Huh… heb ik echt zóveel bespaard met wat radiatoren uitdraaien?!

Negenhonderdtweeëndertig euro en eenenzestig cent krijg ik terug nadat ik een jaar lang op mijn energiegebruik lette…

Wat een bizár bedrag….

En echt waar: we leven echt prima comfortabel. Ik houd van lang en heet douchen bijvoorbeeld en dat doe ik nog steeds. We zitten echt niet bibberend van de kou, met vesten aan, te ontbijten. En we leven niet bij kaarslicht…

Wat ik wèl deed…?

  • De verwarming uitzetten in twee ruimtes waar we nauwelijks komen. Omdat in één van die ruimtes de knop van de radiator kapot was, was dat eerder iets dat ik uit laksheid niet deed.
  • De thermostaat anders programmeren. ’s Nachts niet op 14 maar op 6 graden bijvoorbeeld.
  • ’s Avonds en overdag (op thuisdagen) de thermostaat niet op 20, maar op 18 graden. En dat betekent inderdaad vaker een vest en sloffen. En ’s avonds standaard een dekentje.
  • Door te spelen met temperaturen ontdekte ik dat de thermostaat op 17 in de ochtend tijdens het ontbijt gewoon echt genoeg is.
  • Zonnekind gaat niet langer in bad terwijl ik douche. We douchen samen. En niet iedere dag.

Nou betaalde ik ook wel bizar veel. Weet ik nu…. ik krijg immers bijna de helft terug…

Waarschijnlijk is de grootste besparing dan ook geweest dat ik die twee ruimtes niet langer meer verwarm. De kelder is misschien wel gewoon echt slecht geïsoleerd maar vooral het verwarmen van de tuinkamer (de verbouwde garage) zal wel veel energie geslorpt hebben. Ik heb daar gewoon nooit bij stil gestaan….

Stom zeg….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, energiezuinig, geld, milieuvriendelijk, sparen. Bookmark de permalink .

16 reacties op Huh… heb ik echt zóveel bespaard met wat radiatoren uitdraaien?!

  1. Lis zegt:

    wuuuttt?? das echt heel erg veel geld inderdaad! en makkelijk verdiend, zo knus douchend met je mini 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Lot zegt:

    In de ochtend is het belangrijk dat er warmte in de kamer komt dat voel al zo snel dan prettig en temperatuur hoeft dan niet erg hoog te worden. Dat de radiatoren warm worden is voldoende. Ik heb eens in koude januaridagen zonder verwarming gezeten door verbouwing en toen alleen een ventilatorkacheltje in de kamer aangedaan, de warmte die in vlagen langs kwam was al voldoende.
    Is de gasprijs ook niet lager geworden in de tussentijd? Dan kan ook enorm schelen.

    Like

  3. Wendelien zegt:

    En het was een heel zachte winter in tegenstelling tot de vorige 3 jaar. Dat scheelt ook heel veel.

    Like

  4. izerina zegt:

    geweldig!

    Like

  5. Wat heerlijk dat zo’n eenvoudige actie zoveel geld heeft opgeleverd!

    Like

  6. Nadasurf zegt:

    Komt voornamelijk door punt 2 en 3 dat zijn de grootste bespaarders.

    Het is een misvatting om een minimaal 25 Kw ketel slechts een paar radiatoren te gebruiken,ketel kan de warmte niet kwijt juist overdimensioneren is veel beter.

    Je kan het ook zien als vele jaren teveel betaald 😦

    Like

  7. Korreltje zegt:

    Klinkt goed!

    Ik (en man) ben (zijn) een schandaal, milieu- en kostentechnisch gezien. Verwarming gaat ’s nachts niet onder de 19.5 en overdag standaard 21.5 En dan zit ik nog vaak met een dekentje!
    Heb wel de verwarming van de kinderkamer uitgedraaid 🙂 Rest van het huis is warm genoeg, en zoon is – itt zijn ouders – wel snel warm.

    Like

  8. Geweldig! Dat is concrete winst van je hobby/budgetteerprogramma, en dat blijft ongetwijfeld nog jaren winst opleveren. En als consuminderaar ben ik natuurlijk nieuwsgierig: wat ga je doen met dit extraatje?

    Liked by 1 persoon

  9. kniepertie zegt:

    Jammer dat energiemaatschappijen geen rente vergoeden 😉

    Liked by 1 persoon

  10. valhalla zegt:

    Wow, lekker! Mijn ervaring is ook dat een lagere temperatuur vanzelf went. En andersom: wen je aan 20 graden, dan voelt 19 graden ‘koud’. En blijkbaar doe je het goed, want het is een heel erg mooi bedrag dat je terugkrijgt 😉

    Like

  11. Ineke zegt:

    Wat fijn dat je zoveel terug krijgt en dat je dat nu weet voor de komende jaren, nog meer besparingen op komst dus. Lekker voor andere dingen gebruiken maar. 🙂

    Like

  12. Pingback: Stiekem toch weer aflossen – Mariimma

Reacties zijn gesloten.