Klimmen met families

Ja: ik sloot me sinds gisteren aan bij gezinnetjes met kleine kinderen. Samen gingen we het bos in om te klimmen.

Zonnekind vermaakt zich prima. Ze heeft haar vaste klimhalvriendinnetje gevonden en sindsdien gaan we samen naar het magische klimbos om te spelen, picnicken en klimmen.

De mama’s smeren boterhammen en de papa’s klauteren een beetje.
Ook ik smeer boterhammen…

Ik wil echter meer.

Ik houd ervan mama te zijn, ik heb mijn meisje meer dan lief. Maar ik ben meer dan alleen maar mama. Ik wil meer dan neuzen poetsen, peuter ruzietjes sussen en keuvelen met andere mama’s.
Ik wil af en toe mijn grenzen opzoeken in deze sport, zoals ik altijd al deed, voordat ik een mama was. Ik ben namelijk niet alleen een mama. Ik ben meer dan een mama.

Gelukkig zijn er dus de papa’s.
De meesten klauteren zoals gezegd een beetje maar bij hen merk ik toch ook die verbetenheid en wil om op die onmogelijk kleine oneffenheden op die rots te willen staan, aan die iets te kleine richeltjes te gaan hangen om kreunend en puffend zich omhoog te hijsen…

Net als ik.

Ik sluit me dus ook bij de papa’s aan en soms lukt het me om ze over te halen iets moeilijkers te proberen.

Ook in de klimsport ben ik dus een papa en mama tegelijk. Boterhammen smerend en aan rotsen hangend.

En ja. Waarom eigenlijk niet?!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, klimmen, vakantie. Bookmark de permalink .

7 reacties op Klimmen met families

  1. Jolanda zegt:

    Echt? Helemaal geen andere mamma’s die klimmen, met een man die de boterhammen smeert? Jammer, maar ach, misschien ook wel weer leuk en stoer. Wat heeft jouw dochter toch een leuke mamma/pappa!

    Like

  2. Korreltje zegt:

    Los van het verschil in klimlust bij vrouwen/mannen is er volgens mij nog steeds onbewust de traditionele rolverdeling: mannen doen iets voor zichzelf terwijl vrouwen in eerste instantie op de kinderen passen. Pas als ze heel zeker zijn van goede oppas gaan ze zelf eens iets doen. Eerst mag pap zijn ding doen, en past moe op. En pas als mam zeker weet dat pap klaar is en alle tijd voor de kinderen heeft durft mam een stapje verder. Zal wel niet voor iedereen gelden, maar bij ons thuis dus wel en zie dat echt veel vaker om me heen.

    Like

  3. Mooi dat je die twee aspecten van jezelf zo mooi kunt verenigen!

    Like

  4. greet zegt:

    Ik ben altijd alleenstaande mama geweest, met af en toe een apart wonend vriendje naast me. Wat mensen dan verbaasde,want ze verwachtten minstens dat ik dan ook wel lesbisch zou zijn…over vooroordelen gesproken zeg.
    Ik heb er altijd op gehamerd niet in de traditionele rolverdeling te willen vallen. Ik ben gewoon mama en papa tegelijk. Ik doe dus zelf grote huisklussen, verf, behang, tuinier. Zelfs aan wasmachine en auto kan ik een en ander sleutelen, hoewel dat met alle computerdingen erin wel lastiger wordt. Als ik de kinderfietsjes op de kop op de stoep zette om een bandje te verwisselen,stonden er in no-time drie buurmannen klaar om me “te helpen”. Moest ik ze uitleggen dat ik het zelf wilde doen.
    Haha, het enige waar ik me nooit aan waagde was bbq-en. Deels omdat ik ook niet zo’n vleeseter ben. Maar komend Pinksterweekend ga ik er toch aan…ik wil het gewoon kunnen, alleen gooi ik er wel vega-hapjes op.

    Groet,Greet

    Ow, mij viel op dat papa’s op vaderdag wél nuttige cadeautjes krijgen en mama’s vooral de zelfgeknutselde moederdag macaroniketting of broche. Gelukkig kreeg ik beide!

    Like

  5. Ik herken het enorm. Al viel het bij mijn duikvereniging mee, daar waren ook een paar mama’s die doken (net als de bijbehorende papa dan). Ook bij de ligfietsers weinig vrouwen, maar daarbinnen dan wel veel meefietsende en meeorganiserende vrouwen.
    Toch heb ik altijd gewoon gezocht om mijn ding te kunnen doen. En mijn ding is mama zijn, en IT-en en klussen en duiken en tochten maken en …. Wel rap uitgevonden dat veel tips niet passend zijn, en ik dus bij alle tips moet kijken naar het principe en een beetje moet aanpassen voor het voor mij werkt. Nu vinden ze me zo analytisch en onafhankelijk denkend….. Tja, na 17 jaar mama zijn train je dat wel.
    Ben soms verdrietig als ik meisjes zich zie beperken door “meisjes”en “vrouwen” bladen en marketing keuzes. Maar met al m’n stoere acties kan ik niet de wereld omkeren, zeker niet in 1x. Dus daar “nudge” ik voor zover mijn situatie en energie het toelaat.

    Like

  6. Fijn dat je lekker hebt geklommen!
    En ja ik herken het wel een beetje. Dat op de achtergrond aan het verzorgen zijn bedoel ik.

    Vandaag dus maar eens op stap zonder kind (en man).
    Het wordt dan wel weer een vrouwenuitje. (lekker lunchen en taart proeven met een vriendin :-)) maar dat is nou eenmaal wat ik leuk vind.

    Like

Reacties zijn gesloten.