Stiekem toch weer aflossen

Er zijn dit jaar voor mij hele goede redenen om het niet te doen: aflossen.
De belangrijkste reden is dat ik gewoon moet zorgen voor een fatsoenlijke buffer, voor het geval dat ik een half jaar geen opdrachten krijg.

Zeker wanneer ik, zoals nu, weinig werk omhanden heb en er bovendien weinig “in het vat zit”, is sparen het credo. Geld opzij zetten waar ik weer gemakkelijk aan kan komen…

Toch loste ik onlangs 1.000 euro af. De eerste aflossing van 2015 en dat in mei! 

Ik vond dat het mocht. Omdat ik dat geld terugkrijg van de energiemaatschappij. Omdat ik ook dit jaar een keertje nog een smak geld terugkrijg van de belastingdienst. Omdat het gewoon leuk is. Omdat ik het wilde. Gewoon.

Vorig jaar rond september ontving ik een brief van de ABNAMRO waaruit bleek dat ze het wel wat moeilijker wilden gaan maken om af te lossen. Een ingewikkeld systeem met aanvragen, telefonisch advies, formulieren, ondertekenen, terugsturen etcetera. Ik maakte me daar behoorlijk boos over, toen…

Onnodig, blijkt nu. Want ik deed de aflossing volgens de oude manier: gewoon geld overmaken naar een rekeningnummer, onder vermelding van het hypotheeknummer en de tekst “extra aflossing”. Zoals gewoonlijk kreeg ik een paar weken later de eerste brief:

“Geachte mevrouw Huppeldepup u hebt een extra terugbetaling gedaan en/of een extra bedrag gestort uw lening is hierdoor veranderd in deze brief leest u wat dit voor u betekent wij hebben een bedrag ontvangen van 1.000 euro dit bedrag verrekend wij met uw leningdeel wij sturen u volgende maand een nieuw leningoverzicht hierop ziet u hoe hoog uw leningdeel nu is en het maandbedrag dat u moet gaan betalen hebt u nog vragen neem dan contact op met uw adviseur u kunt ook contact opnemen met de advieslijn hypotheken hoogachtend.”

Volgende maand ontdek ik wat het nieuwe bedrag is dat ik maandelijks aan rente betaal. Eigenlijk weet ik dat al: bruto iets meer dan 4 euro, namelijk 52 euro per jaar. Niet zo veel, maar … als je het maal 12 maal 23 maal ongeveer tweederde doet, is het toch een dikke 700 euro die ik met deze aflossing bespaar. Ofwel: met iedere aflossing, bespaar ik driekwart van dat bedrag aan rente. En daarnaast is mijn restschuld gewoon voor altijd duizend euro lager. Een win-win situatie. Voor mij, wel te verstaan…

Leuk is ook dat mijn rentebetalingen onder de 1.000 euro (bruto) zakken.

Ja, aflossen, daar krijg je energie van!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Stiekem toch weer aflossen

  1. Daantje zegt:

    Ik reken eigenlijk altijd met de bruto bedragen. Dat vind ik veel fijner 😉 En als ze de HRA ooit helemaal afschaffen dan zit ik niet met de gebakken peren hopelijk…

    Like

    • Anoniem zegt:

      Met bruto bedragen rekenen vind ik persoonlijk niet helemaal reëel, als je een deel terugkrijgt… 🙂
      Maar sinds ik een eenmanszaak heb wordt de teruggaaf verrekend en krijg ik geen maandelijkse HRA gestort, dat maakt het wat lastiger qua berekening…

      Like

  2. Ik zou toch zeggen: kijk wel uit. De bank zal het waarschijnlijk weinig kunnen schelen dat je extra afgelost hebt, als je te laat gaat zijn met je reguliere betalingen omdat je het op dat moment niet kunt betalen. Dan kom je net zo goed in een traject van gedwongen verkoop terecht. Dus echt, zorg dat je buffer op orde is!

    Like

  3. Gewoon Vlijtig zegt:

    Super. Weer een bedrag weg dat nooit meer terugkomt.

    Liked by 1 persoon

  4. Marloes zegt:

    Geld terugkrijgen van de energiemaatschappij is sowieso al leuk 🙂

    Liked by 1 persoon

  5. Annelies zegt:

    Ik geloof dat ik het wel eens ben met spaarolifantje. Als ondernemer zonder recht op werkloosheidsuitkering lijkt mij een buffer zodat je zes maanden kan overbruggen geen overbodige luxe. Ik heb veel zzpvrienden die jarenlang veel opdrachten hadden maar allemaal wel eens een paar maanden zonder inkomen hebben gezeten. Dan ben je blij met een buffer, zeker als je geen partner hebt die kan bijspringen. Al begrijp ik dat aflossen verslavend is 😄

    Like

Reacties zijn gesloten.