Welkom terug in Frankrijk

We lopen vertraging op door de file op de snelweg tussen Eindhoven en Antwerpen. Er wordt aan de weg gewerkt. Dat was heel nodig maar nu ze bezig zijn ben ik er toch even niet zo blij mee… note to self: volgende keer over Breda rijden.

Anderhalf uur vertraging lopen we op. En als we eindelijk weer rijden en Zonne in slaap is gevallen krijg ik iets verbetens. Ik wil het driekwart mijlpunt gewoon halen, ook al betekent dat nu dat ik nog een tijdje moet doorrijden.
Op vier elfde zitten we en vastberaden besluit ik meters te maken. Ik vind een busje met een prima snelheid en ga er – op enige afstand – achter hangen. Zo rijden we de tolweg op en tijdens een korte stop stel ik onze eindbestemming van de dag in: Compiègne. Net iets voor Senlis, waar we de vorige keer overnachtten…

Maar het navigatiesysteem vindt “op de snelweg in de buurt van Compiègne” blijkbaar goed genoeg… de afslag rijden we voorbij en even ben ik nog in de veronderstelling dat er misschien een handigere afslag is…. maar dat is dus niet waar.
De poortjes van de tolweg doemen op en ik besluit tegen beter weten in op de bonnefooi een overnachtingsplek te zoeken. Op de borden staat een klooster aangegeven en dat lijkt me wel wat. Zag ik immers niet ooit een heel mooi klooster voorbij komen op Pinterest?

De rit naar het klooster duurt stiekem best nog lang. Eén keer raak ik de bordjes kwijt en moet ik terug. Het gevoel bekruipt me dat we rondjes rijden en bijna besluit ik maar ergens een kerkpleintje op te zoeken. Het is al na middernacht en ik ben dus al 6 uur aan het rijden, ’t is mooi geweest…
Maar ik rijd toch maar even door. Ik weet immers dat ik anders spijt krijg. Bovendien zijn toeristische plaatsen vaak goede en veilige semi gedoogplekken voor wildcamperaars…

En ja. Nadat ik de parkeerplaats eerst miste en wederom moet keren, komen we aan. Zonne is inmiddels klaarwakker en samen zoeken we een plekje. Al snel kom ik erachter dat er een nachtwaker is.
“Est-c’ on peux dormir ici?”
“Ah oui, bien sûr, voici! Ehn, vous êtes tout seules!”
“Mais non, je suis avec ma petite fille!”

… waarna een enthousiast betoog volgt waarvan ik alleen de hoofdpunten begrijp. Over dat het er heel veilig is, dat hij daar en daar woont en dat ik vooral niet moet schromen om aan te bellen als er iets is, hij werkt vannacht tot 6 uur en zal wat vaker de SunnyBus in zijn ronde opnemen.

Dat is waarom ik van Fransen houd. Nee ik deel die ervaringen met mijn landgenoten niet. Fransen zijn lief. Vind ik. Je moet je gewoon niet als een consumeertoerist gedragen en op hoge toon een pain de stock bestellen…

image

Goedemorgen!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in roadtrip. Bookmark de permalink .

4 reacties op Welkom terug in Frankrijk

  1. Jolanda zegt:

    Ik vind Fransen ook lief, net als Engelsen trouwens, en Zweden, en…en…. Eigenlijk zijn de meeste mensen gewoon lief zolang je je coöperatief opstelt en zelf ook lief bent. Behalve een enkeling dan, maar ja…….
    Veel vakantieplezier gewenst!!

    Like

  2. Ik ben dol op de Fransen. Vooral de galante behandeling maakt me altijd blij.
    Verdwaald? Oh we rijden wel even 10 km voor jullie uit.
    Camping onvindbaar? We printen een handleiding en bellen nog wel even of hij nog open is als jullie aankomen. Zullen we nog even voor jullie uitrijden naar de snelweg toe?
    Enzovoorts.

    Geniet ze!

    Like

  3. Wil zegt:

    Wijn zijn ook dol op Fransen. Vorig jaar zelfs een seizoen op een Franse camping gewerkt. Alles wat niet goed ging of kapot was, moest in het Frans geregeld worden. We communiceerden in het Frans en gaven aan daar waar we het niet wisten in het Engels verder te gaan. Was nooit een probleem, als je elkaar gelijkwaardig behandeld is eigenlijk bijna elk mens wel leuk.
    By the way, wat staan jullie daar super. Ik ben nieuwsgierig naar de plaatsnaam.

    Like

  4. Heerlijk even weg. Met fransen niet heel veel ervaring, wij kiezen vaak voor andere landen met camper, maar dat is niet om fransen niet lief zouden zijn :-). Veel plezier!

    Like

Reacties zijn gesloten.