Een extra aflossing van de hypotheek…. ik ga het gewoon doen…!

Ik had dus een financieel plan en met alle stappen gaat het best goed…

Doel 1: inkomstenbuffer (rekening courant) aanvullen
Zo was de hoogste prioriteit om de rekening courant af te betalen. In gewone mensentaal is dat, dat ik het geld dat ik uit de BV haalde, netjes terugbetaal. Van de belastingdienst mag ik het geld dat “in de BV zit” immers niet naar goeddunken voor mijn privé doeleinden gebruiken, omdat het officieel niet mijn geld is en ik er (nog) geen inkomstenbelasting over betaald heb.

Ik moest ervoor zorgen dat er een bedrag van vijftigduizend euro op de rekening van de BV stond, en ik was eind vorig jaar al een heel eind daarmee. Vervolgens “leende” ik “even” een “startkapitaal” omdat ik per 1 januari als nieuw bedrijf (een eenmanszaak, met andere belastingregels) doorga en kon ik weer zo ongeveer opnieuw beginnen. Om fiscale redenen was het immers een goed idee om de loepende projecten in 2014 te factureren dus de eerste maanden van 2015 werd er weinig geld verdiend binnen het nieuwe bedrijf…
De rekening van de BV, waar dus die 50k op zou moeten staan heb ik inmiddels mijn “inkomstenbuffer” genoemd:geld dat ik aan mezelf kan uitbetalen (mits ik er alsnog belasting over betaal…) of uitlenen, in tijden dat ik niet voldoende inkomsten zou hebben.

Als je een bedrijf als het mijne hebt, komt het geld gewoon erg onregelmatig binnen en dan is een inkomstenbuffer erg fijn, zeker omdat de leningen, als ik het binnen een korte periode en binnen het fiscale jaar een beetje heen en weer schuif en dus ook weer terugbetaal, hele gunstige voorwaarden kennen natuurlijj!

Ik stelde onlangs opnieuw mijn doelen en maakte een motivatiegrafiekje. Aan het einde van dit jaar moet die 50k gewoon weer in de pot zitten waardoor de rekening courant schuld voldaan is. Er staat al een mooi bedrag op die rekening. Of het volledig zal lukken hangt vooral af van hoeveel opdrachten ik nog weet binnen te hengelen…

Doel 2: Hypotheekrente betalen.
De tweede stap die ik moest doen is hypotheekrente betalen aan mijn BV. De BV nam immers een deel van de hypotheekschuld over. Als ik geen rente zou betalen, zou ik geen recht hebben op hypotheekrenteaftrek over dat deel. Dus toen ik een paar dagen geleden eindelijk betalingen ontving van facturen die ik in de eerste drie maanden aan mijn opdrachtgevers verzond, is die betaling meteen gedaan.
Vooralsnog heb ik door de overname van een deel van de hypotheekschuld door de BV, naast zéér flexibele voorwaarden, nog een volledige hypotheekaftrek. In de komende jaren kan ik deze schuld makkelijk aflossen (met dank aan Kreupelgeld, die me dit haarfijn uitlegde…) waardoor de BV-hypotheek heel anders voelt dan de schuld die ik bij de bank heb!

Doelen 3 en 4: sparen sparen sparen…
… dat was tenminste wat mijn accountant me adviseerde: ik mag privegeld parkeren binnen de BV: tot iets meer dan 17duizend euro bovenop wat er al aan geld in de BV zit… En ik mag tot 20 en een half duizend euro privé geld hebben zonder dat ik vermogensbelasting zou gaan betalen… Alles bij mekaar is dat dus heul veel geld sparen… dat ik ook kan omzetten in aandelen etcetera.

De accountant vond dat ik deze bedragen eerst maar “even”  bij elkaar moest sparen om pas dáárna de hypotheekschuld verder af te lossen…

Kijk ik snap best dat die accountant dat adviseert. Het voordeel van veel geld op spaarrekeningen en in deposito’s en zo hebben, is dat je veel zekerheid hebt en dat is natuurlijk, vanuit zíjn perspectief (als werknemer met vaste baan) heel belangrijk. Stel je toch voor… ik heb een jaar lang geen opdrachten… waarvan zou ik dan toch moeten leven…?!
Persoonlijk schat ik die kans niet zo hoog in. Ik heb gewoon een arbeidsongeschiktheidsverzekering en verder heb ik de afgelopen 12 jaar altijd nog opdrachten binnengehaald, waarom zou dat de komende jaren niet meer lukken?! En áls het even tegenzit heb ik nog altijd die inkomensbuffer, toch (ofwel ik kan geld van de BV lenen…).

Ik ga dus gewoon toch lekker aflossen binnenkort… Als ik die buffer tot 50k aangevuld heb dan he? Want vooralsnog heb ik weinig offerte-aanvragen en binnenkort veel vrije tijd.
Dussuh… wie heeft er nog een leuke opdracht uit te voeren??!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .