kan me nog maar 12 keer achter elkaar opdrukken, pfff dat was vier maanden geleden meer dan het dubbele…

Frustrerend hoor, dat het zo lastig is om in vorm te blijven. En dan wil ik eigenlijks zelfs progressie maken….  ….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, eten, klimmen. Bookmark de permalink .

9 reacties op In vorm komen of blijven

  1. Daantje zegt:

    Ik heb precies hetzelfde!!

    Liked by 1 persoon

  2. Marion zegt:

    Via sportparner.nl kun je reageren op oproepen en zelf een oproep plaatsen voor een sportmaatje. Een klimmaatje zal misschien wat moeilijker te vinden zijn, maar zelf heb ik er een heel fijn loopmaatje door gekregen. Je kan het zeker proberen!
    Groetjes,
    Niet-bloggende-Marion

    Like

    • mariimma zegt:

      Goede tip! Maar het makkelijkst voor klimmen is gewoon viavia. Ik ken mensen genoeg… maar moet er gewoon voor kiezen om op een extra vast moment per week te gaan: eens per week is gewoon niet genoeg…

      Like

  3. Korreltje zegt:

    Hoe herkenbaar. Al is het bij inmiddels al wat langer aan de gang en wel meer dan die 2 kilo… aargghh…

    Like

  4. valhalla zegt:

    Irritant is dat! Heb een tijdje met de filmpjes van bodyrock.tv gesport. Ging super. Net als met Jillian Michaels. Conditie en vorm springt vooruit. En dan… komt de klad er weer in. Waah!

    Liked by 1 persoon

  5. Hier nog zo 1. Het zakt zo weg. Veel smoesjes. Alhiewel ik meer beweeg dan toen ik werkte.

    Like

  6. Annelies zegt:

    Misschien een idee om (tijdelijk) een andere sport te kiezen? Iets wat zich makkelijker laat organiseren? Dan verlaag je de drempel voor jezelf een beetje. Ik merk zelf dat ik hardlopen wel volhoud (in tegenstelling tot teamsporten). Hardlopen kan ik doen als het mij uitkomt, kost me weinig tijd want geen reistijd en verbetert mijn conditie aanzienlijk. Ik ren twee keer per week met twee andere moeders uit de buurt, gezellig en ik heb zo een stok achter de deur want afzeggen doe ik niet graag (een afspraak met mijzelf zeg ik overigens wel makkelijk af haha). We rennen een half uur tot een uurtje en vertrekken als de kinderen in bed liggen. Het kost me dus weinig tijd maar levert me wel veel op merk ik. Daarom houd ik dit blijkbaar wel vol, tot mijn eigen verbazing trouwens.

    Like

  7. Marloes zegt:

    De natuur heeft het verdomd slecht geregeld dat uberhaupt rollades (buikvet) ontstaan en ook nog vermeerderen. En dat het erg lastig is ze weer weg te krijgen, zeker als je in de overgang terechtkomt. Halleluja voor de schommelingen in hormonen en gewicht 😉 Ik sport in gedachten tegenwoordig…

    Like

Reacties zijn gesloten.