Hoe ik mezelf voor de gek houd zodat ik niet aan mijn buffer hoef te komen.

Het fijne van werken met een maandbudget vind ik, dat die periode van een maand precíes kort genoeg is om te concluderen dat je een maand eerder wellicht iets te veel hebt uitgegeven, maar je het deze maand weer helemaal anders kunt doen.

Ik houd van goede voornemens maken, ook al zijn ze soms wat onrealistisch en houd ik me er lang niet altijd helemaal aan. Goede voornemens maken geeft me het gevoel dat ik plannen heb, dat ik iets nastreef, dat ik probeer het beste ervan te maken. Het geeft me energie en maakt dat ik blij ben met mezelf. 

Een periode van een week zou ik te kort vinden om te budgetteren; ik ken mezelf en zou gaan “cheaten” door bepaalde aanschaffen een dag later alsnog te doen zodat ik de éne week mezelf zou kunnen complimenteren met mijn lage uitgaven, om een week later de boel de boel te laten.

Een jaar, half jaar of kwartaal zou juist weer te lang zijn om overzicht te houden.

Nee, een maand. Da’s precies goed. En dan halverwege even de uitgaven in kaart brengen.

De afgelopen maand gaf ik zo’n 140 euro te veel uit. Dat geld ga ik echt niet zomaar terug besparen, maar aan de andere kant… wie weet verdien ik het op termijn terug met marktplaatsverkopen…..
Vooralsnog zetten de bestellingen nog weinig zoden aan de dijk maar ach… iedere euro is er eentje. En wie weet is er binnenkort een koper die op mij lijkt: niet één, maar voor een heel seizoen kledingstukken uitkiezen en dan onderhandelen over de totaalprijs… ik zeg bij voorbaat al ja!

Er komt deze maand sowieso een grote uitgave aan…: SunnyBus moet deze week door de APK. Ze moet sowieso een nieuwe V-snaar, gezien het gegier dat ik hoor als ik de motor start…. en ze kraakt en kucht soms een beetje… ze is dan ook al 29 jaar, wat een hele leeftijd is voor een camperbusje… maar echt wel dat ze nog heel lang mee kan!

(toch?)

Ik lees vaak op blogs van consuminderaars dat men moeite heeft om voor dit soort uitgaven de spaarrekening / buffer aan te spreken. Ikzelf heb dat ook. Daarom heb ik twéé spaarrekeningen. Eentje met De UitgaveBuffer: een mooie pot geld waar ik graag naar kijk als ik aan het internetbankieren ben of met mijn excelletjes speel. En daarnaast Het Potje (vakantiepotje)… En dat potje ga ik voor deze uitgave gebruiken. Mijn vakanties kosten namelijk stiekem veel minder dan dat er in dit potje zit.

En om dit potje aan te spreken vind ik veel minder erg!

Hoe houd jij jezelf een beetje voor de gek?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

8 reacties op Hoe ik mezelf voor de gek houd zodat ik niet aan mijn buffer hoef te komen.

  1. valhalla zegt:

    Creatief boekhouden!
    Ik doe niet aan budgetten maar ik kan uitgaven soms goed verantwoorden ‘omdat ik het nodig heb’. Jaaaa ja…. 😉

    Liked by 1 persoon

  2. valhalla zegt:

    Succes met de APK trouwens, moge het meevallen!

    Like

  3. Daantje zegt:

    Haha, wij doen dat precies eender 😉 Fijn toch om jezelf af en toe voor de gek te houden 😛

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb ook moeite om aan mijn spaargeld te zitten. Soms vergeet ik dat het is om dingen van te bepalen als het niet anders kan. Dan wil ik het alleen maar hébben…

    Liked by 1 persoon

  5. Ineke zegt:

    Ja dat doe ik ook. Ik heb een grote spaarpot waar ik nooit aankom, dan eentje gekoppeld aan mijn giro waar ik maar een beetje mee aanrommel en wat geen zeer doet als ik daar wat af haal. Hoe hou je jezelf voor de gek he? 😉

    Dan nog twee potjes voor dierkosten en rekeningen die maar 1 keer per jaar komen. Dat zijn weer aparte spaarrekeningen en gebruik ik echt alleen voor deze doelen. Het geeft mij overzicht en de grote pot, om eerder te kunnen stoppen met mijn reguliere baan blijft onaangeroerd en groeit alleen maar.

    O ja, en ik werk ook met maandbudgetten die ik dan op 1 hoop gooi. Als ik met het maandbedrag (boodschappen, benzine, zakgeld en divers) voor alle posten uitkom ben ik tevreden.

    Liked by 1 persoon

  6. Nina zegt:

    Oja, dat doe ik zeker! Onze spaarrekeningen zijn op dit moment een beetjeonoverzichtelijk, maar die ene waar het meeste geld op staat, die is heilig. Daar kom ik niet aan! Dan is er nog de betaalrekening, waar ik genoeg buffer heb voor als de koelkast, de droogkast en de wasmachine gelijktijdig de geest geven. Een spaarrekening waar alle onvoorziene meevallertjes opstaan (verkopen v marktplaats, enz). Dus als er een onverwachte uitgave is, dan betaal ik die gewoon van de betaalrekening 🙂

    Like

  7. Korreltje zegt:

    Ik ben een kei in mezelf voor de gek houden!

    Liked by 1 persoon

Wat vind jij daarvan?

