Inkomstenbuffer bij mekaar gespaard

Had ik al verteld dat ik mijn bufferdoel heb gehaald?
Die haalde ik dus… een dikke week geleden.

Eerlijk gezegd was het vooral een kwestie van wachten op laatbetaalders. En die betaalden eindelijk, toen ik in Frankrijk zat. Nadat ik vervolgens deze week mijn administratie bijwerkte kon ik concluderen dat ik de buffer bij elkaar heb.

Het blijft lastig voor me om “precies” te voorspellen wat er zakelijk uit gaat per maand. Sommige kostenposten zijn immers deels projectgerelateerd, die zouden wegvallen bij geen werk. Ik nam dus het gemiddelde van mijn zakelijke uitgaven (minus eenmalige, niet terugkomende uitgaven) van de afgelopen 7 maanden, maar sinds een laatste bespaarronde op vaste en variabele kosten zou dat weleens ruim kunnen zijn… En dan komen daar natuurlijk nog mijn privé uitgaven bij: deze heb ik bijna tot op de euro in de smiezen en bovendien heb ik (ook nog) een uitgavebuffer.

Maar goed… details details… er is gewoon genoeg buffer voor 8 maanden lang 0 euro inkomen. Gezien mijn opdrachtenportfolio in 2015 ben ik, met de verwachte omzet, “good to go” tot april 2016. Mocht er niks bijkomen aan nieuwe opdrachten. Wat niet gaat gebeuren natuurlijk, met deze aantrekkende economie…

In tegenstelling tot mijn uitgavenbuffer, wat eigen (netto) geld is, is de inkomstenbuffer overigens geld van de BV: een terugbetaling van de rekening courant. Er moet nog belasting over betaald worden als ik meer van deze buffer ga uitgeven dan zo’n 20.000 euro…. Uitgaande van 42% plus de vastgestelde belastingteruggaaf over 2014 en – wanneer mijn inkomen in 2015 inderdaad eenderde van 2014 zou zijn – een hogere teruggaaf over 2015, dan zou deze betaling van belasting wegvallen tegen de teruggaaf. Hoop ik goed berekend te hebben… als leek…

Ondanks alle meningen en adviezen van mensen die al dan niet inzicht hebben in mijn bedrijfsvoering, voelt deze hoge buffer nog steeds niet als noodzaak. Ik ben nu 14 jaar ondernemer en in al die jaren had ik nooit meer buffer dan één maand. En dat terwijl mijn vaste zakelijke lasten veel en veel hoger waren toen ik personeel had en er dus maandelijks enorme bedragen uitgingen. Sinds ik alleen nog met oproepkrachten werk is de kans op hoge uitgaven en laag inkomen sterk afgenomen, alleen al omdat ik dus minder hoge uitgaven heb…
Maar goed… als ie-de-reen t roept dan geef ik schoorvoetend toe…. dan maar een jaartje langer hypotheek betalen. Tsssk…!

Nou zou ik kunnen zeggen: zodra die laatste openstaande rekening die ik een paar weken geleden verzond, òòk betaald is ga ik los op hypotheekaflossingen. En fund ik nog wat crowd, ga ik in de aandelen, stort geld in deposito.

Maar nee. Eerst even zekerheid over de aanvragen die nu nog lopen. Dat ene maandje maakt nu ook weer niet zó veel verschil.

Pfff…. ik word verstandig en sááái….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, sparen. Bookmark de permalink .

8 reacties op Inkomstenbuffer bij mekaar gespaard

  1. Huisvlijt zegt:

    Fijn dat je je buffer voor elkaar hebt! Ik had dat op een gegeven moment ook, en weet je wat er toen gebeurde? Toen wilde ik een buffer voor mijn buffer….

    Like

  2. een 30-er zegt:

    Wat een goed gevoel dat je je buffer bij elkaar gespaard hebt!

    Like

  3. Lis zegt:

    zo. en nu maar hopen dat je m ooit nodig hebt, anders is het voor niets geweest 😉

    Like

  4. Ano zegt:

    Een buffer geeft vrijheid in veel situaties. Fijn dat je het voor elkaar hebt.

    Like

  5. JBR zegt:

    Niks verstandig en saai, maar verstanding en daardoor ruimte om te genieten en maffe, leuke dingen te doen! JBR

    Like

  6. Annelies zegt:

    Haha goed bezig! Af en toe verstandig en saai DOEN wil gelukkig niet zeggen dat je saai BENT😄

    Like

Reacties zijn gesloten.